هزینه‌های یک وعده خوراک بیرون از منزل برای ایرانیان

سفارش غذا از کترینگ‌ها و رستوران‌ها یا سر زدن به فست‌فودی‌ها، می‌تواند جیبتان را حسابی خالی کند؛ مثلا اگر بخواهید از یک فست‌فود در محله‌ای متوسط از تهران برای شام روز تعطیل دو عدد پیتزا بخرید، ممکن است مجبور شوید دست‌کم ۷۰۰ هزار تومان بدون پرداخت هزینه نوشابه و سالاد و ... هزینه کنید.

هزینه‌های یک وعده خوراک بیرون از منزل برای ایرانیان

به گزارش خبرآنلاین،هزینه چلوخورشت‌ها معمولا از 150 هزار تومان تا 300 هزار تومان است، اما با توجه به قیمت‌های بالا که می‌تواند خریداران معمولی را از مشتری‌های رستوران‌ها و کترینگ‌ها حذف کند، بسیاری از آن‌ها تصمیم گرفته‌اند تا منوی اقتصادی را به خوراکی‌های خود اضافه کنند.

هفت صبح در خبری نوشت:مثلا یکی از آن‌ها در مرکز پایتخت بابت جوجه‌کبابی که 210 هزار تومان قیمت دارد، در منوی اقتصادی 110 هزار تومان پول می‌گیرد. برای خورشت‌ها و پلوها هم یک فاصله تقریبا 100 هزار تومانی بین غذاها در منوی اقتصادی با منوی عادی وجود دارد.

وقتی نگاهی به مواد مورداستفاده در غذاهای دو فهرست می‌اندازیم، متوجه می‌شویم که وقتی پای کلمه اقتصادی به‌میان می‌آید، یعنی میزان غذای کمتری در نظر گرفته شده است. مثلا ممکن است برنج 100 گرم در مقایسه با منوی عادی کمتر باشد و از گوشت کمتری در مقایسه با غذایی که گران‌تر قیمت‌گذاری شده، استفاده شده باشد.

در فست‌فود روش‌های مختلفی برای اینکه بتوانید یک وعده را با قیمت مناسب‌تر تهیه کنید وجود دارد. برخی روی کیفیت موادمصرفی، دقت کافی نمی‌کنند و برخی دیگر خوراکی‌هایی مانند فلافل و ساندویچ بندری را در فهرست غذاهای اقتصادی آورده‌اند. گروهی دیگر پیتزا را با اندازه کوچک‌تر و یک‌نفره می‌فروشند و حتی برخی از آنها، یک پیتزا را به هشت قسمت تقسیم کرده و هرکدام را جداگانه به خریداران کم‌غذا می‌فروشند

انواع کباب؛ حداقل 100 هزار تومان

رستورانی در حوالی مرکز تهران، در بخش منوی اقتصادی خود نوشته است که شما برای میل کردن یک چلو جوجه‌کباب به 100 هزار تومان پول نیاز خواهید داشت. همین رستوران در بخش دیگری از منوی خود نوشته که چلو جوجه‌کباب مخصوص را با 300 گرم گوشت، 207 هزار تومان و چلوجوجه با استخوان را 212 هزار تومان می‌فروشد. همین رستوران چلوکباب کوبیده اقتصادی هم دارد که قیمت آن را 120 هزار تومان تعیین کرده و مشخص نیست میزان گوشت و برنجی که در آن استفاده شده، چقدر است؛ اما اگر بخواهید چلوکباب کوبیده نگین‌دار را با وزن گوشت 2740 گرم میل کنید، باید 235 هزار تومان خرج کنید.

گزینه بعدی یک تهیه غذای خانگی است که انواع و اقسام غذاها را دارد و در جنوب شرق تهران قرار گرفته و منوی اقتصادی دارد. برای خرید یک پرس چلوکباب کوبیده از این غذافروشی شما باید 85 هزار تومان هزینه کنید. در توضیحات مقدار غذا آمده است که با این پول برای شما 350 گرم برنج ایرانی، یک سیخ کباب کوبیده 100 گرمی و یک جوجه کبابی در نظر گرفته می‌شود. اگر بخواهید از همین رستوران چلوکباب معمولی را سفارش دهید، باید 185 هزار تومان برای یک پرس هزینه کنید.

این غذا دارای دو سیخ کباب‌کوبیده با وزن 110 گرم برای هرکدام، 450 گرم برنج ایرانی و دورچین گوجه، فلفل و لیمو است. در این رستوران قیمت چلوجوجه با برنجی به وزن 350 گرم و 110 گرم جوجه کبابی و یک گوجه 85 هزار تومان گفته می‌شود. اگر بخواهید در رستوران این غذاها را بخورید در مقایسه با کترینگ‌ها که بیرون‌بر هستند، باید پول بیشتری بپردازید. مثلا یکی از رستوران‌های سنتی در پایتخت، قیمت چلوجوجه اقتصادی را که شامل 200 گرم مرغ ساطوری و 300 گرم برنج ایرانی می‌شود را 160 هزار تومان تعیین کرده است.

اگر بخواهید از منوی اقتصادی این رستوران چلوکباب کوبیده سفارش بدهید، باید 199 هزار تومان به ازای هر پرس هزینه کنید. این غذا شامل 150 گرم کوبیده گوسفندی و 300 گرم چلو کره ایرانی می‌شود. در صورتی که بخواهید در همین رستوران، خارج از منوی اقتصادی غذا سفارش بدهید، باید 439 هزار تومان پول بدهید. یک پرس چلوکوبیده در این رستوران شامل دو سیخ کوبیده گوسفندی با وزن 300 گرم و برنج ایرانی و دورچین گوجه و لیمو می‌شود

خورشت‌ها؛ حداقل 75 هزار تومان

کترینگی که در خیابان ولیعصر قرار گرفته در منوی اقتصادی خود تنها چلوخورشت روز را نوشته که یک پرس را باید 80 هزار تومان بخرید. این یعنی تنوع زیادی در روز برای نوع خورشت وجود ندارد و هر روز تنها یک مدل با چنین مبلغی سرو می‌شود. همین رستوران، خورشت‌های خود را خارج از منوی اقتصادی با قیمت حداقل 125 هزار تومان و حداکثر 200 هزار تومان می‌فروشد. در مورد خورشت‌ها هم قیمت رستوران‌ها با غذافروشی‌های بیرون‌بر، تفاوتی چشم‌گیر دارد.

مثلا شما اگر بخواهید یک پرس خورشت‌قرمه‌سبزی از منوی رستورانی در غرب تهران را سفارش بدهید که شامل 200 گرم گوشت گوسفند و 300 گرم برنج ایرانی می‌شود، باید 160 هزار تومان هزینه کنید. این رستوران خورشت قیمه را با 200 گرم گوشت، بدون برنج 105 هزار تومان می‌فروشد و اگر بخواهید برنج ایرانی را هم کنارش برایتان سرو کند، همان 160 هزار تومان را می‌گیرد. در خیابان فاطمی یک تهیه‌غذا قیمت چلوخورشت قیمه را در منوی اقتصادی 75 هزار تومان اعلام کرده که شامل 350 گرم برنج ایرانی و 250 گرم خورشت و دوتکه گوشت با وزن 25 گرم می‌شود.

برای اینکه در این تهیه‌غذا بتوانید قرمه‌سبزی سفارش بدهید هم باید چنین مبلغی را بپردازید. یک پرس قرمه‌سبزی در این غذاخوری 350 گرم برنج ایرانی، 200 گرم برنج و دو تکه 25 گرمی گوشت خواهد بود. کترینگ دیگری که در اطراف خیابان مطهری قرار گرفته، در منوی اقتصادی خود، چلوخورشت قیمه را با 300 گرم برنج ایرانی و 50 گرم گوشت ران گوسفندی و ته‌چین 144 هزار تومان قیمت داده است. این درحالیست که اگر بخواهید همین غذا را خارج از منوی اقتصادی سفارش دهید، به 200 هزار تومان پول نیاز دارید.

تفاوت این دو در میزان برنج و گوشت آن است. یعنی در حالت عادی، کترینگی که حرفش را می‌زنیم 400 گرم برنج ایرانی و 70 گرم گوشت‌گوسفندی را برای سفارش‌ها در نظر گرفته است. در همین رستوران اگر هوس خورشت قیمه بادمجان کرده باشید که شامل 250 گرم خورشت و 50 گرم گوشت گوسفندی و بادمجان می‌شود، باید 130 هزار تومان هزینه کنید. در غیراین‌صورت، خارج از منوی اقتصادی و در شرایطی که 300 گرم برنج و 70 گرم گوشت برایتان در نظر گرفته شده، باید 170 هزار تومان کارت بکشید.

پلوها؛ حداقل 100 هزار تومان

یک کترینگ در خیابان سهروردی که منوی اقتصادی دارد، برای زرشک‌پلو، باقلاپلو و سبزی‌پلو با مرغ، قیمت 100 هزار تومان را تعیین کرده است. اگر شما بخواهید سبزی‌پلو یا باقلاپلو با گوشت سفارش بدهید، به 120 هزار تومان به‌ازای هر پرس غذا نیاز خواهید داشت. با همین پول می‌توانید دوغذایی که نام بردیم را با ماهی سرخ‌شده یا کبابی هم سفارش بدهید. قیمت غذاها در همین کترینگ و خارج از منوی اقتصادی بیشتر از این حرف‌هاست.

مثلا باقلاپلو یا سبزی‌پلو با 250 گرم گوشت را باید 285 هزار تومان بخرید یا برای زرشک‌پلو و سبزی‌پلو و باقلاپلو با ران مرغ 180 هزار تومان پرداخت کنید. کترینگ دیگری که در خیابان فلسطین قرار گرفته، زرشک‌پلو با مرغ اقتصادی را 163 هزار تومان قیمت داده است که شامل 300 گرم برنج‌ایرانی، 200 گرم ران مرغ، زرشک و ته‌چین می‌شود. قیمت همین غذا در شرایطی که 400 گرم برنج و 350 گرم مرغ سس‌پز داشته باشد، 228 هزار تومان تعیین شده است. در شرق تهران، یک کترینگ با منوی اقتصادی وجود دارد که مانند بقیه تهیه‌غذاها ترجیح داده در بین پلوها، تنها زرشک‌پلو با مرغ را در فهرست اقتصادی خود قرار بدهد.

برای اینکه از این غذاخوری یک پرس زرشک‌پلو شامل 300 گرم برنج ایرانی، 200 گرم ران‌مرغ و زرشک و ته‌چین بخرید باید 149 هزار تومان هزینه کنید. این‌درحالیست که همین کترینگ زرشک‌پلو با مرغ سس‌پز را 225 هزار تومان در حالت غیراقتصادی می‌فروشد که 350 گرم ران‌مرغ، 400‌گرم برنج و زرشک دارد. البته یک گزینه بسیار اقتصادی‌تر هم در نظر گرفته که تنها شامل 400 گرم برنج ایرانی و زرشک می‌شود و در آن خبری از مرغ نیست و 85 هزار تومان قیمت دارد.

در خیابان کریم‌خان یک رستوران قرار دارد که بابت زرشک‌پلو با مرغی که یک تکه مرغ 300‌گرمی، 300 گرم برنج ایرانی و سس دارد، از مشتری‌ها 165 هزار تومان پول می‌گیرد. اگر بخواهید همین غذا را با 350 گرم ران‌مرغ، 400 گرم برنج ایرانی و سس و دورچین شامل ماست و نوشابه بخرید، به 325 هزار تومان پول نیاز خواهید داشت.

فست‌فود؛ حداقل 900 هزار تومان

در پیتزافروشی‌ها به ندرت بخش به‌نام منوی اقتصادی وجود دارد، اما برخی از پیتزایی‌ها با ترفندهایی، قیمت پایین‌تری را برای پیتزاهای خود درنظر می‌گیرند. مثلا در مرکز تهران، پیتزافروشی‌های بیرون‌بر، گزینه پیتزا پیکو که تک‌نفره است را با قیمت 100 تا 110 هزار تومان در نظر گرفته‌اند و پیتزاهای کمی کوچک‌تر از معمول را 150 تا 180 هزار تومان می‌فروشند. برخی هم پیتزا را پره‌ای می‌فروشند.

مثلا یک پر بزرگ پیتزای یک‌نفره که به دقت بسته‌بندی شده حدودا 50 هزار تومان فروخته می‌شود و اگر کم‌غذا باشید، با یک یا دو تکه کارتان راه می‌افتد و نیازی ندارید که قیمت یک پیتزای کامل که این روزها بالای 300 هزار تومان و تا 450 هزار تومان است را حساب کنید. یک کافه در تهران، منوی پیتزای اقتصادی با طعم‌های عجیب دارد. مثلا اگر 155 هزار تومان هزینه کنید، می‌توانید در این کافه رستوران یک پیتزا تک‌نفره کوچک بندری بخورید. برای پیتزاهای کمی بزرگ‌تر باید 212 هزار تومان هزینه کنید که باز هم در مقایسه با فست‌فودی‌های دیگر حداقل 100 هزار تومان ارزان‌تر برایتان تمام می‌شود.

این رستوران پیتزا پپرونی را در کوچک‌ترین اندازه، 183 هزار تومان می‌فروشد و با 395 هزار تومان می‌توانید یک پیتزای بزرگ دونفره را بخرید که بازهم از مشابه آن در رستوران‌های دیگر بین 80 هزار تومان تا 100 هزار تومان ارزان‌تر تمام می‌شود. یک گزینه دیگر در جنوب غرب تهران، فست‌فود است که پیتزای یک‌نفره را با قیمت 130 هزار تومان می‌فروشد.

اگر بخواهید برای دو نفر پیتزا بخرید، باید برای مدل مخلوط 220 هزار تومان هزینه کنید و برای خرید پیتزا خانواده 275 هزار تومان کارت بکشید. اگر بخواهید در این فست‌فودی پیتزای پپرونی آمریکایی سفارش بدهید، باید حداقل 140 هزار تومان و حداکثر 285 هزار تومان پول بدهید. بالاترین قیمت مربوط به قارچ‌گوشت است که دونفره آن 270 هزار تومان است و درصورتی که پیتزای خانواده سفارش بدهید، باید 320 هزار تومان هزینه کنید.

اما اگر دور پیتزا را خط بکشید، انواع دیگری از فست‌فود هم هستند که می‌توانید آن‌ها را با قیمت نسبتا مناسبی میل کنید. مثلا برخی از رستوران‌ها برای فلافل بین 80 تا 100 هزار تومان را تعیین می‌کنند. با همین مقدار پول شما می‌توانید سراغ ساندویچ بندری یا ژامبون تنوری هم بروید و نهایتا با 130 هزار تومان یک وعده غذایی با کالری بالا میل کنید. در میدان شهدا، یک کافه وجود دارد که البته بیشتر شبیه فست‌فودی است. اگر بخواهید در این کافه شنیسل مرغ را به‌صورت ساندویچ سفارش بدهید، باید 160 هزار تومان پول بدهید.

قیمت ساندویچ هات‌داگ 90 هزار تومان است و اگر بخواهید پنیر چدار هم برایتان بریزد باید 110 هزار تومان پول بدهید. ساندویچ‌های ژامبون‌تنوری این کافه 110 هزار تومان بوده و ژامبون سرد 90 هزار تومان است. ارزان‌ترین ساندویچ کافه میدان شهدا، نصف ساندویچ هات‌داگ است که با قیمت 60 هزار تومان فروخته می‌شود. در کوچه‌برلن که در مرکز تهران و حوالی خیابان جمهوری قرار گرفته، یک فست‌فودی وجود دارد که منوی اقتصادی برای خریداران در نظر گرفته است.

مثلا ساندویچ سوسیس‌بندری شامل 200 گرم سوسیس‌آلمانی و سیب‌زمینی 107 هزار تومان قیمت دارد و ساندویچ‌کباب‌ترکی اقتصادی با 450 گرم کباب 175 هزار تومان است. این فست‌فود ساندویچ هات‌داگ مجاری دارد که برای خرید آن به 127 هزار تومان پول نیازخواهید داشت. یک گزینه دیگر که شعب متفاوتی در مرکز تهران و حتی کرج دارد، قیمت‌هایش کمی بالاتر است با این‌حال در مقایسه با دیگر فست‌فودی‌ها اقتصادی به حساب می‌آید.

برای نمونه اگر بخواهید از آن‌ها ساندویچ بندری بزرگ با سیب‌زمینی نگینی سفارش بدهید باید نزدیک به 200 هزار تومان هزینه کنید که البته تقریبا دونفر را سیر می‌کند. این رستوران اگر بخواهد سیب‌زمینی نگینی را از داخل ساندویچ‌تان حذف کند، نزدیک به 140 هزار تومان از افراد دریافت خواهد کرد. ساندویچ هات‌داگ ساده در این فست‌فود نیز 166 هزار تومان فروخته می‌شود.

217

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان