۱۰۰ کشور دنیا گرفتار تب دنگی/ این تب در دنیا چقدر کشته داده؟+ اینفوگرافیک تاریخچه

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ کشور از دنیا گرفتار تب دنگی هستند. از تاریخچه این بیماری چه می‌دانید؟

100 کشور دنیا گرفتار تب دنگی/ این تب در دنیا چقدر کشته داده؟+ اینفوگرافیک تاریخچه

نادیا زکالوند: از سال 2023میلادی، دنیا با موج شدیدی از گسترش تب دنگی مواجه شد. ویروس تب دنگی که از پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود، هر چند سال یک‌بار خودی نشان می‌دهد و برخی از کشورهای دنیا را گرفتار می‌کند. این بار این بیماری 100 کشور دنیا، از جمله مناطقی از آفریقا، منطقه PAHO دربرگیرنده 35 کشور آمریکایی، مدیترانه شرقی، اروپا، آسیای جنوب شرقی وکشورهای غرب اقیانوس آرام را دربرگرفته است.

در اینفوگرافیک زیر تاریخچه‌ای مختصر از شروع تب دنگی تا شیوع آن در سال 2018 میلادی آورده شده است:

100 کشور دنیا گرفتار تب دنگی/ این تب در دنیا چقدر کشته داده؟+ اینفوگرافیک تاریخچها

تب دنگی از سال‌های 2019 تا 2024

تب دنگی همچنان تا سال 2019 میلادی به بیماری‌زایی خود ادامه داد و در سراسر جهان حداقل 5.8 میلیون نفر به آن مبتلا شدند. درواقع ابتلا به تب دنگی در این سال 10برابر از گذشته شده بود و 129 کشور را درنوردید.

ابتلا و مرگ‌ومیر این بیماری تا سال 2022 ادامه داشت و فقط در سال 2023 که ویروس کرونا عالم‌گیر شده بود، از ابتلای افراد به ویروس تب دنگی مختصری کمتر شد.

با شروع سال میلادی 2024، حدود 10 میلیون فرد مبتلا شناسایی شد و بیش از 5 هزار نفر در 80 کشور دنیا جان خود را از دست دادند. بیشتر این افراد در کشورهای منطقه PHAO زندگی می‌کردند. چندین کشور اروپایی مانند آلمان، ایتالیا و فرانسه هم درگیر بیماری تب دنگی شدند.

درحال حاضر بیش از نیمی از جمعیت جهان در خطر ابتلا به عفونت دنگی هستند. هر سال در جهان تقریبا 390 میلیون نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند که از این میان حدود 36هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

منابع:

researchgate

ecdc.europa

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر