چرا در هواپیما باید موبایل در حالت پرواز باشد؟

سفر با هواپیما، تجربه‌ای هیجان‌انگیز و پرماجراست، اما قوانین خاص خودش را هم دارد.

چرا در هواپیما باید موبایل در حالت پرواز باشد؟

سفر با هواپیما، تجربه‌ای هیجان‌انگیز و پرماجراست، اما قوانین خاص خودش را هم دارد. برخی از این قوانین نانوشته هستند، مثل اینکه در حین صرف غذا توسط مسافر پشت سرتان، صندلی‌تان را خم نکنید یا پابرهنه به سرویس بهداشتی نروید. اما قوانین دیگری هم هستند که به طور رسمی توسط شرکت هواپیمایی ابلاغ می‌شوند، مثل خاموش کردن یا قرار دادن موبایل در حالت پرواز قبل از شروع پرواز. این حالت پرواز چه در هنگامی که یک گوشی جدید خریداری می‌کنید و چه در هنگامی که قوانین ایرلاین‌های مختلف را می‌خوانید ممکن است برایتان سؤال ایجاد کند که چرا باید در هواپیما موبایل را خاموش کرد یا روی حالت پرواز گذاشت؟ در این مطلب، به بررسی دلایل این موضوع می‌پردازیم.

ایمنی پرواز

در زندگی روزمره با قوانین زیاد و متعددی روبه‌رو هستیم که برخی از آن‌ها را درک نمی‌کنیم و همیشه برایمان سؤال است که چرا این قوانین وجود دارند؟ واقعیت این است که قوانین برای یک دست کردن جامعه و حمایت از حقوق افراد و در بیشتر مواقع تضمین امنیت آن‌ها ایجاد می‌شوند. یکی از این قوانین که برای بسیاری از افراد اعجاب انگیز است، حالت هواپیما گوشی‌های موبایل است.

درست است که امروزه در اکثر مکان‌ها می‌توان از تلفن همراه استفاده کرد و حتی بسیاری از ایرلاین‌ها در ارتفاعات بالا، وای‌فای پرسرعت به مسافران ارائه می‌دهند. اما با وجود این موارد، چرا هنوز از ما خواسته می‌شود که در طول پرواز، موبایل خود را در حالت پرواز قرار دهیم؟ روشن نگه داشتن موبایل در هواپیما چه خطراتی می‌تواند به همراه داشته باشد؟

در دهه 1990، به دلیل نگرانی‌هایی مبنی بر احتمال ایجاد اختلال در سیستم‌های الکتریکی هواپیما توسط فرکانس‌های موبایل و خطر سقوط، استفاده از تلفن همراه در هواپیما ممنوع شد. اگرچه شواهد قطعی مبنی بر تأثیر مستقیم امواج موبایل بر سقوط هواپیما وجود ندارد، اما هنوز هم برخی از خلبانان گزارش می‌دهند که سیگنال‌های موبایل می‌توانند باعث ایجاد نویز و تداخل صوتی در رادیوهای هواپیما شوند. این تداخل می‌تواند برای چند ثانیه، فرکانس‌های رادیویی را مسدود کند و در ارتباط بین خلبان و برج مراقبت اختلال ایجاد نماید که می‌توان خطر آفرین باشد و جان مسافران و خدمه پرواز را در خطر قرار دهد.

تلفن همراه شما برای برقراری ارتباط، دائماً با چندین برج مخابراتی در حال تبادل سیگنال است. در شرایطی که فاصله بین شما و برج‌ها زیاد باشد، برای حفظ ارتباط، قدرت سیگنال موبایل افزایش می‌یابد. این سیگنال‌های تقویت‌شده، می‌توانند با عملکرد سنسورها و تجهیزات ناوبری حساس هواپیما تداخل ایجاد کنند و در موارد نادر، مشکلاتی را به وجود آورند.

آرامش مسافران

خاموش کردن یا قرار دادن موبایل در حالت پرواز، به حفظ آرامش و آسایش دیگر مسافران نیز کمک می‌کند. تصور کنید در حال استراحت یا تماشای فیلم هستید که ناگهان صدای زنگ یا نوتیفیکیشن موبایل یکی از مسافران سکوت را برهم می‌زند. این اتفاق می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد.

تصور کنید که برای تعطیلات بلیط هواپیما خریده‌اید و دوست دارید در مسیر استراحت و رؤیا پردازی کنید، اما افرادی هستند که مدام با تلفن همراه خود در حال مکالمه هستند یا فردی که کنار شما خواب است مدام تلفنش زنگ می‌خورد، آیا این موضوع برای شما خوشایند است؟ قطعاً نه.

اگر برایتان مکالمه با افراد دیگر اهمیت دارد و حس می‌کنید بدون تلفن و ارتباط با دیگران نمی‌توانید در هواپیما دوام بیاورید، پیشنهاد می‌کنیم با مسافر کناری خود صحبت کنید، ممکن است او هم مثل شما باشد! البته بهتر است قبل شروع صحبت از این که آیا او هم تمایل به صحبت با شما دارد یا نه مطمئن شوید.

این صحبت با دیگر مسافران به شما این امکان را می‌دهد که دوستان جدیدی پیدا کنید و حتی شاید بتوانید درباره مقصد خود (درصورتی که به سفر می‌روید) اطلاعات جدیدی کسب کنید و کمتر در مقصد وقت تلف کنید و بیشتر لذت ببرید. ممکن است مسافر کنار شما به بهترین دوست شما در آینده تبدیل شود!

صرفه جویی در مصرف باتری

قرار دادن گوشی در حالت پرواز در طول پرواز، تأثیر قابل توجهی بر عمر باتری آن دارد و می‌تواند به طور قابل توجهی آن را افزایش دهد. هنگامی که گوشی در حالت پرواز است، سیگنال‌های رادیویی مانند Wi-Fi، بلوتوث و شبکه تلفن همراه غیرفعال می‌شوند. این امر به طور قابل توجهی مصرف انرژی باتری را کاهش می‌دهد، زیرا گوشی دیگر نیازی به جستجوی و اتصال به برج‌های مخابراتی یا شبکه‌های بی‌سیم ندارد و با خاموش کردن سیگنال‌های رادیویی، مصرف باتری تلفن همراه شما به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. این موضوع به خصوص برای پروازهای طولانی که ممکن است به پریز برق دسترسی نداشته باشید، حائز اهمیت است.

چرا در هواپیما باید موبایل در حالت پرواز باشد؟

به خصوص اگر قصد داشته باشید که در حین پرواز فیلم ببینید یا بازی کنید زیرا با غیرفعال شدن سیگنال‌های رادیویی، پردازنده گوشی نیز فعالیت کمتری خواهد داشت. این امر به نوبه خود، به کاهش مصرف باتری کمک می‌کند و عملکرد خوبی را در حین بازی به شما ارائه می‌دهد.

پس بهتر است که در حین پرواز تلفن خود را روی حالت پرواز بگذارید که هم باتری بیشتری داشته باشید و هم نوتیفیکیشن‌ها حواس شما را پرت نکنند.

عواقب خاموش نکردن گوشی در حین پرواز

خاموش کردن یا قرار دادن موبایل در حالت پرواز، جزو قوانین و مقررات الزام‌آور اکثر شرکت‌های هواپیمایی است. عدم رعایت این قانون می‌تواند منجر به جریمه شدن شما شود و سفری تلخ را برایتان به ارمغان بیاورد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که حتماً قبل از شروع پرواز تلفن خود را روی حالت هواپیما بگذارید.

اگر حس می‌کنید که در حین پرواز ممکن است کلافه شوید، پیشنهاد می‌کنیم قبل پرواز برای خودتان بازی‌های جذاب، کتاب‌های خوب یا فیلم دانلود کنید و در حین پرواز به صورت آفلاین از آن‌ها لذت ببرید.

سخن پایانی

سفر با هواپیما می‌تواند سفری لذت بخش و امن باشد، اگر همه افراد به قوانین هواپیمایی‌ها احترام بگذارند، یکی از مهم‌ترین قوانین تمامی ایرلاین‌ها در سراسر جهان، الزام به خاموش بودن تلفن همراه مسافران یا گذاشتن آن روی حالت پرواز است، چرا که در برخی مواقع ممکن است سیگنال‌های تلفن‌های موبایل با سیگنال‌های برج مراقبت تداخل پیدا کند و مسافران و خدمه پرواز را در خطر جدی و جانی قرار دهد، بنابراین از آنجایی که پیشگیری بهتر از درمان است، این قانون را تدوین کرده‌اند تا هیچ مشکلی ایجاد نشود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر