احمد مسجدجامعی استمرار اصلاح‌طلبی فرهنگی بدون عطاالله مهاجرانی/ از صدور مجوز موسیقی پاپ بعد از انقلاب تا بهبود شرایط نشر

پس از استعفای سید عطاالله مهاجرانی از سمت وزارت فرهنگ در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، وزیر پیشنهادی که توانست از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرد؛ احمد مسجدجامعی بود.او متولد شهریور ۱۳۵۵ در یکی از محله های بازار مسجدجامعی و در یکی از قدیمی محله های تهران به دنیا آمد. پدر او آیت الله مصطفی مسجدجامعی از علمای به نام تهران بود.

احمد مسجدجامعی استمرار اصلاح‌طلبی فرهنگی بدون عطاالله مهاجرانی/ از صدور مجوز موسیقی پاپ بعد از انقلاب تا بهبود شرایط نشر

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، او در دوران مسئولیت های خود فعالیت های بسیاری را در حوزه اشاعه فرهنگ و ترویج کتاب و کتابخوانی به ثمر رسانده است و بنیانگذار بسیاری از فعالیت های فرهنگی همچون نمایشگاه بین المللی کتاب، نمایشگاه بین المللی قرآن، خانه کتاب و تهرانگردی بوده است.

رشد 105 درصدی تیراژ کتاب

احمد مسجدجامعی از تاریخ 25 دی ماه 1379 تا 2 شهریور 1384 به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های مختلف فرهنگی همچون ادبیات، سینما، تئاتر، موسیقی سکان دار بود. این مدیر ارشد وزات فرهنگ و ارشاد که بعدها به یک چهره در عرصه مدیریت فرهنگی تبدیل شد وظیفه اداره فعالیت فرهنگی وزارت متبوعه خود را بر اساس تعامل و گفتگو با اهالی فرهنگ و هنر و به منظور گسترش فعالیت های فرهنگی شکل داد. در حوزه نشر فضا برای انتشار ادبیات جهان در حوزه ترجمه و تالیف و تجدید چاپ کتاب هایی از نویسندگان قدیمی باز شد و طبق آمار خانه کتاب، تعداد عناورین کتاب های چاپ شده در فاصله زمانی ده سال از سال های 1368 تا 1378 به میزان 105 درصد رشد کرد و تیراژ کتاب در این فاصله زمانی 54 درصد رشد داشت. از سوی دیگر جهت گیری ارزشی نویسندگان به سمت کتابهای دینی ، کودک و نوجوان ، تاریخ و فرهنگ، ادبیات، افزایش کتابهای چاپ اول از میزان 43 درصد به 52 درصد دربرنامه دوم توسعه و افزایش سهم کتابهای شهــرستانی از مصادیق رشد و گسترش کتاب در فاصله زمانی سال های 1368 تا 1378 در کشور بوده است .

گسترش اقتصاد نشر

گسترش اقتصاد نشر از طریق حمایت در اعطای کاغذ مورد نیاز برای انتشار، صدور مجوز به افراد فعال در حوزه نشر برای تاسیس انتشارات ، اعطای مجوز به کتاب های داستانی در حوزه ادبیات ایران و ترجمه ادبیات کلاسیک و موخر جهان، گسترش کتابفروشی در سطح تهران و شهرستان ها از جمله فعالیت‌های زیرساختی در حوزه نشر بود که در دوره وزارت احمد مسجدجامعی در وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی به انجام رسید.

گفتگو و نقش فرهیختگان در تولید فکر و اندیشه

فعالیت احمد مسجدجامعی در وزارتخانه ای چندوجهی تنها به حوزه نشر ختم نشد و مبنای خود در حوزه های دیگر فرهنگی را بر گسترش فعالیت های اهالی فرهنگ در تهران و شهرستان متمرکز کرد.

اعتقاد به گفتگو و نقش فرهیختگان و هنرمندان و فرهنگیان در تولید فکر و اندیشه و هنر و بستر سازی برای ارائه آن به مخاطب و جامعه از جانب دولت هفتم و هشتم، سرآغاز جهش فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در دوره مدیریت عطاء الله مهاجرانی و به تبع آن احمد مسجدجامعی بود.

تئاتر نیز مانند سایر جریانات فرهنگی و هنری در دوران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ترغیب جوانان به مشارکت در عرصه هنری، بازگشت پیش کسوتان به صحنه،احترام به تنوع آرا و گونه های مختلف تئاتر و ایجاد حق انتخاب برای تماشاگر استوار بود.

بازگشت پیشکسوتان عرصه هنر نمایش به صحنه تئاتر یکی از دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دراین دوران بود. که اجرای بهرام بیضایی پس از نزدیک به بیست سال دوری از صحنه تئاتر و همچنین حضور حمید سمندریان، علی نصیریان، بهزاد فراهانی، رضا ژیان، مهدی هاشمی، حمید مظفری وغیره از جمله این دستاوردها بود.

سندی که در دوران وزارت مسجدجامعی اجرا نشد

احمد مسجدجامعی در دوران وزارت خود در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی سندی در برنامه چهارم دولت مبنی بر ایجاد «پهنه فرهنگی و هنری» از محوطه تالار رودکی تا تئاتر شهر تهیه کرد. طراحی فاز اول آن به این شکل بود که از ابتدای تقاطع خیابان حافظ و خیابان شهریار آغاز و به تئاتر شهر وصل می‌شد. در فازهای بعد ضلع شمالی آن تا خیابان انقلاب و ضلع جنوبی آن تا نوفل‌لوشاتو را در بر می‌گرفت و از شرق و غرب خیابان حافظ و ولیعصر را پوشش می‌داد. در این طرح تک‌تک پلاک‌ها شناسایی شد و چون بناهای ارزشمندی هم به لحاظ معماری و هم به لحاظ ساکنان وجود داشت پیش‌بینی مجموعه‌ای فاخر در دل شهر تهران طبیعی بود. مجموعه تالار وحدت و رودکی و تئاتر شهر در 40 سال گذشته مهم‌ترین مرکز فعالیت‌های فرهنگی و هنری پایتخت بودند و در این محوطه علاوه بر تئاتر شهر، تالار رودکی و تالار وحدت و تالار فرهنگ، سالن‌ها، گالری‌ها و کافی‌شاپ‌ها و تئاترهای بخش خصوصی وجود دارد و به همین دلیل این محوطه از اهمیت فراوانی برخوردار بود. اما با تغییر دولت این ایده‌ پیگیری نشد.

اولین مجوز موسیقی پاپ

صدور مجوز برگزاری موسیقی پاپ برای اولین بار در سال 1377 در دوران ریاست جمهوری سید محمدخاتمی اتفاق افتاد و در دوران احمد مسجدجامی به رونق خود رسید.

راه اندازی جشنواره تئاتر با موضوع ادبی

راه اندازی جشنواره ایران زمین در اهواز در سال 1378 از اقدامات دیگر دوره وزارت مسجدجامعی بود. در این جشنواره در هردوره یک موضوع محوری داشت که عبارت بودند از فردوسی، مولوی، نظامی گنجوی،  عطار نیشابوری، فرهنگ و ادب کهن ایران وجهان و عبید زاکانی. که در نهایت تعطیل شد. همچنین نخستین همایش عاشورایی از دیگر اقدامات دولت خاتمی بود که در سال 1383 افتتاح شد. این همایش ترکیبی از کارهای نمایشی، نمایشنامه خوانی و سخنرانی و پژوهشی بود.

رونق سینما از بزرگان تا کارگردان های جوان

بهرام بیضایی علاوه بر حضور در تئاتر در دوره وزارت احمد مسجدجامعی مجوز ساخت فیلم «سگ‌کُشی» را دریافت کرد. داریوش مهرجویی با فیلم «مهمان مامان»، ناصر تقوایی با فیلم «کاغذ بی خط»، رخشان بنی اعتماد با فیلم های «زیرپوست شهر» و «گیلانه» عباس کیارستمی با فیلم های، «ده» و «پنج»، مسعود کیمیایی، بهمن فرمان آرا با فیلم «بوی کافور عطریاس» و دیگر فیلمسازان چون مسعود کیمیایی، رسول صدرعالمی، مسعود جعفری جوزانی و غیره در این دوران فیلم ساختند. حضور چهره های جوان چون بهمن قبادی، محمد رسول اف، جعفر پناهی، محمد شیروانی، محمد اسکویی نیز در دوران وزارت مسجدجامعی نخستین فیلم های خود را ساختند.  

5757

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر