خواص سبزی ترخون و فواید مصرف آن

سبزی ترخون به دلیل تاثیر در افزایش ترشح اسید معده از خاصیت اشتها آوری برخوردار می باشد و به همین جهت به عنوان ادویه مخصوص گوشت مورد استفاده قرار می گیرد. ترخون در کاهش فشار خون و سلامت قلب موثر می باشد و سرشار از خواص مفید برای سلامتی است. وجود خواص ترخون و طعم خوب آن موجب شده است، تا در آشپزی و طب سنتی به استفاده از این سبزی ارزشمند تاکید شود.

خواص سبزی ترخون و فواید مصرف آن

ترخون گیاهی با خواص بسیار می باشد و کاربرد های بسیاری در آشپزی و طب سنتی دارد. ترخون در واقع همان گیاه ترخانی ایران باستان از خانواده آفتابگردان می باشد و از برگ های بلند و باریک و گل های زرد رنگ برخوردار است. این گیاه اولین بار در مناطق سیبری و جنوب روسیه دیده شده است. با توجه به خواص ترخون و عطر و طعم خاصی که دارد، این گیاه به یک ماده غذایی مطرح در آشپزی تبدیل شده است.

ترخون بیشتر به عنوان یک سبزی در آشپزی و پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرد، اما خواص آن موجب شده است، تا در مصارف پزشکی نیز کاربرد داشته باشد و منبعی باارزش از برخی ویتامین ها باشد.

آشنایی با گیاه ترخون

خواص ترخون

ترخون گیاهی مفید برای کاهش برخی از علائم و مشکلات گوارشی می باشد. علاوه بر این، گیاه ترخون می تواند، تاثیر مثبتی بر بیماری های قلبی، دندان درد و کم اشتهایی داشته باشد. وجود ترکیبات معدنی و خواص فراوان این گیاه موجب شده است، تا در ساخت بسیاری از دارو ها از این سبزی استفاده شود. مهمترین خاصیت ترخون را باید کاهش درد دندان و لثه معرفی کرد، جویدن این گیاه در جلوگیری از خونریزی لثه و التیام زخم های دهان بسیار موثر می باشد. وجود ماده ای به نام اوژنول در سبزی ترخون موجب تسکین درد دندان می شود.

ترخون منبعی سرشار از آهن، کلسیم و منگنز می باشد و دارای مقدار قابل توجهی پتاسیم، منیزیم و ویتامین های A و C است. از گیاه ترخون در قرون وسطی به عنوان پادزهر برای درمان سم مارگزیدگی استفاده می شد، از دیگر خواص سبزی ترخون باید به تاثیر آن در هضم بهتر غذا، مسکن ملایم و کمک کننده پیشگیری از بیماری های قلبی و چاقی اشاره کرد، این تاثیر در ترخون زمانی خود را نشان می دهد، که جایگزین نمک در برنامه غذایی شود.

سلامت قلب

برگ ترخون می تواند، در ارتقا سلامتی قلب تاثیرگذار باشد و فرد را از بیماری های قلبی باز دارد. اثر ضد التهابی آنتی اکسیدان های تلخون از رگ های قلب در برابر هرگونه آسیب محافظت می کند، علاوه بر این، سبزی معطر ترخون حاوی ماده معدنی چون پتاسیم می باشد، که تاثیر بسزایی در تنظیم انقباض قلب دارد.

بهبود مشکلات تنفسی

یکی دیگر از خواص ترخون تاثیر مفید آن در بهبود مشکلات تنفسی و آسم می باشد. این گیاه با دارا بودن خواص ضد  اسپاسمودیک می تواند، بهبودی قابل توجهی در علائم آسم به همراه داشته باشد. همچنین ترخون از خواص ضد التهابی نیز برخوردار است، که به کاهش التهاب و تورم در مجاری تنفسی می انجامد.

آشنایی با خواص سبزی ترخون

از دیگر تاثیرات ارزشمند این گیاه این است، که به عنوان یک ضد اسپاسمودیک عمل کند و عضلات تنفسی را آرام می کند، بنابراین مصرف آن می تواند، در درمان و کنترل تنگی نفس و عوارض ناشی از آن موثر باشد. با این وجود پیش از استفاده از این گیاه به عنوان بخشی از درمان توصیه می شود، ابتدا با پزشک مشورت کنید، تا دوز مصرفی و نحوه صحیح مصرف را پزشک برای شما شرح دهد.

کاهش قند خون

برگ های ترخون سرشار از فیبر غذایی می باشند، بنابراین می توانند، کالری را در تمام اندام های بدن توزیع نمایند. چنین فرایندی میزان قند خون در افراد مبتلا به دیابت را کاهش می دهد.

پیشگیری از کم خونی

برگهای ترخون دارای ماده معدنی آهن می باشد، که برای تشکیل گلبول های قرمز حاوی هموگلوبین مهم و ضروری می باشد. علاوه بر این می تواند، از جذب ویتامین C حمایت کند، وجود چنین ویژگی هایی از بروز کم خونی در فرد پیشگیری می کند.

کاهش عفونت

ترخون حاوی خواص ضد باکتریایی می باشد. که در کاهش عفونت موثر هستند. وجود خاصیت ضد باکتریایی با تاثیر در پیشگیری از رشد و تکثیر باکتری های عامل عفونت به درمان عفونت کمک می کند. مصرف این گیاه، در مقابله با عفونت های ویروسی و قارچی نیز موثر عمل کند. خواص ضد التهابی ترخون در کاهش التهابات موثر عمل می کند و در درمان عفونت کمک کننده می باشد و تسریع درمان را به همراه دارد.

بهبود مشکلات گوارشی

از خواص ترخون کمک به رفع مشکلات گوارشی می باشد. این گیاه با استفاده از خواص ضد اسپاسمیک و ضد التهابی در کاهش درد ها و زخم معده موثر می باشد. خاصیت های ضد التهابی ترخون در در بهبود مشکلات هضمی مانند نفخ و سوء هاضمه موثر است. همچنین مصرف ترخون به عنوان یک محرک طبیعی می تواند، به افزایش اشتها کمک کند و در مشکلات افت اشتها و کاهش وزن مفید باشد.

اشتها آور

ترخون ترشح شیره های گوارشی معده را تحریک می کند و به همین دلیل موجب افزایش اشتها می شود. با قرار دادن این سبزی در دهان و تولید بزاق، فرایند افزایش اشتها آغاز می شود. در دستگاه گوارش شیره معده و صفرا ترشح می شوند، تا در صورت وجود غذا در معده سرعت هضم مواد غذایی افزایش پیدا کند و در صورتی که غذایی نباشد، موجب افزایش اشتها می شود.

افزایش اشتها از خواص مفید سبزی ترخون

پیشگیری از سرطانی

وجود آنتی اکسیدان در برگ های سبزی موجب می شود، تا توانایی جلوگیری از رشد سلول های سرطانی را دارا باشد و از همین طریق مکانیسم مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن را رقم می زند.

تقویت سیستم ایمنی

مصرف این گیاه می تواند، در تقویت سیستم ایمنی دخیل باشد. وجود خاصیت های ضد التهابی و ضد اکسیدانی آن در کاهش التهاب و بهبود فرایند درمان و بهسازی بدن موثر می باشد، این امر می تواند، در تقویت سیستم ایمنی نقش داشته باشد. خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی ترخون نیز در مبارزه با عفونت ها و بیماری های عفونی موثر هستند و مصرف آن به عنوان یک مکمل غذایی مممکن است، در تقویت سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها مفید و کمک کننده باشد. بنابراین یکی از خواص ترخون که بسیار ارزشمند نیز می باشد، کمک به ارتقا سلامتی و سیستم ایمنی بدن است.

حفظ سلامت چشم

یکی از ویتامین های موجود در ترخون ویتامین  A  می باشد. وجود این ویتامین در تقویت بینایی موثر است و مصرف آن کمک می کند، تا در سنین بالا از بروز آب مروارید پیشگیری شود.

تسکین سندروم پیش از قاعدگی

یک ماده ارزشمند موجود در ترخون اوژنول می باشد، این ماده موجب تسکین درد دندان است و می تواند، نقش بسزایی در کاهش درد های قاعدگی داشته باشد. همچنین خانم هایی که قاعدگی منظمی ندارند، می توانند با مصرف ترخون به تحریک قاعدگی کمک کنند، استفاده از ترخون برای تحریک قاعدگی در طب سنتی توصیه شده است، علاوه بر این ترخون در بهبود سلامت دستگاه تولید مثل خانم ها مفید می باشد.

پیشگیری از بروز بیماری های مختلف با استفاده از خواص دارویی ترخون

ضد روماتیسم

دو عامل مهم در ایجاد روماتیسم و آرتریت، گردش خون لنف نامناسب مخصوصا در اندام هایی مثل دست و پا و تجمع مواد سمی مانند اسید اوریک در در بدن می باشند. بنابراین برای درمان این بیماری باید ماده ای درمان کننده به جریان خون کمک کند و آن را تسهیل نماید و سم زدایی صورت بگیرد و سم از بدن خارج شود.

روغن های فرار ترخون بیشتر به دلیل تاثیر در افزایش جریان خون مفید می باشند و باعث گرم شدن نواحی آسیب دیده می شوند و اجازه نمی دهند، اسید اوریک در آن نواحی خاص تجمع کنند. علاوه بر این خواص ترخون به سم زدایی به وسیله تحریک و دفع ادرار و مدفوع نیز کمک می کند. استفاده از ترخون برای بهبود رماتیسم و بررسی درمان خانگی روماتیسم و آشنایی با مواد طبیعی که علائم روماتیسم را کاهش می دهند، از بهترین روش های مکمل برای رفع این عارضه می باشد.

پیشگیری از یبوست

ترخون سرشار از فیبر می باشد و کمک می کند، تا عملکرد روده بهبود یابد، وجود فیبر در هضم بهتر غذا نیز تاثیر گذار می باشد و از بروز یبوست پیشگیری می کند. برای استفاده از این گیاه می توانید، به کاشت این گیاه در خانه اقدام کنید، برای این امر تنها نیاز است، تا با آموزش کاشت ترخون در خانه و معرفی شرایط مورد نیاز برای رشد بهتر سبزی ترخون آشنایی داشته باشید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان