تداوم تلاش ها برای تبدیل کرمان به یک شهر هوشمند

شهردار کرمان با اشاره به اینکه ظرفیت خوب انجمن «بریکس‌پلاس» حلقه اتصال مؤثری برای تبادل اندیشه است، گفت: تلاش می‌کنیم «کرمان» به یک شهر هوشمند تبدیل شود.

تداوم تلاش ها برای تبدیل کرمان به یک شهر هوشمند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین  به نقل از روابط عمومی شهرداری کرمان، محسن تویسرکانی در «میزگرد انجمن بین‌المللی هفته دیجیتال کازان 2024» در «روسیه» در رویداد «هفته بین‌المللی دیجیتال کازان»، با مروری بر تاریخ پرافتخار کهن‌شهر کرمان، به بیان ظرفیت‌های متعدد شهر و استان کرمان در حوزه‌های مختلف گردشگری، تجاری، صنعتی و معدنی پرداخت و مکان‌های معروف استان را به حاضران معرفی کرد.

شهردار کرمان در ادامه بر ضرورت هوشمندسازی شهرها در جهان پرجمعیت امروزی اشاره کرد و گفت: شهرها به‌طور ذاتی با چالش‌های پیچیده و گسترده‌ای که به‌هم مرتبط‌ بوده، مواجهند که تنها از طریق یک رویکرد سیستماتیک قابل حل است.

وی از «شهرنشینی شتابان»، «نگرانی‌های زیست‌محیطی»، «بحران‌ها و انگیزه‌های اقتصادی»، «تغییرات جمعیت‌شناختی و پیری جمعیت» و «پیشرفت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات»، به‌عنوان «جریان‌های اصلی سوق‌دهنده شهرها به سمت رهیافت‌های هوشمند» اشاره کرد.

تویسرکانی افزود: شهر هوشمند، شهری است که در آن روند ایجاد پایداری در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی تسریع می‌ شود؛ این یعنی با محورهای توسعه پایدار هم راستا بودن است.

6 بعد مهم شهر هوشمند

وی بیان کرد:‌ برای یک شهر هوشمند، ابعاد متعددی برشمرده‌اند، لیکن به‌طور کل می‌توان آن را 6 مورد ذیل عنوان کرد که عبارت از اقتصاد هوشمند، شهروند هوشمند، حکمروایی هوشمند، تحرک هوشمند، محیط هوشمند و زندگی هوشمند است.
شهردار کرمان، یک شهر هوشمند را دارای سه رکن اساسیِ «فناوری‌های پایه»، شامل زیرساخت‌های ارتباطی و جمع‌آوری اطلاعات همچون شبکه فیبر نوری، حسگرها و پایگاه‌های داده جغرافیایی، «رکن کاربُردی» شامل ابزار تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده و اپلیکیشن‌های مختلف استفاده از اطلاعات پردازش‌شده و «رکن کاربَری» شامل مصرف‌کنندگان و ذی‌نفعان که از ابزار و اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند، دانست.

تویسرکانی بیان کرد: رویداد «هفته دیجیتال کازان» که به میزبانی شهرداری کازان با تجربه‌ای پنج‌ساله و همچنین با بهره‌گیری از ظرفیت خوب انجمن «بریکس‌پلاس» به میزبانی همین شهر برگزار شده، می‌تواند حلقه اتصال مؤثری بین شهرهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، برای انتقال و تبادل اندیشه و تکنولوژی‌های جدید درخصوص شهر هوشمند باشد.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم موضوع مهم خدمات هوشمند شهری، به‌عنوان یک مأموریت مهم و مستمر در طول سال تعریف شود؛ به‌عنوان مثال هر فصل یک نشست با حضور اعضای خود برگزار کرده و در هر سال اقدامات سال قبل در هفته دیجیتال کازان یا رویدادی با هر عنوان دیگری برای پیگیری و نقد و بررسی، گذاشته شود.

تویسرکانی با بیان اینکه برگزاری این رویداد در هر فصل قطعاً هزینه قابل توجهی دارد و شاید از عهده یک شهر برنیاید، اظهار داشت:می‌توان میزبانی این اجلاس‌ها در هر فصل و به‌صورت دوره‌ای در شهرهای مختلف و عضو، به‌صورت حضوری و آنلاین برگزار شود.

ثمرات هوشمندسازی شهری

شهردار کرمان با اشاره به ثمرات هوشمندسازی شهری گفت:‌ می‌توانیم با استفاده از فناوری‌های هوشمند برای مدیریت و توزیع انرژی بهینه و بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر، ایجاد سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی هوشمند و براساس نیازهای شهروندان، استفاده از فناوری‌های هوشمند برای مدیریت و بهینه‌سازی ترافیک شهری و کاهش آلودگی و انتشار گازهای گلخانه‌ای و تشویق مردم برای استفاده از این خدمات الکترونیکی و هوشمند و موارد دیگر، دوباره با طبیعت و زمین آشتی کنیم.

وی افزود: باید در کنار تلاش برای بهبود وضعیت زندگی در شهرهای خودمان که یکی از وظایف ملی ماست، نیم‌نگاهی هم به شهرها و کشورهای اطراف‌مان به‌ویژه شهرهایی که هنوز با مقوله هوشمندسازی خدمات شهری غریبه هستند، اما ظرفیت‌های بالقوه‌ای در آن شهرها نهفته است، داشته باشیم و کمک کنیم تا بخش بیشتری از مردم در دنیای پیرامون‌مان، از وضعیت زیست بهتر برخوردار شوند.

تویسرکانی ادامه داد: این موضوع شاید یک وظیفه تعریف‌شده و ملی برای ما نباشد، اما نباید این مسأله را نادیده گرفت که شهری که در آن زندگی می‌کنیم، هرچقدر هم هوشمند باشد، اما اگر شهرهای اطراف‌مان در این زمینه فقیر باشند، تأثیرات مخرب آن متوجه شهر ما هم خواهد شد؛ پس کمک و ارائه خدمت به این شهرها، به‌نوعی سرمایه‌گذاری و البته یک وظیفه انسانی است.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان