امیرمسعود عابدین_ خودروساز معتبر BYD حدود یک میلیارد دلار در خودروسازی ترکیه سرمایهگذاری خواهد کرد که انتظار میرود در استان مانیسا این کشور باشد. ظرفیت تولید کارخانه جدید 150 هزار دستگاه خودرو در سال خواهد بود و قرار است تولید آن در پایان سال 2026 آغاز شود. این سایت تقریباً 5000 نفر را استخدام خواهد کرد.
به دنبال تحقیقات اخیر کمیسیون اروپا، BYD با تعرفه 27٫5 درصدی بر خودروهای برقی که در چین میسازد و در اروپا میفروشد، مواجه خواهد شد. علاوه بر این، ترکیه اخیراً برای محافظت از صنعت خودروی خود و خودروساز ملی توگ، تعرفه 40 درصدی اضافی را بر تمام خودروهای چینی اعمال کرده است.
![سرمایهگذاری کلان چین در خودروسازی ترکیه / شریک راهبردی ما چرا به کشور همسایه میرود؟](/Upload/Public/Content/Images/1403/04/21/0721150795e.jpeg)
خبر خوب برای BYD این است که چون ترکیه بخشی از اتحادیه گمرکی اروپا است، میتواند خودروهای ساخت خود را بدون تعرفه اضافی به اروپا صادر کند.
این توافق روز دوشنبه در مراسمی به میزبانی «رجب طیب اردوغان» رئیسجمهور ترکیه در استانبول اعلام شد. مشخص نیست که چه نسبتی از خودروهای تولیدشده در این کارخانه، برقی یا پلاگین هیبریدی خواهند بود، اما این نسبت احتمالاً به تقاضای مصرفکنندگان بستگی دارد.
سال گذشته بیش از یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو در ترکیه تولید شد که تقریباً 70 درصد آن را خودروهای سواری از برندهایی مانند هیوندای، تویوتا، رنو و فورد تشکیل میدادند.
![سرمایهگذاری کلان چین در خودروسازی ترکیه / شریک راهبردی ما چرا به کشور همسایه میرود؟](/Upload/Public/Content/Images/1403/04/21/0721150889h.jpeg)
سئوال مهمی که ایجاد میشود، آن است که ایران برای حضور در این بازار گسترده و سرمایهگذاری کلان چه برنامهای دارد؟ با گذشت چند سال از قرارداد 25 ساله مشترک ایران و چین، چرا باید سرمایهگذاری چینی در ترکیه کارخانه خودروسازی بسازد و ما در کشورمان شاهد حضور خودروسازان چینی درجه 2 و 3 آن هم به صورت محدود باشیم؟
منبع: carscoops
54322