سیدعباس صالحی مدیری هوشیاری و متحفظ است/ به او اعتماد کنیم

رئیس کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران گفت: «سیدعباس صالحی» مدیری شریف، هوشیاری و متحفظ است و امیدوارم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مردان و زنان کاردان و شجاع را گرد خود جمع کند.

سیدعباس صالحی مدیری هوشیاری و متحفظ است/ به او اعتماد کنیم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهدی سجاده‌چی رئیس کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران درباره انتظاراتی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت جدید دارد گفت: همان‌طور که از دیگران می‌خواهیم اجازه استقلال برنامه‌ریزی را به این وزارتخانه بدهند، ناگزیر خودمان نیز بهتر است به آقای سید عباس صالحی اعتماد کنیم.

وی در گفت‌وگو ایرنا، ادامه داد: امیدوارم نگاه ایشان از ذکر مصیبتِ گذشته -که رویه غالب مدیران ماست- فاصله بگیرد و در حوزه کاری خود آینده‌نگر باشد. چالش‌های گذشته حتی دیگر واقعیت خارجی هم ندارند، اما امان از آینده فرهنگ که مثل سیلاب، غافلان را با خود می‌برد. آقای صالحی مدیر شریف و هوشیاری است که امیدوارم مردان و زنان کاردان، شجاع و جسور را گرد خود جمع آورد.

رئیس کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران با بیان اینکه باید اجازه دهیم وزارت ارشاد تصمیم‌های بلندمدت بگیرد، ادامه داد: آن دسته از افرادی که خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اثرگذار هستند، باید اجازه دهند تا وزارت فرهنگ به جای تصمیم‌های سلیقه‌ای، در لحظه و موقعیت‌محور، تصمیم‌ها و برنامه‌های بلندمدت داشته و آنها را اجرایی کند. هر چه وزارت ارشاد در انجام کار خود مستقل‌تر باشد و به این وزارت‌خانه اعتماد شود، اثرگذارتر عمل خواهد کرد.

وی افزود: باید طرح‌هایی آماده کنیم تا سینما قانون‌مند شود. قرار نیست به زور سینما را رونق دهیم، سینما باید بتواند خودش را رونق دهد؛ اگر قانون داشته باشیم این اتفاق به درستی رقم می‌خورد.سینما باید واسطه بین مردم، مطالبات آنها، دولت و حاکمیت باشد؛ اگر این اتفاق بیفتد همچون روزنامه‌نگاران که فیلمنامه‌نویسان نیز به رسمیت شناخته می‌شوند.

این فیلم‌نامه‌نویس درباره سند ملی سینما گفت: سند ملی سینما، شتاب زده نوشته شده و نه تنها به نظر من، بلکه بیشتر اهالی سینما هم می‌دانند این سند به سینما کمکی نخواهد کرد.

سیدعباس صالحی مدیری هوشیاری و متحفظ است/ به او اعتماد کنیم

سجاده‌چی با بیان اینکه فیلمنامه‌نویس خوب در سینما زیاد داریم تاکید کرد: فیلمنامه‌نویس خوب در سینما داریم اما چه کسی از آنهامی‌خواهد که بنویسند؟ فیلمنامه‌نویس را باید همچون روزنامه‌نگار به عنوان یک مطالبه‌گر، به رسمیت بشناسیم. وقتی کار فیلمنامه‌نویس مطالبه‌گری باشد، در موضوعات اجتماعی هم مطالبه‌گری اتفاق می‌افتد.

وی درباره نقش واسطه‌گری سینما در جامعه توضیح داد: ممکن است یک فیلمنامه‌نویس فیلم جنگی بنویسد و نباید توقع داشت که این فیلم در تایید مسئولان وقت آن زمان یا حالا باشد. سینما باید واسطه بین مردم، مطالبات آنها، دولت و حاکمیت باشد؛ اگر این اتفاق بیفتد همچون روزنامه‌نگاران که رکن پنجم هستند، فیلمنامه‌نویسان نیز به رسمیت شناخته می‌شوند.

نویسنده فیلم روز سوم ادامه داد: اگر غیر از این باشد ادامه همین سینما را خواهیم داشت که بخش پروپاگاندای آن با پول مردم فیلم می‌سازد، فیلمی که نمایش هم داده نمی‌شود اما از آن سمت، برخی فیلمنامه‌نویسان از سر ناچاری مجبورند این فیلم های فعلی را بنویسند؛ علیرغم اینکه خودشان اعتقاد و علاقه‌ای ندارند. آنها مقصر نیستند، شرایط آنها را مجبور می‌کند. فیلم‌هایی که اگر ژانری به نام ژانر لوده داشتیم، قطعا در این دسته می‌گنجیدند.

 مهدی سجاده‌چی - رئیس کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران

رئیس کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران با اشاره به اینکه همیشه فضای سینما در دولت اصلاحات بازتر شده گفت: این فضا گاهی بازتر شده و نتایج آن نیز بد نبوده ولی در دولت دیگری دوباره بسته شده و برای عده دیگری فراهم شده است. هیچ وقت تصور نشده که سینما به عنوان یک هنر صنعت مستقل در خدمت کشور باشد؛ تصور این گونه بود که سینما باید در خدمت یک شخص و یا یک ایدئولوژی خاص باشد.سینما با این شکل دخالت مستقیم دولت، روزی می‌میرد و نمی‌تواند ادامه حیات دهد. ممکن است با تنفس مصنوعی تا مدتی زنده بماند اما اگر این مطالبه‌گری، خود را نشان ندهد و خلاقیت از کف جامعه بیرون نیاید، مردم دیگر به سمت سینمای کمدی هم نمی‌روند

سجاده‌چی چالش‌هایی را که در مسیر سینما هستند، غیرواقعی دانست و افزود: این چالش ها همیشه به سینما تحمیل شده‌اند. کسی توجهی نمی‌کند که بالاخره سینما با این شکل دخالت مستقیم دولت، روزی می‌میرد و نمی‌تواند ادامه حیات دهد. ممکن است با تنفس مصنوعی یا ویتامین و دوپینگ تا مدتی زنده بماند اما اگر این مطالبه‌گری خود را نشان ندهد و خلاقیت از کف جامعه بیرون نیاید، مردم دیگر به سمت سینمای کمدی هم نمی‌روند.

نویسنده فیلم سوفی و دیوانه تاکید کرد: در حال حاضر وقت آن است تا به هر کسی که وزیر فرهنگ و ارشاد خواهد بود، اعتماد شود تا بتواند برای آینده برنامه‌ریزی بلندمدت انجام دهد و چالش‌ها را به جای عادی‌سازی، حذف کند.

وی با اشاره به شرایط دو سال گذشته در کشور گفت: بسیاری از چالش‌ها را خودمان درست کردیم. تا دو سال گذشته تصور نمی‌کردیم خیلی چیزها برایمان عادی شود. ورزشکارانی که امسال در المپیک مورد حمایت مردم بودند تا دو سال پیش تمسخر می‌شدند اما امسال اکثریت مردم حامی آنها بودند. واقعیت همین است، ورزش و سینما واقعی هستند و آنچه غیرواقعی است همین مسائل هستند که برای خود بزرگ کرده و چالش تلقی می‌کنیم.

 سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

 سیدعباس صالحی گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولد 1343 در مشهد و فرزند مرحوم آیت الله میرزاحسن صالحی (متوفی 1396) است.

او دانش آموخته علوم حوزوی و در دانشگاه نیز فلسفه خوانده است، در دو حوزه علمیه مشهد و قم در محضر آیات عظام وحید خراسانی، جواد تبریزی، سید عزالدین زنجانی، میرزا علی آقا فلسفی و دیگران تلمذ کرده؛ هرچند لباس روحانیت به تن ندارد.

صالحی همچنین در مباحث فلسفی از محضر استادان ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی، جوادی آملی و حسن‌زاده آملی بهره برده است. او از سال ١٣٧٠ تاکنون دروس مرتبط با فقه و فلسفه و کلام اسلامی را در حوزه و دانشگاه تدریس کرده است.

سیدعباس صالحی در دولت یازدهم به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد و در 28 مهر 1395 بعد از استعفای وزیر وقت فرهنگ به سرپرستی این وزارتخانه منصوب و در 17 مرداد 1396 از سوی حسن روحانی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

وی از 18 خرداد 1401 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات و روزنامه اطلاعات و مدیرمسئول این روزنامه منصوب شد.

5757

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر