آغاز طرح ردیابی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در قشم هرمزگان

رییس اداره دامپزشکی قشم از آغاز طرح ردیابی سرمی و مولکولی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در طیور بومی بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس خبر داد.

آغاز طرح ردیابی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در قشم هرمزگان

به گزارش خبرآنلاین، محمدصدیق ارم روز سه شنبه گفت: با توجه به لزوم پایش این بیماری و به منظور جلوگیری از شیوع و گسترش آن در مزارع طیور و به دنبال آن جمعیت انسانی، طرح ردیابی سرمی و مولکولی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تحت تیپ H5 همزمان با سایر استان های کشور از روز گذشته در سطح 2 روستای این شهرستان مرزی از طریق مراجعه پیش ندیده (رندوم) آغاز و دریافت نمونه های آزمایشگاهی برای انجام آزمایش های مربوطه از سوی کارشناسان اداره دامپزشکی قشم در حال انجام است.

وی ادامه داد: در اجرای این طرح 200 قطعه انواع طیور روستایی و بومی این 2 روستای انتخابی از سوی سازمان دامپزشکی کشور رصد، پایش و نمونه‌برداری می شوند که سرم های حاصل از نمونه گیری های انجام شده برای انجام ردیابی و مراحل بعدی به آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان ارسال خواهند شد.

رییس اداره دامپزشکی قشم با اعلام اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری‌های ویروسی قابل انتقال بین جمعیت پرندگان و انسان است، افزود: ارزیابی سرمی و داشتن اطلاعات کافی از نظر وضعیت بیماری در سطح این شهرستان از اهمیت ویژه‌ای برای برنامه‌ریزی های صنعت طیور و اجرای عملیات پیشگیرانه از این بیماری برخوردار است.

ارم توضیح داد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به عنوان مهمترین تهدید صنعت طیور و همچنین به عنوان یکی از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام از منظر بهداشت عمومی دارای اهمیت ویژه ای است که در صورت شیوع منجر به خسارات اقتصادی، اجتماعی و اعمال محدودیت های متعدد برای صنعت طیور می شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت و حساسیت این بیماری در صنعت طیور و پیامدهای احتمالی شیوع آن در جمعیت طیور صنعتی و بومی از تمامی کارشناسان و تولیدکنندگان بخش طیور در سراسر این جزیره در خواست می شود تا به محض دیدن کوچکترین علایم مشکوک به آنفلوآنزای پرندگان، موضوع را در اسرع وقت به این اداره گزارش کنند.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است که این عفونت در پرندگان اهلی به سرعت سبب همه‌گیری در میان آنها می‌شود.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر