اکونومیست: اوکراین قصد حمله به بریانسک را هم داشت

رسانه انگلیسی فاش کرد ارتش اوکراین در آستانه حمله به منطقه «کورسک» روسیه قصد سناریوی دیگری مبنی بر حمله به «بریانسک» و یا ترکیبی از ۲ یا چند حمله را داشته است.

اکونومیست: اوکراین قصد حمله به بریانسک را هم داشت

به گزارش خبرآنلاین ارتش اوکراین در تاریخ 6 اوت (16 مرداد) حملات غیرمنتظره‌ای را به «کورسک» روسیه انجام داد و طبق آن چیزی که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بیان کرده، هدف این حملات ایجاد «منطقه حائل» جهت جلوگیری از حملات مرزی مسکو بوده است.

به نقل از ایسنا اکونومیست برای ارزیابی حملات اوکراین و چشم‌اندازهای آن با سربازان و منابعی آگاه به تصمیماتی که «الکساندر سیرسکی» فرمانده نیروهای مسلح اوکراین اتخاذ کرده، مصاحبه‌هایی را انجام داده است.

نیروهای اوکراینی اذعان کرده‌اند که یکی از اهداف این حمله افزایش روحیه سربازان بوده است اما تقریبا با گذشت 12 روز از قمار ارتش اوکراین، پیشرفت آنها کُند شده و معلوم نیست آیا نیروهای اوکراین قادر به حفظ مواضع خود خواهند بود یا خیر. هم‌چنین بزرگترین خطر در حوالی «پوکروفسک» واقع در دونباس رخ می‌دهد؛ جایی که نیروهای روسیه به سرعت در حال افزایش و کسب دستاورد هستند.

این روزنامه انگلیسی با اشاره به آشفتگی‌های سیاسی اوکراین ازجمله برکناری «والری زالوژنی» فرمانده سابق نیروهای مسلح اوکراین و جانشینی سیرسکی و هم‌چنین کمبود تجهیزات و نیروهای اوکراینی و تاخیر در ارسال کمک‌ها توسط کنگره آمریکا می‌نویسد که در بحبوحه این مشکلات، الکساندر سیرسکی برنامه خود را آغاز کرد.

یک منبع نزدیک به این فرمانده اوکراینی می‌گوید: «سیرسکی در بازی‌های سیاسی خوب نیست و آنچه او در آن خوب است، جنگ می‌باشد.»

اکونومیست در ادامه این گزارش تاکید می‌کند: «چندین سناریو برای فشار تهاجمی در ضعیف‌ترین نقاط روسیه در نظر گرفته شد؛ حمله به منطقه بریانسک در شمال، حمله به منطقه کورسک، ترکیبی از این 2 و یا حملات بیشتر. هدف اصلی این بود که نیروها را از دونباس دور کنند و برای هر گونه مذاکره آتی، ابزارهایی در اختیار داشته باشند. ژنرال سیرسکی برنامه‌های خود را مخفی نگه داشت و آنها را فقط با تعداد کمی از از ژنرال‌ها و مقامات امنیتی در میان گذاشت. او هم‌چنین با رئیس‌جمهور به‌طور خصوصی و بدون حضور کارکنان دفتر ریاست‌جمهوری گفت‌وگو و رایزنی کرد.»

این منبع مطلع به اکونومیست گفت: «متحدان غربی هم‌چنین از قصد بی‌خبر ماندند. سیرسکی 2 عملیات قبلی داشت که توسط غرب تضعیف شده بود. یکی از آنها به روسیه درز کرده بود و در عملیات دیگر به ما گفته شد که جلوی آن را بگیریم.»

اما این موضوع درحالی عنوان شده که «میخائیل پودولیاک» دستیار ارشد رئیس‌جمهور اوکراین پیشتر در گفت‌وگو با روزنامه ایندیپندنت اذعان کرد متحدان غربی کی‌یف از جمله آمریکا و انگلیس از حمله اوکراین به منطقه «کورسک» روسیه مطلع بودند.

سرعت پیشروی اوکراینی‌ها کاهش یافته است

منبعی در نیروهای مسلح ارتش اوکراین اذعان کرد: «سرعت پیشروی اوکراینی‌ها کاهش پیدا کرده است و رئیس‌جمهور زلنسکی همچنان به ‌دنبال پیشروی حداکثری است اما سرباز ارشد او محتاط است و بر گسترش جناح‌ها در امتداد مرز جهت ایجاد خطوط دفاعی تلاش می‌کند. در واقع سیرسکی احمق نیست و می‌داند پیشروی به سمت جلو کل عملیات را خراب می‌کند.»

اکونومیست می‌نویسد: «قمار بزرگ سیرسکی پس از یک سال اخبار وحشتناک، امیدی را به اوکراینی‌ها داد اما موفقیت بلند مدت آنها به این بستگی خواهد داشت که روسیه چگونه پاسخ می‌دهد. سربازان اوکراینی مستقر در داخل روسیه می‌گویند در حال حاضر شاهد سطح متفاوتی از مقاومت هستند. آسیب‌ها و خسارات در حال افزایش است. روس‌ها با یگان‌های آموزش دیده از جمله تفنگداران و نیروهای ویژه، تقویت شده‌اند. آنها منطقه را مطالعه کرده و این واکنش دیرهنگام روسیه به حمله به کورسک، موجب شده تا برخی از نیروهای اوکراینی در دونباس را منحرف کند. نیروهای اوکراینی در داخل روسیه آسیب‌پذیرتر شده‌اند اما همچنان مقاومت می‌کنند.»

«سِرهی» سرباز اوکراینی از تیپ 80 این کشور می‌گوید: «روس‌ها محاسبه کرده و متوجه شده‌اند که چگونه مبارزه کنند. آنها هم‌چنین تاکتیک‌های ما را یاد گرفته‌اند اما بدین معنا نیست که ما از تاکتیک‌های آنها سر درنیاوریم.»

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان