مراقبت های پیش و بعد از ارتودنسی

به طور کلی ارتودنسی با وجود زیبایی فراوانی که به دندان هایتان می بخشد نیاز به مراقبت و محافظت نیز خواهد داشت که می توانید با مطالعه این مقاله با مراقبت های ارتودنسی و اصول رعایت آن ها به صورت کامل آشنا شوید با ما همراه باشید.

مراقبت های پیش و بعد از ارتودنسی

به طور کلی ارتودنسی یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن نامرتبی و کجی دندان ها به شمار می آید که امروزه استفاده از این روش به دلیل منظم شدن دندان ها و زیبایی لبخند بسیار رایج شده است. البته که عدم رعایت مراقبت های ارتودنسی نتیجه ای برعکس به همراه خواهد داشت و روند درمان را نیز طولانی تر خواهد کرد.

آشنایی با مراقبت های ارتودنسی

همانطور که می دانید امروزه سلامت دهان و دندان و زیبایی لبخند بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده و داشتن دندان هایی مرتب و هماهنگی در کنار لبخند جذاب نه تنها اعتماد به نفس افراد را افزایش می دهد بلکه نمایانگر سلامت دندان ها نیز خواهد بود.

آشنایی با مراقبت های ارتودنسی

در همین راستا درمان ارتودنسی به عنوان یک راهکار موثر نقش مهمی در بهبود ترتیب و موقعیت دندان ها خواهد داشت و در مقابل مرتب کردن دندان ها و رفع ناهنجاری های فک بدون در نظر گرفتن مراقبت های ارتودنسی دندان به هیچ وجه امکان پذیر نخواهد بود.

در واقع مراقبت های ارتودنسی به مجموعه اقداماتی گفته خواهد شد که به منظور حفظ سلامت دهان و دندان ها در طول درمان ارتودنسی انجام خواهد شد. در حالت کلی مراقبت های ارتودنسی در چندین دسته قرار می گیرند که شامل مراقبت های قبل از ارتودنسی، مراقبت های روزانه، مراقبت های دوره ای و مراقبت های بعد و یا در حین ارتودنسی دندان خواهند بود و در ادامه به بیان هر کدام از آن ها پرداخته ایم:

مراقبت های پیش از ارتودنسی:

توجه داشته باشید که مراقبت های پیش از ارتودنسی نیز در حفظ سلامت دندان ها و بهبود نتایج درمان بسیار مهم هستند و مهم ترین مراقبت های پیش از انجام ارتودنسی شامل موارد فوق می باشند:

مراقبتهای پیش از انجام ارتودنسی

  • با متخصص ارتودنسی ملاقات نمایید:

پیش از شروع درمان ملاقات با پزشک متخصص به منظور بررسی وضعیت دندان ها و ارزیابی نیاز های درمانی مانند جرم گیری دندان، پر کردن دندان و کشیدن دندان اضافی الزامی خواهد بود.

  • عادات نامناسب را ترک کنید:

توصیه می شود که پیش از شروع ارتودنسی عادت های نادرست مانند خوردن غذای سخت و مشابه  تحریک دندان ها با زبان را کنار بگذارید. بهتر است این عادت ها را تا حد ممکن پیش از شروع درمان ارتودنسی کنترل و تغییر دهید.

  • از دندان هایتان مراقبت کنید:

پیش از شروع ارتودنسی بهتر است بهداشت دهان تان را بهبود ببخشید و دندان ها را بهترین حالت ممکن قرار دهید. شامل مراقبت شامل تمیز کردن منظم دندان، استفاده از مسواک و نخ دندانی مناسب و همچنین ملاقات با دندانپزشک برای درمان سایر مشکلات دندانی است.

اصول مراقبت از دندان ها

مراقبتهای ثابت:

مراقبت های ثابت و روزانه شامل کار هایی است که شما بایستی هر روز و گاهی اوقات چندین مرتبه در طول روز تکرار نمایید. پس از اینکه دوره درمان را شروع کردید حال مراقبت های اساسی و ویژه آغاز خواهند شد که در این دوران بایستی مواردی را که در ادامه بیان کرده ایم به درستی رعایت نمایید تا دوره درمان به درستی و کامل تکمیل گردد:

  • از وسایل به درستی استفاده کنید:

چنانچه از پلاک های متحرک استفاده می کنید بایستی حتما به میزان تعیین شده در دهان تان باشد و طبق اصولی که متخصص خواسته است یا اگر از کشت ارتودنسی استفاده می کنید بایستی به خوبی مراقب آن ها باشید و تنها موقع غذا آن ها را از دهان تان خارج نمایید.

  • رژیم غذایی ایده آلی را رعایت کنید:

یکی از واجبات مراقبت های ارتودنسی مصرف غذاهای نرم و جلوگیری از خوردن غذاهای سخت است. در طول روز های اول نسبت به این مسئله بایستی بیشتر حساس باشید.

رعایت تغذیه مناسب برای ارتودنسی دندان

  • ارتودنسی تان را با نخ و مسواک تمیز کنید:

مهم ترین قسمت مراقبت ثابت مربوط به همین نخ و دندان است که شامل شستشوی دندان ها و ارتودنسی پس از هر وعده غذایی با استفاده از مسواک و نخ دندانی خواهد بود.

مراقبتهای دوره ای:

بهتر است بدانید که برخی از مراقبت های ارتودنسی شامل مواردی است که به صورت دوره ای انجام می شوند و بایستی حتما آن ها را مورد توجه قرار دهید. در ادامه به بیان این موارد پرداخته ایم:

  • ملاقات های منظم با پزشک تان داشته باشید:

به منظور بررسی و تنظیم درمان ارتودنسی و همچنین بررسی روند درمان بهتر است با متخصص تان دوره های ملاقات تعیین کنید.

  • ابزار های ارتودنسی را به موقع تغییر دهید:

بسیاری از متخصصین ارتودنسی توصیه می شود که وسایل و ابزار ارتودنسی را در زمان های مناسب تغییر و تعویض نمایید.

مراقبتهای حین ارتودنسی

مراقبتهای بعد از ارتودنسی:

پس از پایان ارتودنسی دندان ها بایستی کارهایی را مورد توجه قرار دهید که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم:

  • به تغذیه تان توجه زیادی داشته باشید:

بایستی در مدت زمانی که تحت درمان هستید غذاها و نوشیدنی های سالمی مصرف کنید و به منظور جلوگیری از پوسیدگی دندان ها و عوارض ارتودنسی از خوردن غذاهای قندی و نوشابه های گازدار خودداری نمایید.

همچنین برای جلوگیری از شکستگی بریس ها بایستی غذاهای نرم مصرف نمایید و از مصرف خوراکی ها و غذاهایی مانند خوراکی های چسبناک، خوراکی هایی که نیاز به گاز زدن دارند، خوراکی های ترد و سفت و خوراکی هایی که نیاز به جویدن زیاد دارند به شدت پرهیز نمایید.

مراقبتهای پس از ارتودنسی دندان

  • بهداشت دهان و دندان هایتان را به خوبی رعایت کنید:

توجه داشته باشید که رعایت بهداشت دهان و دندان با روزی سه مرتبه مسواک زدن با یک خمیر دندان دارای فلوراید استفاده از یک دهانشویه برای ارتودنسی فلورایدی و کشیدن نخ دندان با استفاده از برس های بین دندانی مخصوص در فرآیند درمان کاملا الزامی خواهد بود. از این نکته غافل نشوید که عدم رعایت این نکات دچار آسیب های سطحی، لک و پوسیدگی خواهد شد.

  • از بریس ها به خوبی مراقبت کنید:

توجه داشته باشید که مراقبت از بریس ها بسیار حائز اهمیت است و نیروهایی که به صورت مداوم در هنگام جویدن به بریس ها وارد می شوند قادر هستند اتصال بریس به دندان ها که با چسب ایجاد شده را بشکنند.

هرچقدر تعداد دفعات این شکستگی ها بیشتر باشد درمان آن ها نیز طولانی تر خواهد شد. در واقع هر شکستگی تقریبا 2 ماه به طول درمان اضافه کرده و به همین خاطر می توان گفت که موفقیت درمان به عملکرد بیمار بستگی خواهد داشت.

استفاده از بریس پس از ارتودنسی دندان

  • کیت نگهداری از بریس را به همراه داشته باشید:

در صورتی که پزشک تان توصیه کرده کیت مراقبت از بریس را همراهتان داشته باشید. کیت مراقبت از بریس اغلب برای کودکان و آوردن آن به مدرسه بسیار حائز اهمیت است به ویژه برای بچه هایی که به تازگی از بریس استفاده می کنند. کیت مراقبت در سخت ترین شرایط و اتفاقات ناشی از استفاده بریس به آمادگی کودکتان کمک شایانی خواهد کرد.

  • از کم آبی بدن تان پیشگیری نمایید:

بهتر است بدانید که هیدراته نگه داشتن بدن برای سلامت کلی تان بسیار عالی است البته از این نکته غافل نشوید که نوشیدن مقدار زیادی آب به از بین بردن ذرات غذایی از دندان ها و بریس ها کمک شایانی خواهد کرد و همچنین می تواند به جلوگیری از نوشیدن نوشابه های گازدار و نوشیدنی های شیرین دیگر نیز کمک نماید.

اصول محافظت از دندان ارتودنسی شده

توجه داشته باشید که به وجود آمدن لک روی دندان ها در هنگام استفاده از بریس می تواند موجب بروز نقاط سفید ناشی از براکت ها در هنگام برداشتن بریس گردد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر