ثبت دو شرکت در یک آدرس

یکی از مراحل اصلی در پروسه ثبت شرکت ها تعیین آدرس و موقعیت جغرافیایی آن است.

ثبت دو شرکت در یک آدرس

یکی از مراحل اصلی در پروسه ثبت شرکت ها تعیین آدرس و موقعیت جغرافیایی آن است. موضوعی که ممکن است ابهام برانگیز باشد این است که آیا امکان ثبت دو شرکت در یک آدرس وجود دارد و می توان یک مکان را برای دو شرکت در نظر گرفت.

جواب این سوال مثبت است و ثبت دو شرکت در یک مکان قابل انجام می باشد. اما انجام آن شرایط و نکات حائز اهمیتی دارد که در ادامه به بررسی بیشتر آنها خواهیم پرداخت.

اهمیت آدرس برای شرکت ها

شرکت ها یک نوع شخصیت حقوقی هستند و از همین رو مستقل از شرکا یا سهامداران شرکت از شرایط و ضوابطی برخوردار می باشند. یکی از این شرایط این است که شرکت ها باید دارای یک آدرس مشخص برای خود باشند.

در زمان ثبت شرکت بعد از انتخاب نام و تعیین موضوع نیاز است که آدرس و کد پستی مربوطه وارد شود. این آدرس در واقع همان اقامتگاه قانونی شرکت است و شما با وارد کردن آن مشخص کنید که ارسال مکاتبات اداری و مالیاتی شرکت به کدام نشانی انجام شود.

علاوه بر این موارد، آدرس اقامتگاه قانونی در اوراق رسمی شرکت بخصوص در اساسنامه درج و نوشته می شود و این موضوع میزان اهمیت آدرس انتخابی را دوچندان می‌کند.

ثبت دو شرکت در یک مکان

ثبت دو شرکت در یک مکان بدین معناست که شما در پروسه ثبت شرکت ها یک آدرس واحد را برای دو شرکت مختلف وارد نمایید. به طور کلی برای انجام این مورد مانعی وجود ندارد و امکان ثبت دو شرکت در یک آدرس امکان پذیر است.

حتی بسیاری از شرکت هایی که در قالب شرکت با مسئولیت محدود ثبت می شوند و موسسین و اعضای آنها با هم نسبت فامیلی دارند در اغلب موارد آدرس منزل خود را به عنوان اقامتگاه قانونی شرکت معرفی می کنند.

اما نکته ای که وجود دارد این است که این اقدام برای افرادی که فعلا بودجه کافی برای اجاره مکان اداری را ندارند و در ابتدای راه هستند می تواند کارساز باشد.

در واقع برای شروع فعالیت رسمی و انجام امور مربوط به بیمه و اخذ کد کارگاهی نیاز است که یک مکان مشخص برای فعالیت کارکنان و پیگیری امور اداری تهیه شود.

ثبت چند شرکت در یک آدرس

به طور کلی در مرحله اول که همان مرحله ثبت رسمی و وارد کردن اطلاعات در سامانه ثبت شرکتهاست، امکان ثبت دو یا چند شرکت با یک آدرس وجود دارد و محدودیتی در پذیرش آن نیست.

حتی بعد از وارد نمودن و ثبت نهایی نشانی شرکت نیز می توان برای تغییرات آدرس شرکت اقدام کرد و این مورد را از طریق تنظیم صورتجلسه تغییر آدرس و انتشار روزنامه رسمی به اطلاع اداره ثبت شرکتها رساند.

در سامانه روزنامه رسمی کشور به آدرس اینترنتی https://rrk.ir هم می توان تغییرات ثبت شده را به صورت آنلاین مشاهده و رهگیری کرد.

نهایت امر اینکه برای شروع فعالیت رسمی و دریافت کد کارگاهی بیمه نیاز است که یک آدرس واحد و مستقل به سازمان تامین اجتماعی ارائه شود تا از بروز مشکلات و جرایم قانونی جلوگیری گردد.

ثبت دو شرکت با آدرس منزل

همان طور که پیش تر هم به آن اشاره کردیم در پروسه ثبت شرکت ها وارد کردن آدرس منزل به عنوان اقامتگاه قانونی شرکت مشکلی ندارد. از طرفی هم بنا به شرایطی می‌توان اقدام به ثبت دو شرکت با نشانی و کد پستی منزل کرد.

با این وجود پیشنهاد می کنیم که پس از شروع فعالیت شرکت و جذب نیرو برای جلوگیری از جریمه شدن و بروز مشکلات حقوقی، یک مکان مشخص و تفکیک شده را به عنوان آدرس اقامتگاه قانونی شرکت تهیه کنید تا مراجعه بازرسین و مکاتبات اداری به این آدرس انجام شود.

بهترین زمان تغییر اقامتگاه پس از ثبت دو شرکت در یک آدرس

شرکت های تازه تاسیس معمولا در ابتدا به دلیل عدم تامین بودجه لازم برای اجاره دفتر کاری، آدرس منزل خود را به عنوان اقامتگاه قانونی شرکت معرفی می کنند.

در حال حاضر برای این اقدام محدودیتی تعیین نشده و شرکت ها در مرحله ثبت می توانند آدرس منزل مسکونی خود را وارد نمایند. بنا به شرایطی هم ثبت دو شرکت در یک آدرس برای شرکت های تازه تاسیس امکان پذیر می باشد.

اما نکته مهم اینکه شرکت ها بعد از تکمیل پروسه ثبت، کد اقتصادی دریافت می کنند و برای آنها پرونده مالیاتی تشکیل می شود.

اگر شرکت فعال و و دارای نیروی انسانی باشد طبق قانون کار و تامین اجتماعی مستلزم پرداخت حق بیمه کارکنان است و باید نسبت به دریافت کد کارگاهی بیمه اقدام نماید. علاوه بر این برای مراجعه و بازرسی های سازمان نیاز است که یک آدرس مشخص به سازمان تامین اجتماعی ارائه گردد.

در چنین شرایطی لازم است که برای تغییر اقامتگاه قانونی شرکت اقدام شود و هر شرکت یک آدرس مجزا و مستقل را برای فعالیت خود در نظر بگیرد.

علاوه بر این در حالت عادی هم شرکت ها برای تغییر محل فعالیت و انتقال به مکانی دیگر نیازمند تنظیم صورتجلسه تغییر آدرس و ثبت آگهی تغییرات در سامانه روزنامه رسمی هستند.

نحوه تغییر اقامتگاه قانونی شرکت

تغییر اقامتگاه قانونی شرکت از جمله تغییراتی است که نیاز به تنظیم صورتجلسه و اطلاع رسانی به اداره ثبت شرکتها دارد. این تغییر از طریق پروسه ثبت تغییرات شرکت توسط اشخاص متخصص در امور ثبت یا موسسات ثبتی انجام می گردد.

برای تکمیل این امور و به جهت جلوگیری از بروز مشکلات حقوقی و مالیالتی توصیه می شود که تنظیم صورتجلسه و ثبت نهایی آن توسط کارشناسان موسسات معتبر ثبت انجام گیرد.

جمع بندی نهایی

در این مقاله تمامی توضیحات و نکات مربوط به ثبت دو شرکت در یک آدرس توضیح داده شد و راه حل های بعد از آن نیز ارائه گردید.

به صورت مختصر و مفید ثبت دو یا چند شرکت در یک مکان در پروسه ثبت شرکت ها مشکلی ایجاد نمی کند و  از نظر اداره ثبت شرکت ها ممنوعیتی در این زمینه وجود ندارد.

اما برای پرداخت لیست حق بیمه کارکنان شرکت و به منظور بازرسی از محل لازم است که یک آدرس با محیط اداری و مخصوص به فعالیت همان شرکت به سازمان تامین اجتماعی ارائه شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر