دبیر شورای هنر: حقوق ذی نفعان سینما در سند سینما درنظر گرفته شده است/مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی حکم قانون را دارد

نشست خبری شورای هنر امروز با حضور محمدحسین ایمانی خوشخو به منظور تشریح سندهای هنری مصوب این شورا برگزار شد.

دبیر شورای هنر: حقوق ذی نفعان سینما در سند سینما درنظر گرفته شده است/مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی حکم قانون را دارد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین ایمانی خوشخو در دولت‌های گذشته مسئولیت معاونت هنری وزارت فرهنگ را بر عهده داشته است و سال‌ها به عنوان دبیر شورای هنر نقش آفرینی کرده است و در نشست خبری امروز سه‌شنبه 23 مرداد به تبیین مصوبات شورای هنری در این سه سال پرداخت.

 دبیر شورای هنر در نشست خبری که به منظور تشریح سندهای هنری مصوب این شورا برگزار شد، اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از نهادهای سیاستگذار و قانون گذار در حوزه هنر است و شورایی به نام شورای هنر دارد که تا قبل از سال 88 اقدام‌های مهمی از جمله جایزه جلال آل احمد و فرهنگستان را انجام داد.

وی افزود: کمیسیون هنر و معماری که تشکیل شد مسئولیت شورا به این کمیسیون سپرده شد. در دولت شهید رئیسی شورای هنر دوران فعالی داشت و در هر هفته دو بار و در مجموع 42 جلسه تشکیل داد و 19 مصوبه داشت.

ایمانی‌خوشخو گفت: مشکل اصلی در کشور جزیره‌ای عمل کردن است. دستگاه‌های مختلفی در هنر فعالیت دارند که هیچ ارتباطی با هم ندارند که بعضا موازی‌کاری هم دارند. این ناهماهنگی ضربه بدی به شورا زد.

وی ادامه داد: در شورای هنر همه دستگاه‌های فرهنگی و هنری از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد، وزارت علوم و چند دستگاه دیگر عضویت دارند و این ناهماهنگی‌ها در شورا برطرف شد.

دبیر شورای هنر گفت: به دنبال تشکیل شورا، 6 سند بالادستی داشتیم از جمله سند معماری که پس از 8 سال که روی زمین مانده بود مصوب شد.

ایمانی‌خوشخو، الزام همه دستگاه‌ها به هنر معماری اسلامی را از پیامدهای تصویب سند معماری عنوان کرد و با اشاره به تصویب سند موسیقی گفت: با تصویب این سند، هیچ دستگاهی حق و اجازه لغو کنسرت را ندارد. طبق این سند، صدا و سیما باید همه لوازم و سازها و آلات موسیقی را نشان دهد.

وی همچنین با اشاره به تصویب سند هنرهای نمایشی و به دنبال آن تصویب تاسیس بنیاد ملی تئاتر ایران افزود: سند هنرهای تجسمی هم مصوب شد که یکی از پیامدهای آن در خصوص حراج‌ها بود که پیش از این کسی اجازه حضور در این حراج‌ها را نداشت.

ایمانی‌خوشخو به تصویب تاسیس شهر جهانی صنایع خلاق فرهنگی هم اشاره کرد و افزود: بنا به ابلاغ رئیس جمهور شهید این بنا در 300 هکتار در تهران ایجاد می‌شود.

وی تصویب سند سینما را هم یادآوری کرد و اظهار داشت: در این دوره با توجه به اهمیت‌های حوزه سینما، سند سینما در کارگروهی تنظیم و به دنبال 10 جلسه تخصصی، دوشنبه گذشته به تصویب نهایی رسید.

دبیر شورای هنر تصریح کرد: در اسناد بالادستی، فرصت‌ها و ظرفیت‌های راهبردی که باید از آنها استفاده کرد مشخص شده است.

ایمانی‌خوشخو گفت: در سند سینما، حقوق تمامی متولیان امر دیده شده است. 10 آیین‌نامه اجرایی هم دارد که هنوز مصوب نشده‌ و از جمله این‌ها می‌توان به آیین حقوق تماشاگران، حقوق و مسوولیت‌های سینماگران، شیوه‌نامه حقوق و سرمایه‌گذاری سینمایی اشاره کرد.

وی تاکید کرد: این آیین‌نامه‌ها با همکاری همه دست‌اندرکاران باید تصویب شود.

ایمانی‌خوشخو اظهار داشت: شورای راهبردی متشکل از همه دست‌اندرکاران سینما اعم از شخصیت‌های حقوقی و صنفی نیز تشکیل شده است.

دبیر شورای هنر یادآوری کرد: سند موسیقی 60 کشور از جمله ژاپن، کره جنوبی و حتی آفریقا برای تصویب سند موسیقی بررسی شده است تا این اصول سازنده و فراگیر هم بتواند عملیاتی شود.

وی افزود: سند موسیقی توسط عالی‌ترین مقام صادر شد و وزارت کشور هم ابلاغیه داد. بنابراین هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی حق لغو هیچ کنسرتی را ندارد.

5757

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان