آرایش جنگی آمریکا علیه ایران/ ورود هواپیما و سربازان آمریکایی به منطقه

با قطعی شدن پاسخ نظامی محور مقاومت به اسرائیل، تحرک نظامی ائتلاف غرب در خاورمیانه افزایش یافته و در ساعات گذشته تعداد زیادی هواپیما و سرباز امریکایی وارد منطقه شدند. خبرآنلاین آرایش نظامی امریکا در برابر ایران را بررسی می کند.

آرایش جنگی آمریکا علیه ایران/ ورود هواپیما و سربازان آمریکایی به منطقه

رسول سلیمی: مقامات آمریکایی روز جمعه گفتند که ایالات متحده در حال آماده شدن برای اعزام هواپیماهای جنگی به خاورمیانه در پاسخ به تهدیدهای ایران است.

 در بحبوحه تلاش برای آتش بس در غزه، ترور فواد شکر، فرمانده ارشد حزب الله در بیروت و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، تنش ها در خاورمیانه را افزایش داده است. چه آنکه در ماه های اخیر نیز ایالات متحده و متحدانش حملات منظمی را به زیرساخت های حوثی ها در یمن انجام دادند و حملات متقابل حزب الله لبنان و یمن به اسرائیل، جنگ غزه را در جبهه های شمالی و غربی ادامه داده است.

در همین راستا بایدن گفته ایالات متحده برای محافظت از اسرائیل در برابر اقدامات تلافی جویانه ایران، نیروهای خود را مجددا در خاورمیانه مستقر می کند. او تاکید کرده که ارتش ایالات متحده در حال استقرار مجدد نیروها در خاورمیانه است تا از اسرائیل در برابر حمله احتمالی آینده ایران و نیروهای نیابتی آن محافظت کند، و در عین حال خواستار کاهش تنش های منطقه ای و آتش بس در غزه شد. پنتاگون نیز اعلام کرده برای تقویت نیروی هوایی اسرائیل، یک اسکادران جنگنده نیروی هوایی امریکا را به خاورمیانه اعزام کرده است. در همین حال وزارت دفاع امریکا نیز دستور اعزام ناوهای جنگی و ناوشکن های نیروی دریایی به خاورمیانه را صادر کرد.

آرایش جنگی آمریکا علیه ایران/ ورود هواپیما و سربازان آمریکایی به منطقه

این تحرکات پس از تماس تلفنی بایدن با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در بحبوحه نگرانی ها از اینکه ایران و سایر گروه های محور مقاومت به تلافی ترور اسماعیل هنیه، و فواد شکر پاسخ دهند، بیان شد.

این در حالی است که اسرائیل مسئولیت حمله هوایی در جنوب بیروت را بر عهده گرفته، اما ارتباط با ترور اسماعیل هنیه را تایید یا تکذیب نکرده است. کاخ سفید نیز گفته بایدن و نتانیاهو در مورد «تلاش ها برای حمایت از دفاع اسرائیل در برابر تهدیدات، از جمله در برابر موشک های بالستیک و پهپادها» صحبت کردند که شامل «استقرار نظامی دفاعی جدید ایالات متحده» نیز می شود.

در جریان حمله قبلی ایران به اسرائیل، ایالات متحده، بریتانیا و سایر متحدان منطقه ای در ماه آوریل به کمک اسرائیل آمدند تا در برابر پرتاب بیش از 300 موشک و پهپاد توسط ایران به سمت اسرائیل، یک کارزار دفاع هوایی را هماهنگ کنند.

وزارت دفاع اسرائیل نیز روز پنجشنبه گفت با توجه به احتمال بالای پاسخ نظامی ایران به اسرائیل، ارتش در «آماده اش کامل» قرار دارد، و اطمینان داد نیروی نظامی کشور می داند چگونه از پس هر تهدیدی برآید.

با قطعی بودن پاسخ ایران و اعلام آن به سازمان ملل متحد و کشورهای عرب خلیج فارس، در ساعات بعد از ترور اسماعیل هنیه، بیش از 57هزار نظامی امریکایی وارد خاورمیانه شدند و غالبا در پایگاه های ناتو در کشورهای عربی مستقر شدند.

ایران در جریان حمله قبلی خود به اسرائیل که در پاسخ به حمله هوایی اسرائیل به ساختمان دیپلماتیک ایران در دمشق انجام شد، این حمله را از قبل اطلاع رسانی کرده بود  و به پنتاگون زمان کافی داد تا هواپیماهای جنگی و کشتی های بیشتری را به خاورمیانه منتقل کند.

این در حالی بود که فرماندهان آمریکایی نیز در حال مذاکره برای دسترسی جت های جنگنده به حریم هوایی کشورهای عربی خلیج فارس و هماهنگ کردن ظرفیت های دفاع هوایی این کشورها برای کمک به اسرائیل بودند.

اما آنچه در یک ماه گذشته سپر دفاعی ناتو برای دفاع از اسرائیل در برابر حملات ایران را هماهنگ تر از گذشته کرد، تاسیس دفتر ناتو در عمان و اردن است. این هماهنگی که هدفش کاهش اثرگذاری حمله ایران به اسرائیل است در گام نخست مجوز بهره برداری ناتو از آسمان این کشورها را به دست خواهد آورد و در گام دوم، سامانه های دفاع هوایی و زیرساخت های نظامی این کشورها را در هماهنگی با ناتو علیه ایران به کار خواهد کرد.

آرایش جنگی آمریکا علیه ایران/ ورود هواپیما و سربازان آمریکایی به منطقه

از سوی دیگر با توجه به دکترین نظامی ایران در عدم کشتار غیرنظامیان، به نظر می رسد در پاسخ نظامی ایران و سایر گروه های محور مقاومت، اهداف نظامی-امنیتی، محور مشترک ائتلاف انتقام از اسرائیل قرار گیرد. بنابراین امریکا و اسرائیل تلاش می کنند با تقویت سامانه های دفاع هوایی در اطراف مراکز مهم و حیاتی نظامی و اطلاعاتی این کشور، از حجم تخریب حملات نظامی محور مقاومت در ساعات آینده بکاهند.

به همین منظور استقرار ناوهای امریکا در مدیترانه و دریای سرخ برای جلوگیری از حملات یمن و حزب الله و گسترش چتر پهپادهای اطلاعاتی اسرائیل در جولان شمالی برای جلوگیری از هر گونه حمله از سوریه است. این معادلات در شرایطی است که امریکا و اسرائیل اطمینان دارند ایران از آسمان کشورهای عربی برای حمله به آنها استفاده نخواهد کرد.

این راهبرد امریکا در حمایت از اسرائیل از آنجا اهمیت دارد که امریکا در تحلیل نهایی خود از رفتار ایران، به این موضوع آگاه است که ایران، خطوط قرمز خود را در بازدارندگی نظامی در برابر دشمنان رسمی، یعنی اسرائیل، بازسازی می کند و اجازه نمی دهد خطوط بازدارندگی دفاعی آن تضعیف شود.

در چنین شرایطی، دیپلماسی فعال ایران قبل از هر حمله نظامی، خواهد توانست همراهی کشورهای عربی با ناتو در برابر ایران را در مرحله نخست تضعیف و در مرحله دوم در پایین ترین سطح ممکن برساند.

از این رو در صورت دیپلماسی موثر ایران برای همراه کردن این کشورها بر سر یک توافق نانوشته با ایران، موفقیت هر کنش نظامی ایران علیه اسرائیل را با موفقیت همراه خواهد کرد. این دیپلماسی فعال، گستره ای از رایزنی وزارت خارجه با سفرای کشورهای عربی، تا گفتگوی سفرای ایران در آن کشورها با مقامات عالی آن و در گام موثرتر ارسال نامه ای همدلانه و با استدلال های قابل قبول در دفاع از مردم فلسطین را شامل خواهد شد تا همراهی کشورهای عربی با ناتو را تحت تاثیر قرار دهد.

213

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان