چگونگی ایجاد و گسترش طرح میزبان خانواده در سازمان بهزیستی

طرح میزبان خانواده، تکمیل کننده سایر طرح‌های خانواده محوری است که در سال‌های گذشته در کشور اجرا شده است.

چگونگی ایجاد و گسترش طرح میزبان خانواده در سازمان بهزیستی

خبرگزاری خبرآنلاین-پریسا خورسنگ: طرح میزبان خانواده به دنبال آیین نامه اجرای ماده 22 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر (مصوب 1392) به تصویب رسید و پس از ابلاغ شیوه‌نامه اجرای توسط وزیر دادگستری در مهرماه 1402 به سازمان بهزیستی ابلاغ شد.

در فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی تا 200 سال پیش هیچ کودک فاقد سرپرستی در مرکز شبانه‌روزی نگهداری نمی‌شد، جای کودکان خانه ی خویشاوندان بود اما به مرور با گسترش شهرنشینی و ورود الگوی غربی مرکزی به نام دارالاتیام که سپس به یتیم‌خانه و پرورشگاه تغییر نام یافت و در کشور راه اندازی و گسترش یافت.

اجرای طرح خانواده میزبان به منظور بازپیوند کودکان در خانواده و ورود به خانواده جایگزین خویشاوندان طراحی شده است؛ این طرح جایگزین طرح فرزندخواندگی نیست بلکه شیوه ‌جدیدی از فرزندپذیری برای بهره‌مندی کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر از نعمت خانواده است.

هدف از اجرای طرح میزبان خانواده ایجاد شرایط نگهداری تمام فرزندان در کانون خانواده و عدم ماندگاری فرزندان در مراکز بهزیستی تا زمان تعیین تکلیف آن‌ها و برخورداری از تجربه زیست خانوادگی برای کودکان است.

فرزند در ابتدا سه ماه و سپس برای 2 دوره 6 ماهه و بعد از آن برای یک سال و امکان تجدید تا هیجده سالگی کودک ممکن است و اگر کودکی خانواده ای را نپذیرد بازگشت کودک به بهزیستی امکان پذیرا است. 

مسائل حقوقی و قانونی میهمان همچنان بر عهده‌ی بهزیستی است و میزبان حق امکان و انجام مراحل قانونی و قضایی را نخواهد داشت و نام کودک در شناسنامه خانواده وارد نمی‌شود.

حضور کودک در یک خانواده حتی به مدت محدود مزایای زیادی دارد که معایب این روش را کنار می‌زند و گاهی ممکن است مهر آن کودک وارد خانواده میزبان شده است کودک میزبان به فرزندخواندگی آن خانواده در آمده و این امیدی برای کودکان بالای پنج سال و نیاز به درمان است، چون بیشتر متقاضیان فرزندخواندگی خواهان کودک زیر پنج سال و سالم هستند.

کودکی در درون خانواده‌های میزبان به اعضای خانواده وابسته می‌شود؛ اگر خانواده ای پس از دوره میزبانی دیگر نخواهند از کودک نگهداری کنند کودک دچار غم و فقدان روحیه می‌شود در این شرایط بهزیستی با تدابیری که اندیشه کرده با دستان باز کودک را در آغوش می‌گیرد. 

خانواده‌های متقاضی می‌توانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر به سامانه http://adoption.behzisti.net مراجعه کرده و مستندات خود شامل تمام صفحات شناسنامه والدین و دیگر فرزندان خانواده، کارت ملی اعضای خانواده( مدارک تابعیت برای اتباع)، سند ازدواج، سند یا اجاره‌نامه محل سکونت، آخرین مدرک تحصیلی پدر و مادر، گواهی عدم سوء پیشینه کیفری اعضای خانواده، فیش حقوقی یا مدرک مربوط به استطاعت مالی پدر و مادر، ارائه شناسه کاربری سامانه ثنا، در سامانه بارگذاری کنند.
 
پس از بارگذاری مدارک زوجین متقاضی سلامت جسم و روان زوجین توسط پزشک متعهد سازمان بهزیستی بررسی خواهد شد؛ آمادگی و سلامت خانواده پس از بررسی بهزیستی شهرستان به بهزیستی استان برای بررسی نهایی ارسال خواهد شد.

پس از تایید بهزیستی استان دوره آموزشی 16 ساعته که شامل آموزش های روانشناسی، حقوقی، بهداشت، سلامت و ایمنی کودک آموزش می‌بینند.

در مرحله آشنایی کودک با خانواده جلسات آشنایی و آموزش‌های اختصاصی در مورد کودک میزبان برگزار می‌شود. آخرین مرحله خانواده میزبان که یکی از دغدغه‌های بهزیستی به شمار می‌رود نظارت‌های دوره‌ای مددکاری توسط بهزیستی است و خانواده‌ها باید بدانند نظارت در این مورد بسیار محکم و در حال پیگیری است.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان