این جنگنده‌های آمریکایی روند جنگ را به نفع اوکراین تغییر می‌دهند؟ / عکس

اوکراین اولین دسته از جت‌های جنگنده F-۱۶ خود را دریافت کرد که یک پیشرفت مهم در جنگ با روسیه به‌حساب می‌آید.

این جنگنده‌های آمریکایی روند جنگ را به نفع اوکراین تغییر می‌دهند؟ / عکس

امیرمسعود عابدین_ اوکراین به‌تازگی اولین دسته از جنگنده‌های F-16 را تحویل گرفته است که می‌تواند نقش بسیار مؤثری را در جنگ ایفا کند. با این حال، با توجه به تعداد محدود ارسال شده و قدرت دفاع هوایی روسیه، سؤالاتی در مورد اثربخشی آن‌ها باقی می‌ماند. علاوه بر این، نگرانی‌هایی در مورد تشدید حملات روسیه در پاسخ به تحویل F-16 ها مطرح شده است.

ورود F-16 ها به اوکراین: آینده درگیری چیست؟

این جنگنده‌های آمریکایی روند جنگ را به نفع اوکراین تغییر می‌دهند؟ / عکس

پس از ماه‌ها لابی و انتظار، اوکراین اولین دسته از جت‌های جنگنده F-16 خود را دریافت کرد. اوکراین امیدوار است که جت‌های جدید، وضعیت جنگ روسیه و اوکراین را به نفع اوکراین تغییر دهند.

یکی از دلایلی که ایالات‌متحده و متحدان ناتو در مورد ارسال F-16 به اوکراین ملاحظاتی داشتند، ترس از تشدید تنش روسیه بود. اما این تشدید تنش به‌عنوان پاسخی مستقیم به ورود F-16 ها به اوکراین، بعید به نظر می‌رسد.

به گفته مقامات اوکراینی، این کشور برای خنثی کردن نیروی هوایی روسیه به 130 فروند F-16 نیاز دارد. تعداد دقیق F-16 هایی که به‌تازگی به اوکراین تحویل داده شده‌اند، فاش نشده است، اما می‌توانیم فرض کنیم که تعداد آنها به 130 فروند نمی‌رسد.

این جنگنده‌های آمریکایی روند جنگ را به نفع اوکراین تغییر می‌دهند؟ / عکس

جنرال داینامیکس اف-16 فایتینگ فالکن، به معنای شاهین مبارز، جت جنگنده تک موتورهٔ مافوق صوت است که توانایی عملیات در تمام شرایط آب و هوایی را دارا است؛ این جنگنده توانمند توسط شرکت جنرال داینامیکس به سفارش دولت ایالات‌متحده آمریکا در دههٔ 1970 طراحی شد. نخستین پرواز این هواپیما در سال 1974 انجام شده و چهار سال بعد تحت عنوان اسکادران 34 وارد فعالیت رسمی در نیروی هوایی ایالات‌متحده آمریکا شد. از سال 1993 در پی فروش بخش هواپیمایی جنرال داینامیکس به شرکت لاکهید این هواپیما در لاکهید مارتین تولید می‌شود.

اف-16 به‌عنوان یک جنگنده سبک، ساده و ارزان برای نیروی هوایی آمریکا طراحی شده که بتوان شمار بسیاری از آن را در اختیار داشته و از این طریق برتری هوایی را به دست آورد. تا امروز بیش از 4500 فروند از این هواپیما تولید شده و واپسین خریدار آن نیز عراق است که 18 فروند اف-16 سفارش داده است. در مجموع 25 کشور از این هواپیما استفاده می‌کنند و مدل‌هایی از آن در ژاپن و ترکیه هم تولید می‌شود.

منبع: nationalinterest

58322

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان