از همزیستی با کفار چه می‌دانید؟

کتاب «فقه همزیستی با کفار» نوشته حجت‌الاسلام مسعود بندار در ۲۴۹ صفحه در نشر لقاء به زیور طبع آراسته شد. این کتاب در خصوص مسائل چالشی و مهم ارتباط و همزیستی با کفار در چهار بخش نگاشته شده است.

از همزیستی با کفار چه می‌دانید؟

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، روشن است بررسی تمام احکام و مسائل ارتباطی با کفار در حد تک نگاره ممکن نیست و موسوعه‌ای مفصل را می‌طلبد؛ از آنجا که ساختار فقه بحث بر انگیز است و همه صاحب نظران در این عرصه سعی بر این دارند که ساختاری جامع و مانع را ارائه دهند، ولی باز هم نقض و ابرام هایی در آن دیده می‌شود. ساختار این کتاب نیز با همین چالش رو برو است. لذا سعی بر ارائه ساختاری جامع و نسبی با هدف حل مسائل کلی و چالشی ارتباط و همزیستی با کفار بوده است.

در این اثر بعد از پردازش به مباحث کلیات و مفاهیم در بخش اول، موانع و ضوابط ارتباط و همزیستی در بخش دوم مورد توجه قرار گرفته است. نجاست کفار مهم ترین چالش ارتباطی با آنان است و بعد از بررسی سایر ادیان و فرق، نجاست به صورت عارضی ثابت گردید و ادله لفظی و لبی در این خصوص اشاره شده است. قاعده مهم در ارتباط با کفار قاعده نفی سبیل و پیامدهای آن و قاعده کرامت انسانی و قاعده حفظ و احترام اموال و جان انسان‌ها و الزام از مقتضیات ارتباط و همزیستی با کفار در ادامه مورد ملاحظه است و هر یک به فراخور نیاز، ادله و مستثنیات آنها بیان شده است.

در بخش سوم ارتباط و معاشرت با کفار مورد بررسی قرار گرفته که اگر شخصی مسلمان شد ولی پدر و مادر و سایر اقوام او هنوز کافر هستند، بر اساس فقه، این معاشرت دارای چه حدود و ثغوری است. مهم ترین فصل در این بخش بررسی حقوق شهروندی کفار است که بعد از اثبات دارا بودن حق شهروندی، گرفتن جزیه جایگاه خود را پیدا می‌کند.

در بخش انتهایی کتاب ارتباط اقتصادی با کفار با توجه به مطالب پیشین ابعادش روشن می‌شود. فروش سلاح و کتب ضلال و ازدواج با کفار، بیع مصحف شریف و خرید مواد غذایی از آنان مورد بررسی قرار گرفته است.

علاقه‌مندان به این اثر برای سفارش کتاب به چاپ لقاء واقع در قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، طبقه زیر زمین واحد 13، انشارات لقاء می توانند مراجعه کنند یا با شماره 09127519670تماس بگیرند.

/منبع: شبکه اجتهاد

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر