واکنش کرملین به ترور هنیه در ایران

سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد که مسکو حمله اسرائیل که به جان باختن (شهادت) اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس منجر شد را به شدت محکوم می‌کند.

واکنش کرملین به ترور هنیه در ایران

به گزارش خبرآنلاین، از رسانه‌های روس، دیمیتری پسکوف روز چهارشنبه در نشستی خبری افزود: چنین اقداماتی بر خلاف تلاش‌ها برای بازگرداندن صلح در منطقه است. 
وی ادامه داد:‌ ما معتقدیم که چنین اقداماتی با هدف مقابله با تلاش‌ها برای برقراری صلح در منطقه انجام می‌شود و علاوه بر این، می‌تواند به طور قابل توجهی وضعیت منطقه را بی‌ثبات کند. 

به گزارش ایرنا،‌ اقدام کوردلانه و ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی در ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) موجی از محکومیت ها را در سطح جهان به همراه داشته است.
روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در تهران بر اثر هدف قرار گرفتن محل اقامت آنها به شهادت رسیدند. علت و ابعاد این حادثه در حال بررسی و نتایج آن متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

پیش از این نیز وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ مسکو قاطعانه قتل اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش فلسطینی حماس را در حمله موشکی به اقامتگاه وی در تهران محکوم می‌کند.


در این بیانیه آمده است:‌ هنیه در زمانی که به دعوتی رسمی برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهور  جمهوری اسلامی ایران در تهران به سر می‌برد، مورد حمله قرار گرفت.
وزارت امور خارجه روسیه افزود: آشکار است که مجریان این جنایت سیاسی از پیامدهای خطرناک این اقدام برای کل منطقه آگاه بودند. تردیدی نیست که قتل اسماعیل هنیه تاثیر به شدت منفی بر روند تماس هایی دارد که میان حماس و اسرائیل با هدف تدوین شروط قابل قبل برای دو طرف جهت آتش بس در غزه جریان داشت.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است:‌ بار دیگر موکدا از همه طرف های درگیر میخواهیم خویشتن داری نشان داده، از اقداماتی که می‌تواند منجر به تزلزل چشمگیر وضعیت امنیتی در منطقه و رویارویی مسلحانه گسترده شود، خودداری کنند.

در همین پیوند،‌ میخائیل بوگدانوف دستیار رئیس‌جمهور روسیه در امور خاورمیانه، ترور «اسماعیل هنیه» رهبر حماس را یک جنایت سیاسی کاملا غیرقابل قبول خواند. معاون وزیر خارجه روسیه افزود: این اقدام، یک ترور سیاسی کاملا غیرقابل قبول است و منجر به تشدید بیشتر تنش ها می شود.
آندری نستاسین معاون دیگر سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفت که کشورش ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس را به شدت محکوم می کند. وی در جمع خبرنگاران افزود: این ترور تاثیر منفی بر مذاکرات اسرائیل و حماس و همچنین تلاش ها برای دستیابی به آتش‌بس می گذارد.

سفارت فدراسیون روسیه در تهران نیز اعلام کرد: عمیقاً از اقدام بی شرمانه برای ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران شوکه شده ایم.
در بیانیه این سفارتخانه آمده است: این اتفاق یک جنایت سیاسی کاملا غیرقابل قبول است که تنش ها در خاورمیانه را تشدید می کند و تأثیری منفی بر مذاکرات برای پایان دادن به خصومت ها در نوار غزه خواهد گذاشت.

 


پسکوف درباره سخنان مشاور دفتر زلنسکی درباره آمادگی برای مذاکره: فاقد توضیحات دقیق است

سخنگوی کرملین در بخش دیگری از سخنان خود درباره سخنان میخائیل پودولیاک مشاور رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین درباره آمادگی برای مذاکره با روسیه گفت: این اظهارات فاقد توضیحات دقیق است.
پسکوف افزود: ما پیش از این نیز سخنانی از مقام‌های کی‌یف در سطوح مختلف (درباره آمادگی برای مذاکره) شنیده‌ایم اما هیچ توضیح مفصلی در این باره نداده‌اند. این موضوع هر از گاهی توسط کی‌یف مطرح می‌شود اما بدون پرداختن به جزئیات.
سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در ادامه بر تداوم آمادگی این کشور درباره روند مذاکرات ( با هدف حل و فصل دیپلماتیک مناقشه اوکراین) تأکید کرد.

به نوشته خبرگزاری تاس، پودولیاک مشاور رئیس‌دفتر زلنسکی که قبلاً قاطعانه اعلام کرده بود مذاکره مستقیم با مسکو غیرممکن است، از ایده تماس‌ها حمایت کرد، اما اظهار داشت که کی‌یف بر احترام به تمامیت ارضی خود تأکید دارد.
بنا بر گزارش این رسانه روس، مسکو پیش از این آمادگی خود را برای مذاکره با کی یف درباره حل مناقشه اعلام کرده و پذیرش‌ واقعیت‌های جدید سرزمینی پس از عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین را از شروط مهم آغاز این مذاکرات عنوان کرده است.

پیش از این، دیمیتری کولبا وزیر امورخارجه اوکراین چهارشنبه سوم مردادماه 1403 در دیدار با همتای چینی‌ خود از آمادگی کشورش برای مذاکره با روسیه به‌منظور «دستیابی به صلحی عادلانه و پایدار» سخن گفته بود.
پسکوف سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه نیز در واکنش به این سخنان گفته بود:  جزئیات در این زمینه مهم هستند، ما هنوز در مورد آنها اطلاعاتی نداریم؛ از این رو، نیاز به شفاف سازی است.

واکنش کرملین به ترور هنیه در ایران

سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسشی در این نشست خبری گفت: پرداخت 400 هزار روبل برای انعقاد قرارداد نظامی برای شرکت در عملیات نظامی ویژه روسیه (در اوکراین) نشان دهنده تغییر در مأموریت‌های این عملیات نیست، بلکه با هدف حمایت از جنگجویان و خانواده های آنها است.
این سخنان پس از آن مطرح شد که رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه 10 مرداد 1403 فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن، 400 هزار روبل به شهروندان روس که با نیروهای مسلح این کشور قرارداد همکاری از ماه آگوست تا پایان سال جاری میلادی،‌ برای شرکت در عملیات ویژه نظامی امضا می‌کنند،‌ پرداخت می‌شود. 
پیش از این، این رقم 195 هزار روبل بود. 

بنا بر اعلام بانک مرکزی روسیه، هر دلار آمریکا در روز چهارشنبه دهم مردادماه با 86.33 روبل مبادله می‌شود. بر اساس این نرخ، رقم 400 هزار روبل معادل حدود چهار هزار و 633 دلار است. 

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز 21 فوریه سال 2022 (دوم اسفند 1400) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.
سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال 1400، پوتین اقدامی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

310310

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر