همه چیز راجع به موزاییک پلیمری

استفاده از یک کفپوش مناسب می‌تواند ضمن زیباسازی محیط دغدغه آسیب دیدن، شکستن، ترک خوردن و… کفپوش‌ها را نیز از میان بردارد.

همه چیز راجع به موزاییک پلیمری

استفاده از یک کفپوش مناسب می‌تواند ضمن زیباسازی محیط دغدغه آسیب دیدن، شکستن، ترک خوردن و… کفپوش‌ها را نیز از میان بردارد. موزاییک پلیمری یک انتخاب عالی برای استفاده در محیط‌های مختلف به شمار می‌رود. موزاییک پلیمری در واقع نوعی سنگ مصنوعی است که از بتن و مواد پلیمری ساخته شده است.

موزاییک پلیمری چیست و چه کاربردی دارد؟

موزاییک پلیمری نوعی سنگ مصنوعی است که از ترکیب بتن و مواد پلیمری ساخته می‌شود و از زیرشاخه‌های بتن خود متراکم به شمار می‌رود. مواد اصلی در ساخت موزاییک پلیمری عبارتند از: ماسه، سیمان، رزین یا فوق روان کننده، رنگدانه‌های شیمیایی.

مهمترین کاربرد موزایک‌های پلیمری را می‌توان استفاده از آن‌ها به عنوان کفپوش در فضاهای داخلی و بیرونی ساختمان و محوطه‌سازی در پارکینگ ها، پارک ها، معابر و… دانست.

ویژگی‌ها و مزایای موزاییک پلیمری

موزاییک‌های پلیمری در مقایسه با موزاییک‌های سنتی دارای برتری‌ها و مزایای بسیاری هستند. در واقع ویژگی‌های منحصر به فرد موزاییک‌های پلیمری است که آنان را به یک گزینه محبوب تبدیل کرده است. مهمترین ویژگی‌های موزاییک پلیمری عبارتند از:

مقاومت بالا

ساختار پلیمری این موزاییک‌ها باعث ایجاد مقاومت بالا در برابر عواملی چون فشار، کشش، خط و خش و خمش در موزاییک پلیمری می‌شود.

ضد ضربه و سایش

موزاییک‌های پلیمری مقاومت سایشی خوبی دارند و در برابر ضربه و سایش از استحکام و دوام مناسبی برخوردار هستند.

قابل استفاده در اقلیم مختلف

فرمولاسیون ویژه ساخت موزاییک پلیمری باعث شده است که این موازییک‌ها در شرایط مختلف جوی، گرما و سرما از استحکام و دوام کافی برخوردار باشند.

طول عمر بالا

ساختار ویژه موازییک پلیمری باعث می‌شود که این محصول در مقایسه با موزاییک‌های سنتی از طول عمر بالاتری برخوردار باشد.

قیمت مناسب

با توجه به ویژگی‌هایی چون استحکام، دوام و طول عمر بالا می‌توان گفت قیمت موزاییک پلیمری مناسب و مقرون به صرفه است.

تنوع رنگی بالا

استفاده از رنگدانه‌های شیمیایی در این محصول باعث ایجاد تنوع بالای رنگی در آن می‌شود. به این ترتیب می‌توان موزاییک پلیمری را در تم‌های رنگی مختلف دکوراسیون داخلی و بیرونی ساختمان به کار گرفت.

سطح منسجم و یکنواخت

از دیگر ویژگی‌های موزاییک‌های پلیمری سطح منسجم و یکدست آن‌ها است. اگرچه از نظر شکل ظاهری سطح، موزاییک پلیمری دارای طرح‌های مختلفی از جمله موزاییک پلیمری طرح سنگ، موزاییک پلیمری طرح چوب و… است.

چسبندگی به سطح

موزاییک‌های پلیمری چسبندگی بسیار بالایی دارند و به هیچ عنوان به راحتی از سطح جدا نمی‌شوند. در صورت اجرا و نصب موزاییک پلیمری در شرایط استاندارد طول عمر و ماندگاری این موزاییک‌ها بسیار بالا خواهد بود.

سهولت شستشو

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های موزاییک پلیمری سهولت شستشوی آن است. استفاده از این کفپوش‌ها در حیاط یا محوطه‌های بیرونی نیاز به شستشو و پاکیزگی را افزایش می‌دهد از سوی دیگر فرمولاسیون ساخت این مدل موزاییک‌ها باعث می‌شود که آب به هیچ عنوان به داخل آن نفوذ نکرده و به همین دلیل فرآیند شستشو و پاکیزه‌سازی به سهولت انجام گیرد.

نصب آسان

برای نصب موزاییک‌های پلیمری از ترکیب ماسه و سیمان به همراه آب استفاده می‌شود. بسیار مهم است که نسبت مناسب این مواد به خوبی رعایت شده و ملات از چسبندگی و کیفیت لازم برخوردار باشد. نصب این موزاییک‌ها آسان است و به سرعت انجام می‌گیرد.

چند منظوره بودن

اگرچه مهمترین کاربرد موزاییک پلیمری استفاده از آن به عنوان کفپوش است اما گونه‌هایی از این موزاییک را می‌توان در نمای ساختمان و حتی دکوراسیون داخلی استفاده کرد. تنوع بالای طرح، رنگ، ابعاد و اندازه این محصول باعث می‌شود که دارای موارد مصرف متنوعی باشد.

خاصیت خودپاک شوندگی

یکی از مهمترین معضلات در استفاده از موزاییک‌ها به عنوان کفپوش، آلودگی‌های باکتریایی، ایجاد جلبک یا لکه‌های تیره‌ای است که به مرور زمان ایجاد می‌شود. موزاییک‌های پلیمری دارای خاصیت خود پاک شوندگی هستند و به همین دلیل نه تنها آلودگی‌های سطحی روی آن‌ها به راحتی پاک می‌شود بلکه خبری از جلبک و یا آلودگی‌های باکتریایی و قارچی روی این محصولات نیست و همیشه ظاهری تمیز و براق دارند.

تراکم بالا

یکی دیگر از مهمترین ویژگی‌های موزاییک‌های پلیمری در مقایسه با موزاییک‌های سنتی، تراکم بالای این محصولات است. این تراکم بالا باعث می‌شود که موزاییک پلیمری در مقابل نفوذ آب مقاوم بوده، سطحی یکدست و منسجم داشته باشد، همچنین تراکم بالا باعث ایجاد مقاومت خمشی در موزاییک پلیمری می‌شود و آن را برای استفاده در آب و هوای مختلف به گزینه‌ای مناسب تبدیل می‌کند.

سبک بودن

از دیگر ویژگی‌های موزاییک پلیمری می‌توان به وزن پایین آن‌ها اشاره کرد. چنین ویژگی به حمل و نقل آسان و سهولت نصب کمک می‌کند.

همه چیز راجع به موزاییک پلیمری

معایب موزاییک پلیمری

در کنار همه مزایایی که موزاییک‌های پلیمری یک عیب بزرگ دارند و آن این است که همه مزایای آن‌ها ارتباط مستقیم با کیفیت ساخت آن دارد. در واقع اگر در فرمولاسیون ساخت موزاییک پلیمری نسبت‌ها به درستی رعایت نشوند و این محصول در شرایط استاندارد تولید نشود از کیفیت لازم برخوردار نبوده و هیچ از مزایا و ویژگی‌های یاد شده را نخواهد داشت.

از سوی دیگر قیمت موزاییک پلیمری ممکن است در مقایسه با سایر گزینه‌های مشابه مثلا سرامیک یا موزاییک‌های سنتی به مراتب گران‌تر باشد. البته نمی توان این مورد را یک عیب برای موزاییک های پلیمری دانست چرا که در مقابل مزایا و ویژگی های منحصر به فردی که این مدل موزاییک ها در برابر سایر گزینه های مشابه دارند، قیمت آنها مقرون به صرفه و مناسب خواهد بود.

انواع موزاییک پلیمری

موزاییک‌های پلیمری عموما با توجه به نحوه تولیدشان طبقه‌بندی می‌شوند که انواع موزاییک پلیمری از این نظر عبارتند از:

موزاییک پلیمری پرسی: این موزاییک‌ها تحت فشار بالا متراکم می‌شوند و بعد از ایجاد تراکم مناسب، موزاییک آماده شده ساب زده می‌شود تا سطحی صاف و یکدست پیدا کند.

موزاییک پلیمری ویبره ای: این موزاییک‌ها با استفاده از دستگاه ویبراتور ساخته می‌شوند و در تولید آن‌ها هیچ فشاری به ترکیبات وارد نمی‌شود. موزاییک‌های پلیمری ویبره‌ای سطحی صاف و یکنواخت داشته و نیازی به ساب زدن ندارند. این موزاییک‌ها دارای هیچ حباب یا تخلخلی نیست و به همین دلیل گاهی برای دکوراسیون یا نما نیز به کار برده می‌شود.

همه چیز راجع به موزاییک پلیمری

قیمت موزاییک پلیمری

قیمت موزاییک پلیمری تحت تأثیر عواملی چون کیفیت ساخت، مواد اولیه، نوع موزاییک، ابعاد و اندازه ها، میزان سفارش و… متغیر است. معمولا قبل از اقدام به خرید موزاییک پلیمری نیاز است که در مورد جزئیات سفارش تحقیق کرده و قیمت موزاییک پلیمری را استعلام بگیرید.

خرید موزاییک پلیمری

از آنجایی که موزاییک پلیمری دارای تنوع بسیار بالا و ویژگی‌های منحصر به فردی است، از محبوبیت بالایی نیز برخوردار است و در پروژه‌های عمران و ساخت و ساز به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. خرید موزاییک پلیمری باید با توجه به مواردی از جمله کیفیت تولید انجام شود. مهمترین نکته در خرید موزاییک پلیمری، خرید محصولی با کیفیت بالا و متناسب با نیاز پروژه است. اگر در این زمینه اطلاعات کافی در اختیار ندارید بهتر است قبل از اقدام به خرید حتما با کارشناسان و متخصصان امر در این زمینه مشورت کنید.

جمع‌بندی

موزاییک‌های پلیمری از ترکیب و قابلیت‌های محافظتی متفاوتی نسبت به موزاییک‌های معمولی و سنتی برخوردار هستند. همین امر باعث محبوبیت بالای این مصالح کاربردی در بازار شده است. ما در این مقاله به همه ویژگی‌ها و کاربردهای موزاییک پلیمری و همچنین نکات مهم خرید موزاییک پلیمری پرداختیم. در اختیار داشتن اطلاعات کامل و کافی به مشتری کمک می‌کند تا انتخاب بهتری داشته باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان