معاشرت اجتماعی؛ کلید جوانی مغز/ ۶ عادتی که مغز را جوان نگه می‌دارد

پیری علاوه بر جنبه‌های فیزیکی، مانند احساس خستگی بیشتر یا ابتلا به آرتریت و ...، مؤلفه‌های ذهنی را نیز به همراه دارد که زوال شناختی یکی از آنهاست. عاداتی وجود دارد که اتخاذ آنها می‌تواند مغز را جوان‌تر نگه دارد و تا حد زیادی از بروز آسیب‌های ذهنی پیشگیری کند.

معاشرت اجتماعی؛ کلید جوانی مغز/ 6 عادتی که مغز را جوان نگه می‌دارد

الهه جعفرزاده: یکی از عوامل نگران‌کننده‌ در روند پیری، کاهش بهره‌وری مغز است که در ذیل آن عملکرد شناختی نیز دچار زوال می‌شود. این موضوع ممکن است بسیار دلهره‌آور باشد که بدانیم دقیقا چگونه می‌توان مغز خود را سالم و جوان نگه داشت. برخی از محققان بر این باورند که فعال نگه داشتن ذهن، راهی موثر برای محافظت از آن در برابر آسیب و پیری و ارتقای عملکرد شناختی است. هرچه ذخیره شناختی بالاتر باشد، زوال شناختی نیز به تعویق می‌افتد یا علائم آن دیرتر بروز پیدا می‌کنند. این بدان معناست که فعال نگه داشتن مغز و تقویت ذخیره شناختی شاید به طور کامل از زوال عقل جلوگیری نکند، اما می‌تواند شدت و میزان آن را کاهش دهد.

شش عادتی که برای جوانی مغز و ارتقای توانایی‌های شناختی مفید هستند، عبارتند از:

1) داشتن رژیم غذایی سالم

داشتن یک رژیم غذایی مغذی نه تنها به مدیریت وزن کمک می‌کند، بلکه برای تامین سوخت مغز (گلوکز) نیز مهم است. خطر کمبود برخی مواد مغذی در بدن با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد؛ که این مسئله بر عملکرد شناختی تأثیرگذار است.

معاشرت اجتماعی؛ کلید جوانی مغز/ 6 عادتی که مغز را جوان نگه می‌دارد

2) ورزش منظم

توصیه می‌شود که هر بزرگسال حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط یا 75 دقیقه با شدت بیشتر، در طول هفته علاوه بر تمرینات قدرتی انجام دهد. طبق تحقیقات، ورزش برای سلامت مغز و عروق خونی آن ضروری است.

3) خواب کافی

خواب کافی برای سلامت مغز ضروری است زیرا در حین خواب، مغز بسیاری از عملکردهای ترمیمی خود را انجام می‌دهد. علاوه بر این، استراحت سالم و کافی برای سازگاری مغز با اطلاعات ورودی بسیار مهم است و احتمال ابتلا به خطرات سلامتی را کاهش می‌دهد. براساس تحقیقات، خواب به جوان ماندن مغز هم کمک می‌کند.

معاشرت اجتماعی؛ کلید جوانی مغز/ 6 عادتی که مغز را جوان نگه می‌دارد

4) تحریک و پویایی مغز

فعالیت‌هایی وجود دارند که به تحریک مغز کمک می‌کنند. یادگیری چیزهای جدید، حل جدول و پازل، همگی راه‌هایی برای درگیر نگه داشتن مغز و ساختن ارتباطات جدید بین سلول‌های مغزی هستند.

5) تمرینات ذهن‌آگاهی

مطالعات نشان می‌دهد که تمرینات ذهن‌آگاهی مانند مدیتیشن و تمرکز حواس، برخی از جنبه‌های شناخت را بهبود می‌بخشد و به مدیریت سلامت روان نیز کمک می‌کند. بر اساس تحقیقات انجام‌شده توسط دانشگاه استرالیا، بزرگسالان سالم بالای 60 سال که به مدت شش ماه تمرینات ذهن‌آگاهی داشتند، قدرت توجه و تمرکز پایدارتری را تجربه کردند.

معاشرت اجتماعی؛ کلید جوانی مغز/ 6 عادتی که مغز را جوان نگه می‌دارد

6) اجتماعی شدن

بیرون رفتن و معاشرت در راستای سلامت مغز معجزه می‌کند! به علاوه، تماس با دوستان و عزیزان می تواند خلق و خوی شما را تقویت کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که اجتماعی‌تر بودن می‌تواند به سلامت مغز و کاهش خطر زوال عقل کمک کند. بنابراین سعی کنید یک فعالیت اجتماعی مانند شرکت در دورهمی‌های دوستانه را در برنامه روزانه خود بگنجانید. حتی تماس تلفنی با دوست و آشنا نیز می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد.

بیشتر بخوانید:

رژیم غذایی ذهن/ بهترین مواد غذایی برای جوانی مغز

آب و هوا چه ارتباطی به سلامت مغز دارد؟

کدام گروه‌های شغلی در معرض ابتلا به آلزایمر هستند؟

با مصرف این خوراکی‌ها آلزایمر نمی‌گیرید

منبع: eatthis

47232

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر