فرو نشست زمین در این سه استان به وضعیت هشدار رسیده است

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: میزان فرونشست زمین در کشور ۱۸ میلیمتر بوده که در برخی استان‌ها از جمله اصفهان، خراسان رضوی و یزد به ۲۴ میلیمتر رسیده است که یک خطر جدی محسوب می‌شود.

فرو نشست زمین در این سه استان به وضعیت هشدار رسیده است

به گزارش خبرآنلاین،محمدحسن نامی امروز (شنبه 27 مرداد ماه) در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان زنجان با بیان اینکه وقتی صحبت از بحران می‌کنیم نه سازمان بحران و نه مدیریت بحران مطرح است، بلکه صحبت از تک‌تک مدیران، مسئولان و کشور است، اظهار کرد: امروز از 193 کشور عضو سازمان ملل در 123 کشور موضوع بحران یکی از راهبردی‌ترین و اصلی‌ترین موضوعات است؛ چرا که دنیا با تلاطم مواجه است.

ایسنا در خبری نوشت:وی با بیان اینکه هر چه به سمت زندگی ماشینی می‌رویم این تغییرات اقلیمی بیشتر می‌شود و مخاطرات را افزایش می‌دهد، ادامه داد: یکی از این مخاطرات موضوع فرونشست است که اگر دقت نکنیم خطرات گسترده‌ای در پی خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر نرخ فرونشست در کشور ما بالای 18 میلی‌متر است که در برخی جاها مثل اصفهان، خراسان و یزد به بالای 24 میلی‌متر رسیده است، ادامه داد: این امر در حالی است که نرخ فرونشست زمین در اروپا 2 تا سه میلیمتر است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر ضرورت آگاه‌سازی مردم در زمینه فرونشست زمین و پیامدهای آن، توضیح داد: شاید اگر مردم بدانند فرونشست زمین چه خطراتی دارد قطعا بیش از گذشته صرفه‌جویی در مصرف آب را در دستور کار خود قرار خواهند داد.

نامی با توضیح این مطلب که آب در حال کم شدن است، ادامه داد: با توجه به همین موضوع کشاورزان نیز باید در مصرف آب صرفه‌جویی کرده و حرکت در حوزه کشاورزی به سمت گلخانه‌ای و هیدروپونیک باشد.

وی با بیان اینکه اگر میزان برداشت منابع آب زیرزمینی در یک منطقه بیش از 20 درصد منابع آن باشد خطر فرونشست زمین را در آن منطقه در پی دارد، یادآور شد: متاسفانه امروز میزان برداشت آب‌های زمینی در برخی مناطق کشور به 75 درصد رسیده است.

نامی با اشاره به گزارش سازمان‌های هواشناسی بین‌المللی در مورد افزایش گرما، عنوان کرد: بر اساس آمارهای ارائه شده توسط یک موسسه بین‌المللی اروپایی ماه جاری میلادی گرم‌ترین ماه سال در 100 سال گذشته بوده که در این میان 6 شهر در ایران شامل طبس، امیدیه، دزفول، سه شهر نخست و زابل، آبادان و اهواز سه شهر آخر در بین 15 شهر گرم جهان قرار دارند.

او با یادآوری اینکه این گزارش اعلام کرده زابل، آبادان و اهواز نیز به ترتیب در رده‌های یازدهم، دوازدهم و سیزدهمین شهر گرم جهان قرار گرفته‌اند، ادامه داد: در مجموع از 15 شهر جهان 6 شهر گرم به شهرهای ایران اختصاص یافته است.

وی در ادامه با اشاره به نقش کشورهای صنعتی در گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی روی داده، متذکر شد: علی‌رغم این موضوع گاهی شاهد نقش‌آفرینی نکردن همین کشورها در توسعه فضای سبز هستیم که همین موضوع به نوبه خود سبب ایحاد مشکلاتی می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های مردم در توسعه و نگهداری از فضای سبز تاکید کرد و یادآور شد: تلاش در این حوزه و همچنین تهیه آب در واقع تلاش برای حفظ جان انسان‌ها است که اگر نکنیم خطرات بزرگی متوجه انسان‌ها خواهد بود بنابراین دولت باید برای مراقبت از مردم با فراهم کردن امکانات و در همه ابعاد تلاش کند.

وی یکی از دلایل گرمای بی‌سابقه حاکم را، استقرار گنبد حرارتی در غرب آسیا به ویژه ایران عنوان کرد و افزود: باید توجه کرد امواج الکترومغناطیسی که آمریکا در لایه‌های هوا ارسال می‌کند، یکی دیگر از علل گرم شدن جهان هوا است.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت همکاری دستگاه‌های اجرایی در حفظ و نگهداری از منابع طبیعی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 23 میلیون هکتار طرح‌های آبخیزداری در کشور اجرا شده که 94 میلیون هکتار نیز مانده است که برای تکمیل این طرح‌ها بهره‌گیری از کمک‌های مردمی و فرهنگ‌سازی ضروری است.

233217

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان