اولین پیام نخست‌وزیر فراری بنگلادش: تقصیر آمریکا بود

«شیخ حسینه» نخست وزیر فراری و مستعفی بنگلادش اعلام کرد که آمریکا در سقوط دولت وی نقش داشته است چرا که جزیره سنت مارتین در جنوب کشورش را تسلیم واشنگتن نکرد.

اولین پیام نخست‌وزیر فراری بنگلادش: تقصیر آمریکا بود

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا حسینه در پیامی که از طریق نزدیکانش به روزنامه هندی «اکونومیک تایمز» ارسال کرد، افزود: من استعفا کردم تا مجبور به دیدن صفوف اجساد (مردم) نباشم. آنها می‌خواستند با اجساد دانشجویان بر سر قدرت بیایند اما من اجازه ندادم و از نخست وزیری استعفا کردم.

وی ادامه داد: اگر حاکمیت جزیره سنت مارتین را تسلیم کرده بودم و به آمریکا اجازه تاثیرگذاری بر روی خلیج بنگال را می‌دادم، می‌توانستم در قدرت باقی بمانم. من از مردم سرزمینم خواهش می کنم، از افراطی‌ها تاثیر نگیرند.

جزیره سنت مارتین در خلیج بنگال، یکی از مناطق دریایی با اهمیت راهبردی و سرشار از منابع انرژی است. شرکت آمریکایی کونوکو فیلیپس بیش از یک دهه پیش با امضای قراردادی اکتشاف انرژی در این منطقه را کلید زد اما سه سال بعد به دلیل درخواست برای گسترش مناطق اکتشافی، بنگلادش با آن مخالفت کرد.

همچنین خلیج بنگال منطقه‌ای است که آمریکا به همراه متحدان خود از جمله ژاپن و هند رزمایش‌های دریایی برگزار می‌کند.

از طرف دیگر دو کریدور مهم اقتصادی چین درصدد خنثی کردن حضور ناوگان نظامی آمریکا و دوری از درگیری نظامی معرفی شده است. یکی در خلیج بنگال از طریق گذر از میانمار و دیگری در غرب، واقع در دریای عرب و در دهانه دریای عمان به خلیج فارس است که «کریدور اقتصادی چین-پاکستان» نام دارد.

شیخ حسینه دختر شیخ مجیب الرحمان بنیانگذار بنگلادش که باور دارد اگر وی در کشور مانده بود، منابع و جان‌های بیشتر از دست می‌رفت، افزود: تصمیم بسیار سختی برای خروج گرفتم. من رهبر شما شدم زیرا شما من را انتخاب کردید، شما قدرت من بودید.

نخست وزیر مستعفی بنگلادش با اشاره به ترور پدر و اعضای خانواده‌اش در جریان کودتای 1975 در این کشور، بیان کرد: من همیشه برای آینده بنگلادش، کشوری که پدرم برای آن تلاش کرد، دعا خواهم کرد. کشوری که پدر و خانواده‌ام برای آن جان خود را فدا کردند.

پیش از اعتراض‌های گسترده در بنگلادش که منجر به فرار حسینه از کشور شد، وی در ماه آوریل به پارلمان گفته بود: آمریکا استراتژی تغییر رژیم را در کشورش دنبال می‌کند. آنها در تلاش هستند تا دموکراسی را از بین ببرند و حکومتی معرفی کنند که موجودیت دموکراتیک نداشته باشد.

رهبران حزب «عوامی لیگ» که حسینه ریاست آن را بر عهده دارد، ایالات متحده را مسئول تغییر رژیم در داکا دانستند و گفتند که یک دیپلمات ارشد ایالات متحده که در ماه مه از داکا بازدید کرده بود، مسئول این امر است. آنها همچنین گفتند که این دیپلمات بر روی حسینه برای انجام اقداماتی علیه چین فشار می‌آورد.

یک منبع آگاه به اکونومیک تایمز گفت که پیتر هاس سفیر آمریکا در بنگلادش که در ژوییه دوره‌اش به پایان رسید از حزب ملی گرای بنگلادش (BNP) حمایت می‌کرد. دولت آمریکا پیوسته داکا را به دلیل حقوق بشر و روند انتخابات مورد انتقاد قرار داده است.

در 15 دسامبر 2023 (24 آذر 1402)، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در یک نشست خبری گفت که اگر شیخ حسینه در انتخابات بعدی روی کار بیاید، آمریکا از تمام قدرت خود برای سرنگونی دولت او استفاده خواهد کرد.

پس از اعتاضات گسترده در بنگلادش و استعفای شیخ حسینه، نخست وزیر این کشور و انحلال پارلمان، نوزدهم ماه جاری محمد یونس، مشاور عالی دولت انتقالی بنگلادش شد.

علت اصلی شروع اعتراض‌ها در بنگلادش، صدور حکمی توسط یک دادگاه بود که بر اساس آن، قانون سهمیه شغل‌های دولتی برای نوادگان افراد موسوم به «مبارزان آزادی» که در جنگ استقلال 1971 علیه پاکستان جنگیده بودند، احیا شد.

معترضان اعلام کردند با اجرای قانون سهمیه شغل‌های دولتی، یک سوم این شغل‌ها به کسانی اختصاص خواهد یافت که از متحدان حزب حاکم در بنگلادش به شمار می‌روند.

با توجه به بیکاری حدود 18 میلیون جوان در بنگلادش، اجرای مجدد طرح سهمیه‌بندی مشاغل دولتی که از سال 2018 متوقف شده بود، دانش آموختگانی که با بحران شغلی مواجه هستند را به شدت آزرده ساخته است.

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر