سرنوشت عجیب وزرای خارجه بعد از انقلاب/ با سیدعباس عراقچی وزیرخارجه پیشنهادی دولت چهاردهم آشنا شوید

با نزدیک شدن به معرفی کابینه دولت چهاردهم، خبرآنلاین به بررسی سوابق وزرای قبلی امور خارجه پرداخته است. بعد از انقلاب ۵۷، طیفی از ملی گراها تا اصولگرایان و تکنوکرات های میانه رو به عنوان وزیر خارجه انتخاب شدند.

سرنوشت عجیب وزرای خارجه بعد از انقلاب/ با سیدعباس عراقچی وزیرخارجه پیشنهادی دولت چهاردهم آشنا شوید

رسول سلیمی: انتخاب وزیر خارجه در ایران نسبت به سایر وزرا از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. این اهمیت صرفا معطوف به جمهوری اسلامی نبوده و از آغاز فهم نظام سیاسی ایران از مفهوم دولت و ملت، انتخاب فردی که منافع ملی را دنبال کند مهم بوده است. فردی که دارای ویژگی های منحصر به فرد، عقلانیت و زکاوت و دانش و تجربه در فهم مسائل بین المللی باشد، انتخاب وزرای خارجه را پر اهمیت نموده است. در ادامه به بررسی زندگی و سوابق وزرای خارجه بعد از انقلاب 57 می پردازیم تا در آستانه معرفی کاندیدای دولت چهاردهم به مجلس برای وزارت خارجه، چشم اندازی کلان از وزرای خارجه پیشین داشته باشیم.

سرنوشت عجیب وزرای خارجه بعد از انقلاب/ با سیدعباس عراقچی وزیرخارجه پیشنهادی دولت چهاردهم آشنا شوید

کریم سنجابی

او نماینده مجلس شورای ملی، استاد دانشکده حقوق دانشگاه تهران و از رهبران جبهه ملی ایران و حزب ایران، وزیر فرهنگ دولت محمد مصدق بود که به عنوان اولین وزیر خارجه ایران در فردای انقلاب 57 در دولت مهدی بازرگان مشغول به کار شد. سنجابی، قاضی اختصاصی ایران در دیوان بین‌المللی دادگستری در پرونده نفت ایران و انگلیس بود که بعد از کودتای 28 مرداد نیز مورد آزار و اذیت پهلوی قرار گرفت. در خرداد 56 او به همراه داریوش فروهر و شاپور بختیار نامه سرگشاده معروف را به شاه نوشته و او را از ادامه سیاست‌هایش بر حذر داشتند.

سنجابی پس از انقلاب به مدت 55 روز وزیر امور خارجه مهدی بازرگان در دولت موقت بود، اما به دلیل مشکلاتی که بر سر دولت موقت به وجود آمد، استعفا داد. سنجابی پس از اقامت کوتاه در ترکیه به پاریس رفت و بعد از چهل روز اقامت در پاریس 28 شهریور 1361 وارد سانفرانسیسکو در آمریکا شد. کریم سنجابی در 13 تیر 1374 در سن 90 سالگی در شهر کاربوندیل در جنوب ایالت ایلینوی آمریکا درگذشت و همان‌جا به خاک سپرده شد. کتاب امیدها و ناامیدی‌ها مجموعه‌ای است از مصاحبه‌های کریم سنجابی که برای پروژه تاریخ شفاهی دانشگاه هاروارد تهیه شده و بعداً به‌صورت کتاب درآمده‌است. این کتاب در ایران با نام خاطرات سیاسی کریم سنجابی توسط انتشارات صدای معاصر منتشر شده‌است.

سرنوشت عجیب وزرای خارجه بعد از انقلاب/ با سیدعباس عراقچی وزیرخارجه پیشنهادی دولت چهاردهم آشنا شوید

ابراهیم یزدی

ابراهیم یزدی در خلال زندگی در ایالات متحده، هنگامی که در دانشگاه «بیلور» درس می‌خواند، انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا، انجمن اسلامی پزشکان آمریکا و کانادا را تاسیس کرد. در بهمن 1357، ابراهیم یزدی به دستور امام خمینی(ره) به عضویت شورای انقلاب اسلامی ایران درآمد. و با آغاز به کار دولت موقت انقلاب به سمت «معاون نخست‌وزیر در امور انقلاب» برگزیده شد و برای مدتی به عنوان سرپرست مؤسسه کیهان منصوب شد و پس از استعفای کریم سنجابی از وزارت امور خارجه، به عنوان «وزیر امور خارجه دولت موقت انقلاب» معرفی شد.

او از اعضای شورای مرکزی نهضت آزادی به صورت متمادی بوده‌است. وی پس از درگذشت مهدی بازرگان در سال 1373، از سوی شورای مرکزی نهضت آزادی به سمت دبیر کلی نهضت آزادی برگزیده شد. نهضت آزادی در جریان حوادث پس از انتخابات 1388 از معترضان به نتایج انتخابات بود و ابراهیم یزدی نیز در این خصوص، چندین بار دستگیر شد. وی که از کهولت سن و سرطان پروستات رنج می‌برد، بعد از چندین بار تحمل زندان، به بیماری قلبی، آلزایمر و سرطان پانکراس مبتلا شد. وی در واپسین ساعات روز پنجم شهریور 1396، در سن 85 سالگی در ازمیر، ترکیه درگذشت.

سرنوشت عجیب وزرای خارجه بعد از انقلاب/ با سیدعباس عراقچی وزیرخارجه پیشنهادی دولت چهاردهم آشنا شوید

صادق قطب زاده

صادق قطب‌زاده در 4 اسفند 1314 در تهران به دنیا آمد. پدر او تاجر چوب بود. او دو برادر و یک خواهر داشت. تحصیلات مقدماتی را در مدرسه  دارالفنون گذراند. برادر بزرگتر و خواهرش به امریکا رفته بودند و او نیز در سال 1337 برای تحصیل در رشته زبان انگلیسی به دانشگاه جورج‌تاون واشینگتن رفت. او در میهمانی نوروز 1340 که توسط سفارت ایران برپاشده بود پس از بیان نطقی مناقشه بر انگیز توسط قطب زاده به عنوان نماینده دانشجویان و ایجاد درگیری میان مسئولین برنامه و برخی دانشجویان به صورت اردشیر زاهدی، سفیر ایران در آمریکا، سیلی زد. در ادامه پس از لغو اقامت آمریکا به الجزایر، مصر، سوریه و نهایتاً به عراق رفت جایی که او خمینی را در سال 1342 ملاقات کرد.

 قطب‌زاده در این سال‌ها ارتباط گسترده‌ای با مبارزان لبنانی پیدا کرد. او در بهار سال 1357 لوسین ژرژ نماینده روزنامه لوموند در بیروت را به نجف فرستاد تا با انجام نخستین مصاحبه بین‌المللی با امام خمینی(ره)،  افکار عمومی جهانیان با انقلاب اسلامی آشنا شود. قطب‌زاده در ورسای پاریس خانه‌ای ویلایی برای امام خمینی(ره) فراهم کرد و بنام خود خرید. بعد از مدتی رفت و آمدها زیاد شد و برای مدرسه مقابل خانه مزاحمت‌ ایجاد شد که زمینه‌ساز انتقال امام خمینی(ره) به نوفل‌لوشاتو شد.

او پس از پیروزی انقلاب از اعضای شورای انقلاب اسلامی شد. وی در زمان روی کار آمدن دولت موقت عهده‌دار سازمان صدا و سیما سپس وزیر امور خارجه شد. قطب‌زاده در 17 فروردین 1361، به اتهام طرح کودتا و تلاش برای ترور امام خمینی(ره) بازداشت شد. او متهم شد که با ریختن مواد منفجره در چاهی در نزدیکی منزل امام وجود داشت، قصد داشته ایشان را ترور کند. قطب‌زاده در 24 شهریور 1361 اعدام شد. او در ابن‌بابویه در کنار قبر پدرش به خاک سپرده شد و «مرد در آینه» نام کتابی به قلم کارول جروم خبرنگار کانادایی درباره خاطرات قطب زاده و حوادث پس از انقلاب اسلامی است.

سرنوشت عجیب وزرای خارجه بعد از انقلاب/ با سیدعباس عراقچی وزیرخارجه پیشنهادی دولت چهاردهم آشنا شوید

میر حسین موسوی

با تأسیس حزب جمهوری اسلامی توسط آیت الله شهید بهشتی در نخستین روزهای بعد از پیروزی انقلاب 1357، میرحسین موسوی هم به این حزب پیوست و دبیر سیاسی این حزب شد و هم چنین به عضویت شورای انقلاب اسلامی درآمد. او همچنین سردبیر روزنامه جمهوری اسلامی، ارگان حزب نیز بود که با مخالفت حسن آیت، محمود کاشانی و عبدالحمید دیالمه از اعضای حزب جمهوری اسلامی مواجه شد. این سه نفر با اعطای پست وزارت امور خارجه به میرحسین موسوی در مجلس نیز مخالفت کردند.

زمانی که محمدعلی رجایی مأمور تشکیل کابینه شد، اصرار زیادی روی گماردن موسوی بر وزارت خارجه داشت و موسوی این مقام را تا چندماه حفظ کرد تا آن که در انفجار دفتر نخست‌وزیری، رجایی و باهنر ترور شدند. پس از آن در انتخابات ریاست جمهوری بعدی، آیت الله خامنه‌ای به ریاست جمهوری رسید. رئیس‌جمهور نیز پس از عدم تمایل مجلس به علی‌اکبر ولایتی برای نخست وزیری، میرحسین موسوی را برای این کار به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد و با رأی تمایل مجلس، موسوی برای چهارسال نخست‌وزیر شد. موسوی تا اسفند 1390 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

سرنوشت عجیب وزرای خارجه بعد از انقلاب/ با سیدعباس عراقچی وزیرخارجه پیشنهادی دولت چهاردهم آشنا شوید

علی‌اکبر ولایتی

ولایتی چند بار در دوره دبیرستان به دلیل فراخواندن دانش‌آموزان به تعطیل کردن کلاس‌ها برای شرکت در تظاهرات‌های مخالف شاه بازجویی شد و در ساواک تهران پرونده داشت. ولایتی مدرک فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان را از دانشگاه جانز هاپکینز گرفته و رئیس بیمارستان مسیح دانشوری تهران است. او در دانشکده پزشکی به همراه سید محمدباقر حسینی لواسانی، مرتضی لبافی‌نژاد، محمدعلی فیاض‌بخش انجمن اسلامی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران را بنیان‌گذاری کرده‌اند.

 او در دور اول مجلس شورای اسلامی به نمایندگی مردم انتخاب شد. پس از عدم موفقیت در کسب مقام نخست‌وزیری به واسطه رأی مخالف مجلس وقت، به عنوان وزیر امور خارجه رأی اعتماد گرفت و در فاصله سال‌های 1360 تا 1376 به مدت 16 سال این سِمَت را عهده‌دار بود. در دوره‌های ریاست جمهوری آیت الله خامنه‌ای و اکبر هاشمی رفسنجانی، به‌عنوان وزیر امور خارجه فعالیت کرده است.

سرنوشت عجیب وزرای خارجه بعد از انقلاب/ با سیدعباس عراقچی وزیرخارجه پیشنهادی دولت چهاردهم آشنا شوید

کمال خرازی

در فاصله سالهای 1358 تا 1359 معاون سیاسی وزیر امور خارجه بود. از 1359 تا 1368 به عنوان مدیرعامل خبرگزاری ایرنا فعالیت می‌کرد. او در فاصله سالهای 1368 تا 1376 سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل بود و از 1376 تا 1384 در دولت‌های هفتم و هشتم بعنوان وزیر امور خارجه فعالیت می‌کرد. خرازی تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در مدرسه علوی به اتمام رساند و سپس دوره کارشناسی زبان عربی (1347) و کارشناسی ارشد علوم تربیتی (1351) را در دانشگاه تهران و دکتری رشته مدیریت آموزشی را در دانشگاه هوستون (1976) گذراند. از نخستین سمت‌های خرازی بعد از وقوع انقلاب 1357، مدیریت برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران و معاون سیاسی وزارت امور خارجه، مدیرعاملی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مدیرعاملی خبرگزاری جمهوری اسلامی بود.

خرازی هم‌زمان با مدیرعاملی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در زمان جنگ ایران و عراق، مسئولیت ستاد تبلیغات جنگ را نیز برعهده داشت. وی پس از جنگ به ریاست نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد منصوب شد و پیش از انتصاب به سمت وزیر خارجه، مدت 8 سال نماینده دائم و سفیر ایران در سازمان ملل متحد بود. وی هم اکنون رئیس شورای راهبردی روابط خارجی و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

سرنوشت عجیب وزرای خارجه بعد از انقلاب/ با سیدعباس عراقچی وزیرخارجه پیشنهادی دولت چهاردهم آشنا شوید

منوچهر متکی

متکی در دولت‌های نهم و دهم از سال‌ 1384 تا 1389 سمت وزیر امور خارجه را برعهده داشت. او در دوره‌ اول مجلس به‌عنوان نماینده کردکوی و در دوره هفتم به‌عنوان نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی حضور داشت. وی در سال 1390 توسط مقام معظم رهبری به عنوان معاون بین‌الملل دفتر رهبری منصوب شد اما در حال حاضر  نماینده دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس است. وی که در یک سالگی به همراه پدر و مادرش در بندرگز ساکن شد، تحصیلات ابتدایی تا سال پنجم دبستان را در مدارس بندرگز گذراند و در سال 1350 دیپلم خود را از دبیرستان شهریار مشهد اخذ نمود. منوچهر متکی در آذرماه 1353 به استخدام آموزش و پرورش درآمد.

 وی برای ادامه تحصیل ابتدا قصد عزیمت به ایتالیا را داشت، اما پس از فراهم نشدن مقدمات آن، در سال 1355 راهی هندوستان شد و در رشته علوم اجتماعی در دانشگاه بنگلور ثبت‌نام کرد. متکی در ورود به وزارت امور خارجه و در پذیرش نخستین مسئولیت اجرایی ترجیح داد به جای پذیرش پست سفارت و اعزام به کشور ونزوئلا، مسئولیت یکی از ادارات سیاسی (اداره هفتم) در مرکز را انتخاب و به این ترتیب عملاً با کارکرد دیپلماسی آشناتر شود. منوچهر متکی با 5 سال و 4 ماه، طولانی‌ترین سابقه وزارت در دو دولت احمدی‌نژاد را داراست. از این رو به وی لقب «شیخ الوزرا» نیز داده شده‌است. متکی در 22 آذر 1389 در حالی‌که به منظور ابلاغ پیام محمود احمدی‌نژاد در سنگال به سر می‌برد، از سمت خود برکنار شد. برکناری متکی به جنجالی ترین رویداد اواخر دوره احمدی نژاد تبدیل شد که تا به امروز هم ابهامات این تصمیم احمدی نژاد پابرجاست.

سرنوشت عجیب وزرای خارجه بعد از انقلاب/ با سیدعباس عراقچی وزیرخارجه پیشنهادی دولت چهاردهم آشنا شوید

علی اکبر صالحی

دانش‌آموخته دانشگاه آمریکایی بیروت و مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT)در رشته‌های فیزیک هسته‌ای و مهندسی هسته‌ای است. او مدرس مهندسی انرژی در دانشگاه صنعتی شریف است و به مدّت دو دوره رئیس دانشگاه صنعتی شریف بود. از نوادگان محمدصالح برغانی قزوینی است و همچنین پدر وی، احمد صالحی خواهرزاده عمادالکتاب است.

پروژه غنی‌سازی 20 درصدی سوخت هسته‌ای و تبدیل آن به صفحات سوخت برای بکارگیری در رآکتور تحقیقاتی تهران که از افتخار آمیزترین پروژه‌های علمی و تحقیقاتی مهندسان و فیزیک‌دانان هسته‌ای ایران پس از انقلاب 1357 ایران شمرده می‌شود و همچنین غنی سازی تا 60 درصد بمنظور استفاده در پیشران هسته‌ای با پیشنهاد علی اکبر صالحی آغاز و تحت راهنمایی‌های وی با موفقیت به نتیجه رسید. در پی ایراد اتهام جاسوسی به حسین موسویان، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، صالحی این اتهام را رد کرد.

در سال 1389 و پس از برکناری چالش برانگیز منوچهر متکی از سوی احمدی نژاد، صالحی به‌عنوان وزیر امور خارجه انتخاب شد و فریدون عباسی دوانی جایگزین وی در سازمان انرژی اتمی شد. صالحی در دولت یازدهم و دوازدهم عضو تیم مذاکره کننده هسته ای و رئیس سازمان انرژی اتمی بود.

سرنوشت عجیب وزرای خارجه بعد از انقلاب/ با سیدعباس عراقچی وزیرخارجه پیشنهادی دولت چهاردهم آشنا شوید

محمد جواد ظریف

دکتر ظریف، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشگاه ایالتی سان‌فرانسیسکو و همچنین کارشناسی ارشد مطالعات بین‌الملل و دکترای حقوق و روابط بین‌الملل از دانشگاه دنور است. ظریف دوران کاری خود را از سال 1357 در کنسولگری ایران در سانفرانسیسکو آغاز کرد. او از سال 1371 تا 1381 معاونت حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه را بر عهده داشت. ظریف در فاصله سال‌های 1381 تا 1386 به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل متحد فعالیت می‌کرد اما در پی وقایعی در سفر سال 1384 محمود احمدی‌نژاد به سازمان ملل توسط او برکنار شد اما در سال 1392 در دولت یازدهم به‌عنوان وزیر امور خارجه ایران انتخاب شد. او مسئول تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک بود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال 2019 ظریف را تحریم کرد و تاکید کرد که وی سخنگوی رهبر انقلاب است. او مجددا در سال 1401 توسط کانادا نیز تحریم شد. برجام سرانجام پس از 22 ماه مذاکره محمد جواد ظریف به همراه تیم مذاکره‌کننده ایرانی بعد از 17 روز مذاکره فشرده، سه‌شنبه (23 تیرماه 1394) در وین پایتخت اتریش، موفق به دستیابی به یک توافق جامع و نهایی با گروه 1+5، بر سر آینده برنامه هسته‌ای ایران شدند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ظریف، در یک نشست رسمی در مقابل رسانه‌ها در وین با خواندن بیانیه‌ای به زبان انگلیسی و فارسی اعلام کردند که توافق نهایی در برنامه هسته‌ای ایران به دست آمده است. بنیامین نتانیاهو بعد از اعلام توافق برجام گفته بود: «ایران بعد از ده سال (با پایان دوره محدودیت‌ها) قادر خواهد بود بمب‌های اتمی متعدد تولید کند.»

سرنوشت عجیب وزرای خارجه بعد از انقلاب/ با سیدعباس عراقچی وزیرخارجه پیشنهادی دولت چهاردهم آشنا شوید

حسین امیرعبداللهیان

او در اردیبهشت 1343 در دامغان واقع در استان سمنان زاده شد. او در 6–7 سالگی پدر خود را از دست داد و مسئولیت اداره زندگی آنها بر دوش مادر و برادر بزرگ‌ترش افتاد. او در سال 1373 ازدواج کرد و دارای یک دختر و پسر است. امیرعبداللهیان دانش‌آموخته کارشناسی روابط دیپلماتیک از دانشکده وزارت امور خارجه، کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در سال 1375 و دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران است.

وی به علت دو دهه مسئولیت در وزارت امور خارجه به‌خصوص در سمت عربی و آفریقایی این وزارتخانه، ارتباط نزدیکی با قاسم سلیمانی داشت. سال 1386 در نشست سه جانبه ایران-آمریکا-عراق که در بغداد برگزار شد سرپرست تیم مذاکره کننده ایرانی بود. وی در 20 مرداد 1400 به‌عنوان وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه در دولت سیزدهم توسط سید ابراهیم رئیسی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

حسین امیرعبداللهیان همراه با سید ابراهیم رئیسی، برای گشایش سد قیز قلعه‌سی به آذربایجان شرقی سفر کردند. در مسیر تبریز، در منطقه حفاظت‌شده دیزمار در محدوده عمومی میان ورزقان و جلفا، بالگرد حامل او و رئیسی، سید محمدعلی آل‌هاشم امام‌جمعه تبریز، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهانش دچار سانحه شد و همه سرنشینان آن شهید شدند.در حال حاضر علی باقری کنی که پیش از این معاونت سیاسی وزارت خارجه را عهده دار بود، به عنوان سرپرست وزرات خارجه فعالیت می کند.

سرنوشت عجیب وزرای خارجه بعد از انقلاب/ با سیدعباس عراقچی وزیرخارجه پیشنهادی دولت چهاردهم آشنا شوید

سید عباس عراقچی

اما در آخرین تحولات در راستای انتخاب وزرای دولت چهاردهم، رئیس‌جمهور فهرست وزرای پیشنهادی را برای اخذ رأی اعتماد از مجلس به هیأت رئیسه ارسال کرد که در آن سید عباس عراقچی به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه معرفی شده است.

در ادامه مهمترین سوابق و فعالیت های وزیرخارجه پیشنهادی را مشاهده می کنید:

سید عباس عراقچی

  • متولد 1341، تهران
  • متاهل، دارای چهار فرزند

تحصیلات:

  • دکتری علوم سیاسی (گرایش سیاست و حکومت)، دانشگاه کنت در انگلستان، 1375

زبان خارجی:

  • انگلیسی (روان)
  • عربی (خوب)

افتخارات:

  • دریافت نشان خورشید تابان، ستاره زرین و سیمین از دولت ژاپن، 1401
  • دریافت نشان ملی درجه دو لیاقت و مدیریت از رئیس‌جمهور، 1394
  • دریافت لوح سپاس زرین از رئیس‌جمهور،‌ 1392
  • پژوهشگر برگزیده وزارت امور خارجه، از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، 1384
  • تقدیرنامه‌های متعدد از روسای‌جمهور، وزرای امور خارجه و دیگر مقامات

سوابق کاری:

  • دبیر شورای راهبردی روابط خارجی (مهر 1400 تاکنون)
  • مشاور وزیر امور خارجه (شهریور 1400- 1403)
  • معاون سیاسی، وزارت امور خارجه (بهمن 1396- شهریور 1400)
  • مذاکره کننده ارشد، در مذاکرات هسته‌ای (شهریور1392 - شهریور 1400)
  • معاون حقوقی و امور بین‌الملل، وزارت امور خارجه (شهریور 1392 - بهمن 1396)
  • سخنگو، وزارت امور خارجه        (اردیبهشت1392-شهریور1392)
  • معاون آسیا و اقیانوسیه، وزارت امور خارجه (آذر 1390 - شهریور 1392)
  • سفیر جمهوری اسلامی ایران در توکیو، ژاپن (بهمن 1386- مهر 1390 )
  • معاون حقوقی و امور بین‌الملل، وزارت امور خارجه (آذر 1384 - بهمن 1386)
  • رئیس دانشکده روابط بین‌الملل، وزارت امور خارجه (آذر 1383 -  آذر 1384)
  • رئیس اداره اول اروپای غربی، وزارت امور خارجه (مهر 1382 - آبان 1383)
  • سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلسینکی، فنلاند (دی 1378- شهریور 1382)
  • سفیر آکردیته جمهوری اسلامی ایران در تالین، استونی (دی 1378- شهریور 1382)
  • مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی (بهمن 1377- آذر 1378)
  • معاون پژوهشی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی (شهریور 1377- بهمن 1377)
  • رئیس مرکز مطالعات خلیج‌فارس، دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی (1376- 1377)
  • راه‌اندازی و سرپرستی نمایندگی ج.ا.ا. در سازمان کنفرانس اسلامی، جده (1371)
  • معاون اداره مجامع اسلامی، منطقه‌ای و غیرمتعهدها، وزارت امور خارجه (1370 - 1372)
  • کارشناس در بخش بین‌الملل، وزارت امور خارجه (1368 - 1370)

فعالیت‌های علمی، فرهنگی:

  • عضو هیات علمی دانشکده روابط بین‌الملل با درجه دانشیار (از تیر 1384 تا کنون)
  • رئیس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه (از آذر 1383 تا  آذر 1384)
  • استاد مدعو دانشگاه توکیو در Executive Management Program (1387- 1389)
  • رتبه اول پژوهشگر برگزیده وزارت امور خارجه، از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (1384)
  • عضو شورای راهبردی سیاست خارجی وزارت امور خارجه (از 1384 تا 1400)
  • عضو کمیسیون علوم اجتماعی و تربیتی شورای پژوهش‌های علمی کشور (در سال 1378)
  • سردبیر مجله سیاست خارجی (طی سال‌های 1377 الی 1379)
  • عضو هیات تحریریه مجله سیاست خارجی (از سال 1379 تاکنون)
  • عضو هیات تحریریه همشهری دیپلماتیک (از سال 1385 تا 1386)
  • عضو هیات موسس و هیات امنا بنیاد فرهنگی مرحوم حاج سید حسین عراقچی (از 1390)
  • رئیس هیئت مدیره انجمن دوستی ایران و فنلاند (از 1385)
  • عضو هیات موسس و هیات امنا مسجد امام حسین علیه‌السلام واوان (از 1400)
  • عضو هیات رئیسه انجمن ایرانی روابط بین‌الملل (1392 تا کنون)
  • عضو هیات رئیسه فدراسیون نابینایان و کم بینایان (1392 تا ‍1402)
  • عضو هیات امنا دانشکده روابط بین‌الملل (از 1383 تا 1384)
  • عضو شورای راهبردی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس (از دی 1401)
  • تدریس در دانشکده روابط بین‌الملل، دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و دانشگاه عالی دفاع ملی (از سال 1375 (به زبان‌های فارسی و انگلیسی) تا کنون)
  • تدریس در دوره‌های متعدد کوتاه مدت از جمله دوره‌های ارتقا مقام (از سال 1383)
  • راهنمایی، مشاوره و داوری رساله‌های متعدد دانشجویی در سطوح دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی (از سال 1375)
  • عضو شوراهای علمی مختلف در معاونت پژوهشی وزارت امور خارجه (از سال 1375 )
  • شرکت و ارائه مطلب در میزگردها و سمینارهای علمی متعدد داخلی و خارجی (از سال 1375)
  • سخنرانی های متعدد در دانشگاه‌ها و مراکز علمی داخل و خارج کشور (از سال 1375)
  • دبیر همایش‌های علمی و سیاسی مختلف داخلی و خارجی؛ آخرین مورد همایش گفت‌وگوهای ایران و جهان عرب (اردیبهشت 1403)
  • نگارش شش کتاب و بیش از 45 مقاله در مجلات و فصلنامه‌های علمی معتبر داخل و خارج کشور

فهرست کتاب ها:

  • عراقچی، سید عباس؛ دیپلماسی آب‌های فرامرزی و نظام بین‌الملل: درس‌هایی برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، نشر وزارت امور خارجه، 1395
  • عراقچی، سید عباس و دیگران؛ تروریسم و فضای مجازی در خاورمیانه، نشر پایتخت، 1397
  • عراقچی، سید عباس و دیگران؛ راز سر به مهر: برجام؛ کوششی سترگ برای حقوق، امنیت و توسعه ایران، در شش جلد، نشر موسسه اطلاعات، 1400
  • عراقچی، سید عباس و بهرامی، زهرا؛ دیپلماسی آب و لزوم برون رفت از وضعیت بحران، نشر وزارت امور خارجه، 1401
  • عراقچی، سید عباس؛ ایران تایشی؛ خاطرات سید عباس عراقچی سفیر ایران در ژاپن، نشر موسسه اطلاعات، 1401
  • عراقچی، سید عباس؛ قدرت مذاکره، نشر موسسه اطلاعات، 1402

فهرست مقالات انگلیسی:

  1. Araghchi, Seyed Abbas; Islamic Movements, Fundamentalism or Radicalism?, Kent Papers, UK, 1995.
  2. Araghchi, Seyed Abbas; Islamic Theo-Democracy, Iranian Journal of International Affairs, Tehran, 1997.
  3. Araghchi, Seyed Abbas; Use and Misuse of the Internet, Iranian Journal of International Affairs, Tehran, 1998.
  4. Araghchi, Seyed Abbas; Japan Ties’ Mutual Respect, Model for Global Relations, The Japan Times, Tokyo, February 10, 2009.
  5. Araghchi, Seyed Abbas; Iran Upholding Foreign Policy Based on Justice, Morality, Dignity, Mutual Respect, Daily Yomiuri, February 10, 2009
  6. Araghchi, Seyed Abbas; Iran Grows Stronger Despite Pressures, Challenges, Daily Yomiuri, February 10, 2009
  7. Araghchi, Seyed Abbas; Iran Determined to Extend Friendly Relations, The Japan Times, Tokyo, February 10, 2010.

فهرست مقالات فارسی:

  1. عراقچی، سید عباس؛ نهضت بازخیزی اسلامی در قرن بیستم، مجله سیاست خارجی، تهران، بهار 1375
  2. عراقچی، سید عباس؛ سازمان کنفرانس اسلامی: آینده‌ای نا امید کننده؟، مجله سیاست خارجی، تهران، پاییز 1376
  3. عراقچی، سید عباس؛  اینترنت، عرصه‌ای جدید در تعامل فرهنگ‌ها، مجله سیاست خارجی، تهران، تابستان 1377
  4. عراقچی، سید عباس؛ زنان و سیاست‌های جهانی، ترجمه مقاله فوکویاما، مجله سیاست خارجی، تهران، پاییز 1377
  5. عراقچی، سید عباس؛  اندیشه‌های سیاسی ابوالاعلی مودودی و جنبش احیاء طلبی اسلامی، فصلنامه مطالعات خاورمیانه، تهران 1378، شماره 19
  6. عراقچی، سید عباس؛ حزب تحریر اسلامی، دانشنامه جهان اسلام، جلد ششم، 1381
  7. عراقچی، سید عباس؛ مجموعه مقالات هشتمین همایش بین‌المللی خلیج‌فارس (گردآوری)، دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی، 1376
  8. عراقچی، سید عباس؛  استراتژی امنیتی جدید اروپا و جمهوری اسلامی ایران، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، مجموعه مقالات، مرکز مطالعات عالی بین‌المللی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، 1384
  9. عراقچی، سید عباس؛ تغییرات و تهدیدات نظام جدید بین‌الملل، ماهنامه اقتصاد ایران، سال هفتم، شماره 74، فروردین 1384
  10. عراقچی، سید عباس؛ آمادگی همه جانبه، همشهری دیپلماتیک، سال اول، شماره پنجم، نیمه مرداد 1385
  11. عراقچی، سید عباس؛ جنگ با تروریسم، همشهری دیپلماتیک، سال اول، شماره ششم، نیمه شهریور 1385
  12. عراقچی، سید عباس؛ بازی قدرت‌ها، همشهری دیپلماتیک، سال اول، شماره هفتم، نیمه مهر 1385
  13. عراقچی، سید عباس؛ اشتباه محاسبه، همشهری دیپلماتیک، سال اول، شماره دهم، نیمه دی 1385
  14. عراقچی، سید عباس؛ بیراهه شورای امنیت، همشهری دیپلماتیک، سال دوم، شماره سیزدهم، نیمه اردیبهشت 1386
  15. عراقچی، سید عباس؛ عمل در برابر عمل، همشهری دیپلماتیک، سال دوم، شماره شانزدهم، نیمه مرداد 1386
  16. عراقچی، سید عباس؛ مدیریت، آموزش، فناوری؛ تجربیات ژاپن در بهینه‌سازی مصرف انرژی، مجله پژوهش و توسعه، 1389
  17. عراقچی، سید عباس؛ نگاه آسیایی در روابط معاصر ایران و ژاپن، مجله تاریخ روابط خارجی، تابستان 1389، شماره 43
  18. عراقچی، سید عباس و سبحانی، مهدی؛ تقابل سرد آمریکا در آسیا - پاسیفیک، فصلنامه روابط خارجی، زمستان 1391، شماره 4
  19. عراقچی، سید عباس؛ تاملی در باب مفهوم حق و اجرای حق با نگاهی به موضوع هسته‌ای ایران و توافق ژنو، مجله سیاست جهانی، پاییز 1392، شماره 5
  20. عراقچی، سید عباس و صبوری، رضا؛ سنجش تهدید صهیونیسم در جهان اسلام، مجله امنیت ملی، بهار 1393، شماره 11
  21. عراقچی، سید عباس؛ دیپلماسی آب، از منازعه تا همکاری، مجله سیاست جهانی، زمستان 1393، شماره 10
  22. عراقچی، سید عباس و جوزانی کهن، شاهین؛ بهره‌برداری داعش از فضای مجازی، مجله روابط خارجی، سال هشتم، بهار 1396، شماره 33
  23. عراقچی، سید عباس و بهرامی، زهرا؛ تهدیدات جدید امنیتی رژیم صهیونیستی، مجله سیاست دفاعی، بهار 1396، شماره 98
  24. عراقچی، سید عباس؛ برجام و روندهای تسلیحاتی در غرب آسیا، مجموعه مقالات دومین کنفرانس امنیتی تهران، روندهای تسلیحاتی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا، 1396
  25. عراقچی، سید عباس و بهرامی، زهرا؛ دیپلماسی آب و مفهوم جدید امنیتی در منطقه در غرب آسیا، مجموعه مقالات دومین کنفرانس امنیتی تهران، مخاطرات زیست محیطی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا، 1396
  26. عراقچی، سید عباس و جنتی محب، فائزه؛ دیپلماسی فرهنگی و تاثیر آن بر روابط سیاسی و اقتصادی کشورها، مطالعه موردی روابط ایران و ژاپن در دوران تحریم، مجله پژوهش‌های روابط بین‌الملل، زمستان 1396، شماره 26
  27. عراقچی، سید عباس و بهرامی، زهرا؛ تقابل هویتی در بحران یمن و ناامنی چندوجهی در غرب آسیا، مجموعه مقالات چهارمین همایش بین‌المللی نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، 1397
  28. عراقچی، سید عباس و بیک بیلندی، علی اصغر؛ تاثیر عوامل ژئوپلتیک اقتصادی دریای خزر بر تدوین راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی ایران، مجله مطالعات دفاعی استراتژیک، تابستان 1397، شماره 72
  29. عراقچی، سید عباس و دیگران؛ نقش لابی اسرائیل در سیاست خارجی آمریکا (با تمرکز بر مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5)، مجله پژوهش‌های روابط بین‌الملل، پاییز 1397، شماره 29
  30. عراقچی، سید عباس و دیگران؛ تحلیل محیط راهبردی بحران یمن و شبیه سازی روندهای آتی با استفاده از تکنیک نقشه شناختی فازی، مجله مطالعات دفاعی استراتژیک، تابستان 1398، شماره 76
  31. عراقچی، سید عباس و دیگران؛ راهبردهای سیاسی دفاع همه جانبه در جنگ احتمالی آینده، مجله مطالعات دفاعی استراتژیک، بهار 1399، شماره 79
  32. عراقچی، سید عباس؛ دیپلماسی مقاومت محور، میراث حاج قاسم برای سیاست خارجی، روزنامه اعتماد، دی 1399، شماره 4831
  33. عراقچی، سید عباس؛ دیپلماسی مقاومت محور، فرهنگ دیپلماسی، شماره اسفند 1399 و فروردین1400
  34. عراقچی، سید عباس؛ صنعت هسته‌ای ثمره مقاومت ملی است، مجله آفتاب نهان، بهار 1400، شماره 79
  35. عراقچی، سید عباس؛ سیاست حسن همسایگی؛ راهکارها و الزامات برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه سیاست جهانی، 1401، شماره 3
  36. عراقچی، سید عباس و دیگران؛ توسعه مکران، الزامات منطقه‌ای و بین‌المللی، مجموعه مقالات، چهارمین همایش ملی توسعه سواحل مکران، 1401
  37. عراقچی، سید عباس؛ چین شناسی، پیش درآمد تعریف راهبرد، سیاست و اقدام؛ دیپلماسی آسیایی، ویژه نامه چین، آبان ‍1402
  38. عراقچی، سید عباس و دیگران؛ واکاوی جایگاه فناوری‌های نوظهور در روابط چین و ایالات متحده امریکا: مطالعه موردی فناوری 5جی، دوفصلنامه سیاست و روابط بین‌الملل،  1402، شماره 11
  39. عراقچی، سید عباس و بحرینی، علی؛ ماهیت حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در اعلامیه جهانی حقوق بشر در اعلامیه قاهره با تاکید بر حق کار و حق آموزش، فصلنامه مطالعات حقوق عمومی، آماده انتشار

311213

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر