رژیم غذایی تیروئید پرکار و بایدها و نبایدهای تغذیه تیروئید پرکار

رژیم غذایی تیروئید پرکار دارای یک سری ممنوعیت های خاص می باشد و در ادامه این ممنوعیت ها را برایتان مورد بررسی قرار می دهیم تا با آن ها آشنا شوید.

رژیم غذایی تیروئید پرکار و بایدها و نبایدهای تغذیه تیروئید پرکار

تیروئید یکی از غدد درون بدن می باشد و از نوع درون ریز بوده و باعث می شود تا هورمون های تیروئیدی ترشح شود. این هورمون ها اهمیت زیادی درون بدن دارند و برای تنظیم متابولیسم بدن بسیار خوب می باشند. در واقع پر کار شدن و یا کم کار دن این غده می تواند تاثیراتی بر روی بدن داشته باشد از این رو بهتر است اگر این غده در شما پر کار می باشد با رژیم غذایی تیروئید پرکار آشنا شوید و در ادامه اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید تا بتوانید به راحتی مانع از تاثیرات بد پرکاری این غده شوید.

علائم پرکار شدن تیروئید

آشنایی با رژیم غذایی تیروئید پرکار

تیروئید نام یکی از غدد درون ریزی در بدن می باشد و در جلوی گلوی انسان وجود دارد و هورمون هایی با نام های تترایدوتیرونین یا T4 و هورمون تری یدوتیرونین را ترشح می کند و نام علمی این هورمون T3 می باشد. اختلال در این غدد دارای اهمیت می باشد و این مورد را باید جدی بگیرید در غیر این صورت مشکلات بی شماری برایتان ایجاد می شود و در این حال شما نمی توانید به راحتی از پس مشکلاتی که این هورمون ها به صورت اضافی ترشح می شوند بر بیایید. این اختلال ها عموما در خانم دیده می شود و این بدین معنا نخواهد بود که این اختلال در آقایان دیده نمی شود.

طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است باید این مورد را در نظر داشته باشید که از هر 20 نفر یک نفر به این اختلال به صورت دائمی مبتلا می باشد و می توان گفت این مورد یکی از بیماری های شایع خواهد بود. این مورد از بیماری ها می تواند زندگی تان را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و افرادی که به این مورد دچار می شوند باید بتوانند از یک رژیم خوب پیروی کنند تا مشکلات زیادی با این بیماری نداشته باشند. پر کار شدن تیروئید می تواند به دلایل زیادی ایجاد شود و یکی از این علت ها زمانی است که این غده در حال ترشح هورمون های T3 و T4 به صورت زیاد می باشد و بدن به این میزان هورمون نیاز نخواهد داشت. این هورمون ها بر روی عملکرد بدن و نحوه استفاده بدن از انرژی نیز نظارت دارد بنابراین این مورد می تواند منجر به کاهش وزن شده و بالا رفتن ضربان قلب را در پی خواهد داشت.

از دیگر علت های بروز این مشکل در افراد بیماری گریوز می باشد. این بیماری ارثی بوده و از والدین امکان دارد به فرزندان منتقل شود با این حال باید این مورد را در نظر داشته باشید که این بیماری یکی از بیماری های خود ایمنی بوده و آنتی بادی هایی که توسط این بیماری تولید می شود باعث می شود تا این غده درون ریز بدن تحریک شده و هورمون های بیش تری را ایجاد نماید. این اختلال می تواند بر روی زیبایی گردن نیز تاثیراتی داشته باشد. با این حال شما می توانید با استفاده از رژیم غذایی تیروئید پرکار به راحتی از مشکلاتی که ممکن است در این زمینه داشته باشید را کاهش دهید.

غذای مفید تیروئید پرکار

نشانه های بیماری

این بیماری دارای نشانه هایی می باشد که شما با داشتن یک یا دو مورد از آن ها باید به این بیماری شک کرده و در نهایت با مراجعه به متخصص می توانید از بروز این بیماری در درجات بالا تر پیشگیری نمایید. نشانه های تیروئید پر کار عبارت است از :

  • کاهش شدید وزن
  • بالا رفتن ضربان قلب
  • بزرگ شدن سینه در مردان
  • اختلال های بینایی
  • افزایش اشتها
  • اضطراب و استرس شدید
  • تغییراتی در خلق و خو
  • عصبی شدن و تحریک پذیری
  • نازک شدن پوست
  • لرزش شدید در دست ها
  • تغییر در حرکات روده ای
  • نازک شدن پوست
  • نازک شدن مو
  • شکننده شدن پوست
  • شکننده شدن مو
  • تغییراتی در زمان قاعدگی

این مشکلات را می توانید با داشتن یک رژیم غذایی خوب درمان کنید و یادتان نرود که این مورد اهمیت زیادی دارد و ترکیب شدن این موارد با یک دیگر می تواند تاثیرات خوب و بد داشته باشد. در ادامه قرار است رژیم غذایی خوب و رژیم غذایی مضر برای پرکار شدن تیروئید را به شما همراهان عزیز معرفی نماییم.

غذا های کم ید

یک سری از غذا هایی که برای شما مفید می باشد و می توانید به راحتی از ان ها استفاده کنید همین غذا های کم ید و بدون نمک می باشد. ید یکی از مواد معدنی بسیار خوب می باشند و فواید بسیار زیادی برای بدن دارد ولی افرادی که دارای این بیماری می شوند ممکن است مشکلاتی در این زمینه برایشان ایجاد شود و از این رو نیاز است تا بدانید که ید برای افراد دارای پرکاری تیروئید مضر می باشد و باعث می شود تا هورمون های تیروئید زیاد تری در بدن ساخته شود. استفاده از نمک بدون ید، قهوه، چای، آجیل خام بدون نمک، کره بادام زمینی و سفیده تخم مرغ، عسل طبیعی، سیب زمینی، جو، شیره افرا، نان های بدون نمک و میوه های تازه برای شما بدون مانع می باشد.

علائم پرکاری تیروئید

سبزیجات چلیپایی

از دیگر مواد مفید در رژیم غذایی افرادی که دارای تیروئید مشکل دار هستند سبزیجاتی می باشد که از گروه چلیپایی بوده و این گیاهان را به دلیل این که شکوفه هایی همانند صلیب دارند بدین نام گذاشته اند. این سبزیجات می تواند از بن مراقبت کند و هورمون های تیروئیدی را بیش از حد نیاز جذب نکند و در نهایت برای کاهش مشکلات در این دوران بسیار مفید خواهد بود. این سبزیجات شامل انواع کلم ها، کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم، خردل، شاخه های بامبو و بوک چوی می باشد. بوک چوی از آن دسته از سبزی هایی می باشد که باعث می شود تا بدن ید را جذب نکرده و این مورد برای افرادی که دارای این مشکل هستند بسیار خوب خواهد بود.

ویتامین ها و مواد معدنی

از مهم ترین موادی که می توانید برای مقابله با مشکلات تیروئید پر کار از ان استفاده کنید آهن، سلنیوم، روی و کلسیم و ویتامین D می باشد. آهن را می توانید در سبزیجاتی که دارای برگ های تیره می باشند مانند اسفناج، عدس و آجیل، گوشت بوقلمون، گوشت قرمز و غلات به وفور بیابید و این مواد را در لیست رژیم خود قرار دهید. سلنیوم از موادی می باشد که بدن به شدت در حین پر کار شدن تیروئید به ان نیاز دارد و این ماده را شما می توانید در آجیل برزیلی، قارچ، چای و گوشت بره و گوساله، سبوس جو دو سر و تخمه های آفتابگردان مشاهده کنید و برای این که این مواد مهم را به بدن خود برسانید نیاز است تا از این موارد استفاده کنید.

از دیگر موارد مهم که باید در رژیم غذایی به بدن افراد دارای تیروئید پر کار برسد باید به روی و کلسیم اشاره کرد. روی از مواد معدنی اصلی می باشد و شما می توانید در گوشت گاو، نخود، پودر کاکائو و بادام هندی و تخم کدو به وفور آن را بیابید. کلسیم و ویتامین دی نیز از مهم ترین موادی می باشند که باید در رژیم غذایی تان ان ها را جای دهید. اسفناج، سبزی کولارد، لوبیا سفید، بامیه و شیر بادام از مهم ترین منابع کلسیم و ویتامین دی می باشد. از دیگر منبع های اصلی برای ویتامین دی نور خورشید است که تمام نیاز های بدنی تان را رفع خواهد کرد و کافی است تا 15 دقیقه در روز زیر نور خورشید باشید.

غذای خوب برای تیروئید پر کار

استفاده از روغن های سالم

از دیگر روش های کنترل کردن تیروئید پر کار می توان به گنجاندن روغن های سالم و فرآوری نشده اشاره کرد و اگر شما بتوانید این مورد را وارد رژیم غذایی تان بکنید بهترین کار را انجام داده اید و می توانید این مورد را کنترل نمایید. در واقع استفاده از روغن های سالمی مانند روغن بذر کتان، روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن آووکادو و روغن  آفتابگردان باعث می شود تا تیروئید شما سلامتی خود را کسب کرده و هورمون های بدنی تان تعادل پیدا خواهد کرد.

ادویه های خوب در این زمینه

برخی از ادویه ها هستند که ضد التهابی می باشند و باعث می شود تا از تیروئید شما مراقبت کرده و مانع از بروز مشکلات جدی در این زمینه می شوند. از مهم ترین ادویه هایی که می توانید در این میان استفاده کنید شامل زردچوبه، فلفل سیاه و فلفل سبز می باشد.

غذا های مضر برای تیروئید پر کار

در رژیم غذایی تیروئید پرکار نباید از یک سری از غذا ها استفاده کرد زیرا این غذا ها می توانند حال شما را بد تر کرده و در نهایت وضعیت بدی برایتان می سازند. این غذا ها شامل غذا های ید دار مانند ماهی ها جلبک های دریایی، میگو، خرچنگ و کاراگین، انواعی از لبنیات مانند شیر و لبنیات ها و پنیر و زرده تخم مرغ، انواعی از مواد گلوتن دار شامل محصولات گندمی، جو، آبجو، مالت، چاودار و تریپیکاله، انواعی از سویا ها مانند سس سویا، شیر سویا، توفو و خامه های دارای شیر سویا و کافئین می باشد.

   رژیم غذایی تیروئید پرکار

رژیم غذایی تیروئید پرکار را در این بخش برایتان بررسی کردیم و اطلاعاتی مفید در اختیارتان قرار دادیم و در ادامه می توانید رژیم غذایی کم چرب و رژیم غذایی گاستریت را نیز مطالعه کنید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده استفاده کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر