محدودیت های انرژی و حال ناخوش فولاد استان آذربایجان شرق

تامین انرژی یکی از اصلی ترین چالش‌ها و مشکلاتی است که صنعت فولاد در استان آذربایجان شرقی و کشور با آن مواجه است. قطعی های اجباری برق ،فولاد استان را در مسیر سختی قرار داده است به گونه ای که این محدودیت ها در زمینه برق، به طور مستقیم بر تولید و سودآوری آنان اثر بسیار منفی داشته است.

محدودیت های انرژی و حال ناخوش فولاد استان آذربایجان شرق

به گزارش خبرآنلاین  از تبریز، جلسه فعالان صنعت فولاد استان آذربایجان شرقی با مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در محل اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد. 
 
رئیس کمیسیون معادن و فلزات اتاق بازرگانی تبریز در این جلسه با بیان اینکه صنعت فولاد ما با مشکلاتی زمینگیر شده است، گفت: این صنعت، جزو اولین صنایع ارزآور کشور است؛ سیاستگذاران باید نسبت به چالش‌ها و عوامل بروز افت صادرات، حساس باشند و آن را رفع کنند.  

امید اسمعیل ظفر گفت: محدودیتهای انرژی امسال شرایط سختی را به تولید کنندگان تحمیل کرد و علیرغم اینکه تولید فولاد در آذربایجان شرقی هم از لحاظ وزن و هم از نظر ارزش در رتبه خوبی قرار دارد، اما با چالش جدی مواجه شده است. 

وی خواهان تغییر نگرش وزارت نیرو نسبت به تولید کنندگان شد و افزود: گناه ما این است که سرمایه هایمان را برای رشد و توسعه کشور و تولید بکار گرفته ایم، لیکن انتظار داریم دستگاههای دولتی از ما حمایت بکنند. 

 وی گفت: در استان 1700 مگاوات برق تولید می شود و 1500 مگاوات به مصرف می رسد و شرکتهای توزیع برق به جای رعایت عدالت در اولین ناترازی، برق 22 واحد فولادی را که مصرف 2 مگاوات به بالا دارند، قطع می کنند.


 صنعتگران نسبت به قطعی های مکرر برق معترض اند
  
سلیمان نوروزی، رئیس خانه معدن استان آذربایجان شرقی نیز در این نشست اظهار کرد: وزارتخانه صمت درگیر مسائل حاشیه ای است و اصل کار بر روی زمین باقی مانده است.  

وی ادامه داد: سیاست وزارتخانه در بحث ارزی ، تامین انرژی، و … باید شفاف باشد؛ به عنوان مثال الان مشخص نیست که بحث انرژی چطور برنامه ریزی و توزیع می شود.  

وی با اشاره به ضرر مالی واحدهای صنعتی در سایه قطعی های برق گفت: صنعتگران نسبت به قطعی های مکرر برق معترض اند.  

فتحی قائم مقام مدیر عامل مجتمع فولاد ظفر نیز در این نشست از وارد شدن 12 میلیارد تومان خسارت ناشی از قطعی های اخیر برق خبر داد و گفت: از مجموع 40 مگاوات برق مورد نیازی که خودمان داریم، به مجموعه ما 3 مگاوات اختصاص داده اند که نمی تواند حتی کوره های ما را راه اندازی بکند؛ بخاطر همین، ظرفیت تولید ما به یک سوم کاهش یافته است.  

وی افزود: اگر وزارت نیرو نمی تواند دیماند خریداری شده ما را تامین بکند، هزینه هایی را که از بابت گواهی ظرفیت از ما دریافت کرده است برگرداند.
 
در رابطه با تامین گاز صنایع، امسال سال سختی خواهیم داشت
 
 امیر علیقلی‌زاده، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در این نشست با اشاره به چالش‌های جدی در حوزه انرژی و تبعات منفی آن بر صنعت فولاد کشور، اعلام کرد: محدودیت‌های حامل‌های انرژی، به‌ویژه برق، ضررهای بزرگی به این صنعت وارد کرده است.  

وی ادامه داد: پیش بینی می شود، در رابطه با تامین گاز صنایع، امسال سال سختی داشته باشیم، تلاش مسئولان رفع این کمبود هاست، اما فعالین صنعت نیز روی افزایش تولید در ماه های پیش رو تمرکز کنند تا کاستی تولید را در فصل سرد سال جبران کنند.  

وی افزود: صنایع استان آذربایجان‌شرقی با دیگر مناطق کشور قابل قیاس نیست و این استان به‌عنوان یک منطقه صنعتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است 
وی با تأکید بر افزایش صدور جواز تأسیس در زنجیره فولاد در گذشته، از تلاش برای ابطال جوازهای زیر 20 درصد خبر داد و گفت: متاسفانه در گذشته بدون استعلام لازم و بررسی الزامات (مثل همین تامین انرژی) صدور جواز انجام گرفته است. ما سعی کردیم این رویه را اصلاح کنیم و حتی به تعداد انگشتان دست نیز جواز تاسیس صادر نکردیم.  
 
گفتنی است؛  در چند سال اخیر محدودیت‌های برقی در صنعت فولاد  باعث شده است تا بخشی از تولید، برنامه‌ریزی را از دست دهند و به دنبال آن درآمد و سود فولادی‌ها کاهش پیدا کند. اصلی‌ترین دلیل ناترازی انرژی، رشد تقاضا و مصرف انرژی نسبت به عرضه و تولید است. 

علاوه بر این باید این موضوع مهم مدنظر قرار گیرد که محدودیت های انرژی ، در میزان تولید ، صادرات و نیز قیمت‌گذاری برای صنعت فولاد، بی تأثیر نخواهد بود.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر