جاهای دیدنی میانه مناطق جذاب اطراف تبریز

در این مطلب با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی میانه را در لابه‌لای تاروپود تاریخی‌اش کاوش کنیم.

جاهای دیدنی میانه مناطق جذاب اطراف تبریز

مقصد سفر امروز ما شهری چهارفصل است که هر زمان از سال روح شما را با زیبایی‌هایش نوازش می‌کند. تابستان یا زمستان، پاییز باشد یا بهار؛ فرقی نمی‌کند. باروبندیل ببندید تا به دیار دهقان فداکار و ریزعلی خواجوی، شهر ماهی ساجی و ایشلی فطیر سفر کنیم. در این مطلب با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی میانه را در لابه‌لای تاروپود تاریخی‌اش کاوش کنیم.

میانه کجاست؟ + راه‎‌های دسترسی به میانه

اگر با دیدن عکس های جاهای دیدنی میانه، هوس مسافرت کردید، این بخش مختص شما است. فاصله تبریز تا میانه 170 کیلومتر است. اگر این مسافت را با ماشین شخصی و سرعت 100 کیلومتر بر ساعت طی کنید، حدود 3 ساعت طول خواهد کشید؛ اگر قصد دارید که از مسیر ریلی خود را به میانه برسانید، می توانید با خرید بلیط قطار تهران تبریز به این شهر رفته و از آنجا به میانه بروید. ترکیب صدای حرکت قطار روی ریل‌ها با مناظر زیبای اطراف گوش و چشم شما را نوازش می‌دهد. همچنین اگر با خودروی شخصی از تهران به میانه سفر کنید، مسیری 460 کیلومتری با گذر از کرج، قزوین ابهر و زنجان پیش رو خواهید داشت. درصورتی‌که از سنندج و شهرهای غربی قصد سفر به میانه را دارید، باید از بیجار، زنجان و آزادراه زنجان تبریز گذر کنید تا خود را به جاهای دیدنی میانه برسانید.

تالاب ماهی آباد

از جمله جاهای دیدنی میانه، تالاب ماهی آباد است. گریز از هوای آلوده و پناه‌بردن به هوای پاک و آبی آرامش‌بخش تالاب، برای ساعت‌ها آرامش درونی‌تان را با طبیعت پیوند می‌زند. آسمان را که نگاه کنید، درست آنجا که مرز تالاب به آسمان می‌رسد، آرایش ابرها شما را به شک وامی‌دارد که این صحنه نقاشی است یا واقعیت؟ رقص موهای طلایی خورشید روی دامن آب با آواز پرندگان مهاجر، هنر دستان خدا را به تصویر می‌کشد و این تازه گوشه‌ای از جاهای دیدنی میانه است.

آبشار بلوکان

یکی از معروف‌ترین مکان ‌های گردشگری میانه اثری هنری است که در روستای بلوکان واقع شده. طبیعت این بار دست‌به‌قلم شده تا لطافت و پاکی آب را از دل‌سنگ‌ها و صخره‌ها عبور دهد و در نهایت شلاق خروشان آب را از ارتفاع 10 متری روی سنگ‌های سخت فرود آورد. پوشش گیاهی غنی این منطقه و پرندگان آوازخوان، زبان شما را به تحسین خلقت می‌گشاید.

آبشار سد آیدوغموش

از دل رود قزل اوزن رودخانه‌ای بیرون می‌آید به نام آیدوغموش که خودش به‌تنهایی یکی از جاذبه های گردشگری میانه محسوب می‌شود. رقص رودخانه آیدوغموش با گذر از پیچ و خم‌ها و سد آیدوغموش، به آبشاری حیرت‌انگیز منجر می‌شود. دوستی نور آفتاب با قطرات ریز آب، با تشکیل رنگین‌کمان آرایش طبیعت را تکمیل می‌کند. در فصل تابستان و بهار، هیچ‌چیز به‌اندازه خنکای اطراف آبشار حال و هوایتان را عوض نخواهد کرد.

جاهای دیدنی میانه مناطق جذاب اطراف تبریز

کوه های آلاداغ لار

روی چین‌های دامن غربی ایران، رنگین کمانی هزار رنگ نقش بسته است تا همه ما را انگشت‌به‌دهان بگذارد. این رنگین‌کمان از جنس آب و نور نیست. شگفتی اینجاست که دل‌سخت و سیاه سنگ‌ها این‌چنین رنگین و چشم‌نواز شده است. گویی که بوم نقاشی خدا از دستش افتاده باشد و رنگ همه‌جا را پرکرده باشد. بخشی از این رشته‌کوه رنگی را می‌توانید در شهرستان میانه نظاره‌گر باشید.

پل شهر چای

میانه شهری تاریخی است و خوب است در سفر به دروازه آذربایجان لابه‌لای تاروپود تاریخی‌اش کاوش کنید و سیر و سفری در تاریخ داشته باشید. یکی از جاهای دیدنی میانه پل شهر چای است. پلی که با 23 دهانه روی رودخانه شهر چای کمربسته و با 260 متر طول به یکی از طویل‌ترین پل‌های آذربایجان شرقی تبدیل شده است. در این پل اتاقک‌هایی تعبیه شده که در آن زمان محل استراحت کاروان‌ها بوده است.

جاهای دیدنی میانه مناطق جذاب اطراف تبریز

قلعه دختر

در مجاورت رودخانه قزل اوزن و بر فراز قافلان‌کوه، قلعه‌ای بنا شده است که رمز و راز مبهمی در دلش دارد. شاید اگر پای حرف دل خشت‌های سنگی این قلعه بنشینیم، از داستان پادشاهی بگوید که دخترش بر علیه او قیام کرده و پدر برای مجازات دخترش او را به این منطقه تبعید کرده و قلعه دختر را برایش ساخته است. این قلعه کثیرالاضلاع با قدمتی 700ساله جزو یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی میانه تبریز محسوب می‌شود.

کاروانسرای جمال آباد

در سال 1065 هجری قمری، کاروان‌سرایی به نام جمال آباد ساخته شد که امروز به یکی از مکان های دیدنی میانه تبدیل شده است. خشت به خشت آجرهای حیاط مرکزی و 4 ایوان اطراف، برگ‌هایی از سفرنامه صدها کاروان است. چهار برج مدور در چهار ضلع سر در بنا قد علم کرده‌اند و شکوه معماری ایرانی را به تصویر می‌کشند.

مسجد سنگی ترک

یکی از جاهای دیدنی میانه، مسجد سنگی ترک با نمای تمام سنگ و کتیبه‌هایی با خط نستعلیق، نشان از دقت، ظرافت و نبوغ معماران آن دوره است. محراب و ستون‌های مسجد با سنگ یکدست آراسته شده. این اثر یک ترکیب تمام‌عیار از معنویت و تاریخ است. ترکیبی که هر بیننده‌ای را سر ذوق می‌آورد.

بارگاه امامزاده اسماعیل

مناره‌های پوشیده از کاشی فیروزه‌ای، آیات قرآن به خط زیبای نستعلیق در کنار مقبره شریف امامزاده اسماعیل، با بوی عطر گلاب و حال و هوای معنوی قلب شما را در نور ایمان غوطه‌ور می‌کند. این بارگاه که متعلق به سال 923 هجری قمری است، جای خوبی برای رازونیاز، سیروسیاحت، کشف و کاوش تاریخ است.

مجموعه آنا باغ

یکی از جاهای دیدنی میانه مجموعه تفریحی آنا باغ است که پیر و جوان آن را می‌پسندند. این مجموعه سرشار از امکانات تفریحی مانند باغ پرندگان و حیوانات، شهربازی کودکان، پیست موتورسواری، زمین بسکتبال، زمین اسکیت، غرفه‌های فروشگاهی و آتلیه عکاسی است. علاوه بر این‌ها در این مجموعه خوراکی‌ها و غذاهای خوشمزه‌ای مثل ماهی ساجی و ایشلی فطیر سرو می‌شود.

سخن پایانی

در این سفر مکتوب با گذر از تالاب ماهی‌آباد به آبشار خروشان بلوکان رسیدیم و سوار بر رود آبدوغموش از آبشار آبدوغموش سر خوردیم. از کنار کوه‌های رنگین کمانی آلاداغ لار گذر کردیم و از 23 دهانه پل شهر چای عبور کردیم تا به قلعه دختر رسیدیم. بافت سنتی کاروان‌سرای جمال‌آباد، سنگ‌های مسجد سنگ ترک و بنای فیروزه‌ای امامزاده اسماعیل ما را در این سفر بدرقه کردند. در نهایت مجموعه تفریحی انا باغ را به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی میانه معرفی کردیم. امیدواریم از این سفر لذت برده باشید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان