آمریکا حریف یمن نمی‌شود

ماه‌هاست که نیروی دریایی آمریکا و متحدانش در دریای سرخ سعی دارند ارتش یمن را از حملاتی که در حمایت از فلسطینیان ساکن غزه انجام می‌دهد، منصرف کنند، اما راه به جایی نبرده‌اند. واشنگتن باید به هدر دادن دارایی‌های مالیات‌دهندگان آمریکایی پایان داده و بپذیرد که باعث و بانی اقدامات انصارالله، حمایت تمام‌عیار آمریکا از جنایات صهیونیست‌ها در غزه است.

آمریکا حریف یمن نمی‌شود

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا پایگاه تحلیلی آمریکایی در مقاله‌ای با اشاره به اسناد شکست آمریکا در دریای سرخ، به کاخ سفید توصیه کرده است که هرچه‌سریع‌تر این منطقه را ترک کرده و به حمایت همه‌جانبه خود از جنایات صهیونیست‌ها در غزه پایان دهد.

پایگاه «Responsible Statecraft» که متعلق به اندیشکده آمریکایی «کویینسی» است، گزارش داد بیش از 9 ماه است که دولت آمریکا بدون مجوز کنگره این کشور در دریای سرخ با انصارالله یمن درگیر شده است. از نوامبر 2023 در پی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، ارتش یمن کشتی‌های مرتبط با این رژیم را در دریای سرخ هدف قرار می‌دهد و واشنگتن با امید به توقف این حملات، یک ائتلاف دریایی به راه انداخته است. این درگیری‌ها شدیدترین نبرد دریایی مداومی است که ایالات متحده از جنگ جهانی دوم تا امروز با آن مواجه بوده است، اما تلاش‌های واشنگتن تا امروز بی‌نتیجه بوده است.

به گزارش این اندیشکده، ‌رویکرد واشنگتن در دریای سرخ یک «سوء تدبیر استراتژیک» و بی‌نتیجه است که هزینه زیادی داشته و علاوه بر تهدید جان نظامیان آمریکایی، خطر تشدید بی‌ثباتی یمن و منطقه را افزایش می‌دهد. اندیشکده آمریکایی با بیان اینکه انکار انگیزه حامیانه ارتش یمن در این حملات، یک اقدام مخرب است، تاکید کرد واشنگتن باید فعالیت‌های نظامی خود علیه انصارالله را متوقف کرده و به حمایت مالی و تسلیحاتی از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه پایان دهد.

کویینسی در این گزارش به شرح سه مشکل اساسی رویکرد کنونی آمریکا در دریای سرخ پرداخته است.

تلاشی بی‌نتیجه که کاخ سفید به شکست آن اذعان دارد

نخستین مشکل این استراتژی این است که هدف سیاسی مشخصی نداشته و هزینه‌ گزافی بر دوش مالیات‌دهندگان آمریکایی می‌گذارد. انصارالله از نوامبر 2023 تقریبا 200 حمله پهپادی و موشکی به کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ انجام داده‌ و 2 کشتی را غرق کرده‌ است. ایالات متحده در پاسخ به راهکار همیشگی خود متوسل شده است: نیروی نظامی.

آمریکا مدعی است که تا امروز بیش از 150 پهپاد و موشک ارتش یمن را سرنگون کرده است. حتی اگر این آمار صحت داشته باشد، باید توجه داشت هر موشک یا پهپاد یمنی حدود 2000 دلار هزینه دارد، اما موشک‌هایی که آمریکا برای ساقط کردن پرتابه‌های یمنی استفاده می‌کند میلیون‌ها دلار برای مالیات‌دهندگان آمریکایی هزینه دارند. واشنگتن تا امروز بیش از یک میلیارد دلار مهمات را برای مقابله با حملات انصارالله استفاده کرده است.

به گزارش کویینسی، نه‌تنها حملات آمریکا در جلوگیری از حملات ارتش یمن ناموفق بوده، بلکه اسناد نشان می‌دهد با آغاز فعالیت ائتلاف دریایی به رهبری ایالات متحده، حملات انصارالله افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است: «بعید است که آمریکا بتوانذ توانایی‌های حوثی‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و آن‌ها نتوانند به کشتی‌های عبوری از دریای سرخ حمله کنند. پس از 10 سال جنگ با نیروهای تحت رهبری عربستان – با پشتیبانی آمریکا - حوثی‌ها امروز در تاکتیک شلیک و گریز ماهر شده‌اند و سلاح‌های آن‌ها ارزان، متحرک و در سراسر یمن پراکنده هستند.»

به گزارش اندیشکده آمریکایی، مقامات این کشور نیز می‌دانند این کارزار نظامی بیش از آنکه اهداف نظامی مشخصی داشته باشد، یک کارزار سیاسی است. «جورج ویکوف» فرمانده نیروی دریایی آمریکا که مسئولیت عملیات این کشور در دریای سرخ را بر عهده داشت به ناتوانی واشنگتن در بازداشتن یمن از حمله به کشتی‌های صهیونیست اذعان کرده و گفته است که این درگیری با قدرت نظامی حاصل نخواهد شد. شخص «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز درباره این عملیات گفته است: «آیا این‌ها (نیروهای آمریکا در دریای سرخ) حوثی‌ها را متوقف کرده‌اند؟ خیر. آیا (حضور نظامی آمریکا) ادامه خواهد یافت؟ بله.»

کویینسی اشاره می‌کند که عملیات‌های یمن در دریای سرخ به افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و بروز تأخیر در انتقال کالاها منجر شده است، به‌ویژه برای کشتی‌ها و مصرف‌کنندگان اروپایی؛ اما فی نفسه تبعات سنگین جهانی نداشته است. به گزارش این اندیشکده، این ایالات متحده است که با حضور نظامی خود در منطقه به‌طور قابل‌توجهی وضعیت را بدتر کرده، و باعث می‌شود حملات انصارالله شدیدتر شود.

افزایش بی‌ثباتی یمن و شکست آتش‌بس

به گزارش کویینسی، دومین مشکل اساسی اقدامات نظامی آمریکا در دریای سرخ این است که خطر بی‌ثباتی یمن را به دنبال دارد.

حملات 9 ساله عربستان و امارات – با حمایت ایالات متحده - بیش از 377 هزار یمنی را به کام مرگ کشاند و یکی از بدترین بحران‌های انسانی جهان را به وجود آورد. این درگیری‌ها اکنون متوقف شده و دلیل اصلی آن این است که عربستان و امارات نتوانستند انصارالله را شکست دهند.

در آوریل 2022 با میانجی‌گری سازمان ملل متحد یک آتش‌بس 2ماهه طرفین برقرار شد و گرچه ماه‌ها از تاریخ انقضای آن گذشته است، اما هر 2 طرف به آن پایبند بوده و از مزایای آتش‌بس بهره‌مند شده‌اند. عربستان خواستار خروج فوری از جنگی است که در آن شکست خورده است، انصارالله نیز به دنبال تثبیت موقعیت خود در یمن به‌عنوان نیروی سیاسی و نظامی برتر این کشور است.

به گزارش کویینسی، تقابل آمریکا با انصارالله در دریای سرخ علاوه‌بر اینکه ضعف توانایی‌های ایالات متحده را ظاهر ساخته، جایگاه جهانی و داخلی انصارالله را نیز بهبود بخشیده است.

علاوه بر این، به دلیل تقابل انصارالله و ایالات متحده، گفت‌وگوهای تحت رهبری سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ یمن متوقف شده است و ادامه عملیات نظامی ایالات متحده علیه این انصارالله می‌تواند آتش‌بس شکننده‌ای که بین عربستان سعودی و انصارالله برقرار است را از بین ببرد.

یک جنگ منطقه‌ای گسترده

کویینسی یکی دیگر از خطرات تداوم تقابل آمریکا با ارتش یمن را افزایش احتمال تشدید تنش‌های منطقه‌ای و کشاندن خاورمیانه به‌سوی جنگی فراگیر می‌داند.

به گزارش اندیشکده آمریکایی، در تقریباً 11 ماهی که از آغاز جنگ غزه می‌گذرد، غرب آسیا شاهد افزایش تنش‌های نظامی در سراسر این منطقه بوده است. در ماه ژوئیه، انصارالله توانست یک پهپاد را از یمن به‌سوی ساختمانی در نزدیکی سفارت ایالات متحده در تل‌آویو شلیک کند. در مقابل، جنگنده‌های اف-15 و اف-35 رژیم صهیونیستی بندر «حدیده» در یمن را هدف قرار داده و 6 کارگر بندر را به شهادت رساندند.

اندیشکده آمریکایی با اشاره به اینکه یمن ظرفیت بدل شدن به یک کانون بحرانی در منطقه را دارد، گزارش داد: «اگر ایالات متحده می‌خواهد از ورود به یک جنگ منطقه‌ای دیگر جلوگیری کرده و حوثی‌ها را متقاعد کند تا حملات خود را متوقف کنند، بسیار بعید است که استفاده از نیروی نظامی این هدف را محقق کند.»

در ادامه این گزارش آمده است: «هیچ یک از منافع ملی حیاتی ایالات متحده در یمن در معرض خطر نبوده و این سطح از دخالت نظامی آمریکا و مصرف میلیاردها دلار پول مالیات‌دهندگان آمریکایی توجیه‌پذیر نیست. در عوض، بهترین گزینه این است که واشنگتن به درگیری بی‌هدف خود با حوثی‌ها پایان داده و بپذیرد که در وهله نخست، حمایتش از اسرائیل در جنگ غزه باعث شعله‌ور شدن این آتش منطقه‌ای شده است.»

اندیشکده آمریکایی به واشنگتن توصیه کرده است که فورا به اقدامات نظامی خود علیه یمن پایان داده و با تلاش فعالانه برای پایان جنگ یمن، اولویت‌بخشی به نیازهای اقتصادی و انسانی یمنی‌ها و تسهیل ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح، به راهکارهای دیپلماتیک روی بیاورد.

به گزارش کویینسی، رهبران غربی باید درک کنند که پایان دادن به بحران دریای سرخ مستلزم رسیدگی حملات رژیم صهیونیستی به غزه است و ایالات متحده باید تاثیر حمایت تمام‌عیار خود از رژیم اشغالگر بر افزایش حملات انصارالله را بپذیرد. ایالات متحده باید به سرعت حمایت بی‌قید و شرط خود از اسرائیل را پایان دهد و خواستار آتش‌بس فوری در غزه شود تا به عنوان پیش‌نیازی برای بازگرداندن ثبات در سراسر خاورمیانه عمل کند.

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان