کشف آب مایع در مریخ!/ عکس

به گفته محققان، مقدار این آب مایع آنقدر است که کل این سیاره را به عمق ۱ تا ۲ کیلومتری از آب بپوشاند.

کشف آب مایع در مریخ!/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محققان با تجزیه‌وتحلیل داده‌های کاوشگر Insight دریافتند که حدود 11 تا 20 کیلومتری زیر سطح مریخ آب مایع وجود دارد. مقدار این آب مایع آن‌قدر است که کل سیاره سرخ را به عمق 1 تا 2 کیلومتری از آب بپوشاند. البته پیش‌ازاین نیز دراین سیاره یخ‌آب کشف یا شواهدی از بخار در جو آن دیده شده بود اما این‌ بار نشانه‌هایی از آب مایع در مریخ یافت شده است.

براساس گزارش BBC، محققان با بررسی امواج لرزه‌ای ثبت‌شده توسط کاوشگر اینسایت می‌گویند 11.5 تا 20 کیلومتر زیر سطح مریخ، منافذ و شکستگی‌ها با آب مایع پر شده است؛ این خبر خوبی برای کسانی است که می‌خواهند تاریخ این سیاره را مطالعه کنند اما این آب برای کسانی که قصد دارند این سیاره را قابل‌سکونت کنند، تقریباً بلااستفاده خواهد بود؛ چراکه حتی در زمین هم حفاری یک سوراخ به عمق یک کیلومتر نیز کار بسیار دشواری است.

کشف مخازن آب مایع در مریخ

مأموریت علمی کاوشگر اینسایت در دسامبر 2022، پس از 4 سال ثبت امواج و لرزش‌های مریخ پایان یافت. در این مدت، این کاوشگر بیش از 1319 ارتعاش و زمین‌لرزه ثبت کرد. اکنون براساس مقاله منتشرشده در PNAS، محققان دانشگاه کالیفرنیا برکلی با اندازه‌گیری سرعت حرکت ارتعاش‌ها و زمین‌لرزه‌ها، دریافتند که احتمالاً این امواج از چه موادی عبور کرده‌اند.

کشف آب مایع در مریخ!/ عکس

پروفسور «مایکل مانگا» (Michael Manga)، از دانشگاه کالیفرنیا برکلی درباره شیوه شناسایی آب در اعماق مریخ می‌گوید: «این‌ها در واقع همان تکنیک‌هایی هستند که ما برای جستجوی آب روی زمین یا جستجوی نفت و گاز از آن‌ها استفاده می‌کنیم.» او می‌گوید آب مهم‌ترین مولکول در شکل‌دادن به تکامل سیاره‌هاست. به گفته او، این یافته‌های جدید به سؤالی بزرگ پاسخ می‌دهد: حجم عظیم آب روی سطح مریخ کجا رفته است؟

کشف آب مایع در مریخ!/ عکس

مطالعات سطح مریخ، باتوجه‌به کانال‌ها و شیارها نشان می‌دهد در زمان‌های قدیم، این سیاره حاوی رودخانه‌ها و دریاچه‌هایی بوده است. اما اکنون حدود 3 میلیارد سال است که سیاره سرخ بیابانی است. زمانی که مریخ جو خودش را از دست داد، بخشی از آن آب در فضا تبخیر شد. اما اکنون می‌دانیم بخش قابل‌توجهی از آن به زیر سطح رفته است.

بااین‌حال به گفته پروفسور مانگا، دستیابی به این مخازن آب کار ساده‌ای نیست. او به BBC گفت: «حفاری در عمق 10 کیلومتری مریخ، حتی برای [ایلان] ماسک نیز دشوار خواهد بود.» بااین‌حال این کشف می‌تواند برای جستجوی حیات در مریخ سودمند باشد.

227227

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان