پژو ۲۰۰۸ یا ریرا، کدام ماشین بهتر است؟

ری‌را روی پلت‌فرم نسل اول پژو ۲۰۰۸ ساخته شده است یعنی کراس‌اووری که بین سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ در کشورمان مونتاژ می‌شد و امتیاز پلت‌فرم آن در دوران برجام به ایران‌خودرو رسید. پلت‌فرمی که PF۱ نام دارد و ایران‌خودرو روی نسخهٔ بومی‌سازی شدهٔ آن نام IKP۲ گذاشته است.

پژو 2008 یا ریرا، کدام ماشین بهتر است؟

به گزارش خبرآنلاین، نسل اول پژو 2008 در سال 2013 معرفی و جایگزین نسخهٔ استیشن 207 شد. این کراس‌اوور کوچک حدود سه سال بعد فیس‌لیفتی را تجربه کرد که در نمایشگاه ژنو 2016 رونمایی شد. در کشورمان پس از به سرانجام رسیدن برجام، پژو که دوباره به سمت شریک قدیمی خود بازگشت، از طریق جوینت ونچری بنام ایکاپ که با ایران‌خودرو شکل گرفت، امکان مونتاژ 2008 را برای طرف ایرانی فراهم کرد.

بر اساس گزارش پدال، پیش‌فروش این کراس‌اوور فرانسوی در تابستان سال 1396 آغاز شد و با نسخهٔ فیس‌لیفت خود راهی خیابان‌های ایران شد. هرچند تولید 2008 در سال 1399 در کشورمان خاتمه یافت اما امتیاز پلت‌فرم آن در اختیار ایران‌خودرو ماند و به پایه‌ای برای شکل‌گیری ری‌را تبدیل شد. 2008 اما هم‌اکنون در نسل دوم خود قرار دارد که در سال 2019 معرفی شد و روی پلت‌فرم جدید CMP ساخته شده است.

طراحی بیرونی

همان‌طور که گفته شد، پیشینهٔ نسل اول پژو 2008 به یک دهه پیش بازمی‌گردد و بنابراین شاید مقایسهٔ آن با ری‌را که چندین سال بعد طراحی شده خیلی منصفانه نباشد ولی پلت‌فرم مشترک دو خودرو، این مقایسه را توجیه خواهد کرد زیرا می‌توان رویکردهای ایرانی و فرانسوی را روی بستری یکسان مشاهده کرد. 2008 هرچند مطابق با نسل قبلی زبان طراحی پژو شکل گرفته اما هنوز هم ظاهر مدرن و هماهنگی دارد. در جلوی این خودرو، طراحی سنتی‌تری با جلوپنجرهٔ کرومی نه‌چندان بزرگ و چراغ‌های معمولی دیده می‌شود درحالی‌که ایران‌خودرو برای کراس‌اوور خود از ترندهای روز یعنی چراغ‌های دوقسمتی استفاده کرده که البته باعث ایجاد نمایی مشابه نسل قبلی هیوندای سانتافه شده است.

پژو 2008 یا ریرا، کدام ماشین بهتر است؟

در قسمت جانبی، ایران‌خودرو با تغییراتی مثل حذف لچکی عقب، نمای متفاوتی نسبت به همتای فرانسوی ایجاد کرده اما به نظر می‌رسد نیم‌نگاهی به طراحی نسل دوم 2008 داشته است. همچنین در عقب هم با چراغ‌های افقی که زیر قابی مشکی در پایین شیشه جای گرفته‌اند، الهام گیری از نسل دوم 2008 مشهود است. البته طراحی این چراغ‌ها در دو خودرو متفاوت است. ری‌را با 4,334 میلی‌متر طول، 1,808 میلی‌متر عرض و 1,638 میلی‌متر ارتفاع، رشد ابعاد قابل‌توجهی را نسبت به نسل اول 2008 با 4,158 میلی‌متر طول، 1,740 میلی‌متر عرض و 1,557 میلی‌متر ارتفاع تجربه کرده است اما فاصلهٔ محوری دو خودرو با 2,590 میلی‌متر برای ری‌را و 2,538 میلی‌متر برای 2008، تقریباً نزدیک به هم است. به‌طورکلی، طراحی ریرا را برای شرکتی مثل ایران‌خودرو می‌توان قابل‌قبول دانست هرچند که طراحان می‌توانستند در نمای عقب سلیقهٔ بیشتری به خرج دهند.

داخل

در داخل، اختلاف سن دو خودرو بیشتر خود را نشان می‌دهد زیرا در اینجا هم ایران‌خودرو با پیروی از ترندهای روز و استفاده از ویژگی‌هایی مثل نمایشگرهای پیوسته برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، همراه با غربیلک فرمان دو پره و کنسول مرکزی بروز با شیفتر الکترونیکی گیربکس، فضای مدرن‌تری را نسبت به همتای فرانسوی ایجاد کرده است. این در حالی است که 2008 با نمایشگری نسبتاً کوچک در میانهٔ داشبورد و کنسول مرکزی معمولی با دسته‌دندهٔ سنتی، نشان می‌دهد که خودرویی متعلق به یک نسل قبل است. البته ویژگی منحصربه‌فرد طراحی داخلی خودروهای پژو یعنی صفحه آمپری که از بالای غربیلک فرمان دیده می‌شود و هنوز هم در جدیدترین خودروهای این شرکت به کار می‌رود، در 2008 هم به چشم می‌خورد. همچنین طراحی کلی 2008 هرچند کمی رنگ و بوی کهنگی گرفته اما هماهنگ‌تر از رقیب ایرانی به نظر می‌رسد زیرا نمایشگرهای پیوستهٔ بزرگی خیلی خوب با داشبورد ری‌را ادغام نشده و شبیه قطعه‌ای اضافی روی داشبورد به نظر می‌رسد. از لحاظ کیفیت متریال نیز هرچند ری‌را از دیگر خودروهای داخلی شرایط بهتری دارد اما هنوز به 2008 نمی‌رسد.

پیشرانه

نسل اول 2008 با پیشرانه‌های مختلفی تولید می‌شد که ایران‌خودرو برای مونتاژ قوی‌ترین موتور بنزینی آن را انتخاب کرده بود. این یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو با نام EP6 از سری موتورهای پرینس است که از طریق همکاری پژو-سیتروئن و ب‌ام‌و توسعه پیدا کرد. این موتور 165 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور دارد که حتی با استانداردهای امروزی هم ارقام قابل‌توجهی برای یک موتور 1.6 لیتری هستند. انتقال نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد.

پژو 2008 یا ریرا، کدام ماشین بهتر است؟

از سوی دیگر، ری‌را به موتور EF7P TC مجهز شده که نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پیشرانهٔ EF7 توربو و قوی‌ترین موتور داخلی محسوب می‌شود. این پیشرانهٔ 1.7 لیتری، 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که کاملاً هم‌سطح همتای فرانسوی است. همچنین انتقال قدرت نیز در اینجا توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد تا دو خودرو از لحاظ قوای محرکه بسیار شبیه به هم باشند. بااین‌حال، قوای محرکهٔ پژو قطعاً کیفیت و هماهنگی بهتری دارد و به همین دلیل است که 2008 ظرف 8.2 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که ری‌را این کار را در 10.4 ثانیه انجام می‌دهد. البته بخشی از این اختلاف قابل‌توجه در شتاب به خاطر 145 کیلوگرم وزن بیشتر ری‌را است.

پژو 2008 یا ریرا، کدام ماشین بهتر است؟

قیمت و جمع‌بندی

ایران‌خودرو قیمت ری‌را را یک میلیارد و 130 میلیون تومان اعلام کرده تا با اختلاف به گران‌ترین خودروی داخلی تبدیل شود. همچنین این رقم در بازار قطعاً بسیار بیشتر خواهد شد. بااین‌حال، ریرای صفرکیلومتر هنوز هم از 2008 کارکرده ارزان‌تر خواهد بود زیرا قیمت این کراس‌اوور فرانسوی مونتاژی بسته به مدل، کارکرد و تمیزی، هم‌اکنون در بازار کشورمان از حدود 1.5 میلیارد تومان شروع شده و در اندک نمونه‌های مشابه صفرکیلومتر حتی به 2.5 میلیارد تومان هم می‌رسد. بنابراین، قاعدتاً ریرای صفرکیلومتر با امکانات بیشتر، طراحی مدرن‌تر و قیمت ارزان‌تر را باید به‌راحتی خودروی برتر این مقایسه بدانیم ولی کیفیت بالاتر و قوای محرکهٔ بهتر و هماهنگ‌تر 2008 مانع از این اتفاق می‌شود تا همه‌چیز به سلیقه و انتخاب خریداران بازگردد که خودرویی نو و با امکانات بیشتر اما نامطمئن و با ایرادات کیفی احتمالی را برگزینند یا سراغ کراس‌اوور کارکردهٔ فرانسوی با امکانات محدود و قیمت گران‌تر اما کیفیت و قابلیت اطمینان به‌مراتب بالاتر بروند.

5858

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر