چگونه چچنی‌ها در کنار نیروهای روسیه می‌جنگند؟

سربازان پولی پوتین

شماره روزنامه: ۶۰۳۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۳/۲۹ ...

برخی از سربازانی که در چچن آموزش دیده‌اند عمدتا سربازان آموزش ندیده یا کمتر آموزش دیده‌اند که ممکن است مرگ‌های وحشتناکی هم نصیبشان شود. ویرانه‌های شهر باخموت چنین چیزی را شاهد است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، یک هواپیمای ترابری نظامی غول پیکر روی آسفالت فرودگاه اصلی گروزنی، پایتخت جمهوری چچن در جنوب شرقی روسیه غرش کرد و نشست و گروهی متشکل از 120جنگجوی داوطلب را که عازم اوکراین بودند، سوار بر هواپیما کرد. سربازان تازه‌وارد حداقل 10روز در گودرمس، نزدیک گروزنی، در دانشگاه نیروهای ویژه که مردانی را از سراسر روسیه برای آموزش نظامی عمومی می‌پذیرد، با لباس‌های مخصوص استتار در خود نگه می‌دارد. برخی از کارآموزان فاقد هرگونه تجربه رزمی بودند. دیگران کهنه‌سربازانی بودند که برای دومین یا سومین تور خود به اوکراین بازگشتند؛ از جمله مزدوران سابق شبه‌نظامی واگنر که در سال2023 پس از شورش کوتاه‌مدت علیه کرملین، منحل شدند.

سربازان در پادگان خود در حال استراحت هستند. برخی از نیروهای واگنر که از ایده کار کردن برای وزارت دفاع روسیه ناراحت بودند، جای خود را به واحدهای کامل از نیروهای آموزش‌دیده چچن، معروف به گردان‌های اخمت دادند. با این حال برخی از نیروهای واگنر حضور پر رنگ در ارتش روسیه دارند. کهنه‌سربازان واگنر اغلب ابتدا از زندان به خدمت گرفته می‌شوند؛ از جمله مردی لاغر با دندان جلویی طلایی با نام «جدای» (یکی از شخصیت‌های مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان) او را می‌شناسند. او احتمالا باید به‌دلیل جرائم مرتکب‌شده، حالا حالاها زندان می‌ماند. او به‌دلیل کلاه‌برداری و سرقت‌های فراوانی که مرتکب شده بود، دست‌کم 6سال دیگر حبس داشت. کارگر ساختمانی‌ای که از 14سالگی به زندان رفت و آمد دارد، تصمیم می‌گیرد که برای خلاصی از این وضعیت برای سرزمین پدری بجنگد. او گفت: «داوطلبان برای پول می‌روند. من هنوز کسی را اینجا که فقط به خاطر ایدئولوژی برود بجنگد، ندیده‌ام.» او همچنین می‌خواست یک برگه تمیز داشته باشد.

امتیازات چاق و چله، به‌علاوه 2هزار دلاری که نصیبش می‌شود (دوبرابر میانگین دستمزد در روسیه است)، این افراد را مجاب می‌کند که به جبهه‌های جنگ اعزام شوند. محل تمرین نیروهای چچنی در نزدیکی گروزنی، آخرین بخش از ترکیب‌بندی نیروهای روسیه را شکل می‌دهد. برخی از این نیروها پیشتر برای ارتش روسیه جنگیده‌اند و در آن زمان به جنگ با جدایی‌طلبان چچنی رفتند. مشارکت برخی چچنی‌ها نشان‌دهنده وارونگی دیگری از تاریخ است: پس از صدها سال دشمنی با روسیه، چچنی‌ها در کنار نیروهای روسیه به ارتش پیوسته و به جنگ با اوکراینی‌ها پیوسته‌اند.

جنبش جدایی‌طلبانه دهه1990 وارد دو جنگ خونین با روسیه شد و این جنگ به‌طور متناوب نزدیک به 10سال طول کشید. شهر گروزنی با خاک یکسان شد و ده‌ها هزار چچنی جان باختند. رمضان قدیروف، رهبر اقتدارگرای چچن، از زمان حمله روسیه به این کشور در فوریه2022، موضع تهاجمی در قبال اوکراین اتخاذ کرده است. نیروهای چچنی مدعی نقش مهمی در برخی نبردهای کلیدی، از جمله محاصره ماریوپل در اوایل جنگ شده‌اند. با این حال قدیروف با این اتهامات روبه‌رو شده که از اعزام جنگجویان خود به نبرد خودداری کرده است؛ زیرا چچنی‌ها نسبت به سربازان سایر مناطق اقلیت کمتر کشته می‌شوند. شبه‌نظامیان چچنی که به او وفادارند، هسته اصلی و ضامن بقای او در چچن هستند و برای همین او این هسته اصلی را دست نخورده باقی نگه داشته است. در عوض، قدیروف تلاش کرده است تا با سرازیر کردن منابع به این مرکز آموزشی نظامی بر وفاداری خود به ولادیمیر پوتین تاکید کند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان