انفجار قوی‌ترین موشک جهان جو زمین را سوراخ کرد!

انفجار سال گذشته موشک غول‌پیکر اسپیس‌ایکس به طور موقت سوراخی در جو زمین ایجاده کرد. پژوهشی تازه از دانشمندان روس نشان‌دهنده این رویداد است.

انفجار قوی‌ترین موشک جهان جو زمین را سوراخ کرد!

به گزارش خبرآنلاین، پاییز سال گذشته در تاریخ 18 نوامبر 2023 موشک چند مرحله‌ای غول‌پیکر استارشیپ به فضا پرتاب شد. این موشک لقب بزرگترین و قدرتمندترین موشک تاریخ را یدک می‌کشد.

این دومین پرتاب آزمایشی استارشیپ بود که از پایگاه بوکا چیکای تگزاس صورت می‌گرفت.

چهار دقیقه پس از پرتاب و اوج گرفتن این غول 100 متری، بخش پایینی موشک شامل موتورهای اصلی (مرحله اول موشک) طبق برنامه از بخش بالایی جدا شد اما به شکل غیرمنتظره خیلی زود در آسمان منفجر شد و نتوانست طبق برنامه به زمین برگردد. حدود چهار دقیقه پس از این انفجار باقی موشک نیز در فاصله 150 کیلومتری سطح زمین منفجر شد.

انفجار قوی‌ترین موشک جهان جو زمین را سوراخ کرد!

پژوهشی که نتایجش در مجله ژئوفیزیکال ریسرچ لترز منتشر شده است، نشان می‌دهد که انفجار دوم به طور موقت حفره‌ای در یونسفر ایجاد کرد هاست. یونسفر بخشی از اتمسفر در فاصله 80 تا 650 کیلومتری سطح زمین است.

گاهی سوراخ‌هایی در اثر فرایندهای شیمیایی در یونسفر ایجاد می‌شود اما این نخستین نمونه‌ای ثبت شده از ایجاد سوراخ در پی انفجار با منشاء انسانی است.

چندین ماهواره و ایستگاه زمینی بین‌المللی ایجاد سوراخ در این انفجار را ثبت کرده‌اند. وسعت این سوراخ که بین 30 تا 40 دقیقه پابرجا ماند، نامشخص است.

منبع: لایوساینس

5858

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان