روضه‌هایم را همراهم دفن کنید

مراسم پیاده روی کربلا در روز اربعین، از دیرباز در میان محبان اهل بیت اهمیت بسزایی داشته و علما و مراجع نیز همگام با مردم عراق و دیگر سرزمین‌های اسلامی در این مراسم معنوی شرکت می کنند.

روضه‌هایم را همراهم دفن کنید

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، به مناسبت فرارسیدن ماه صفر و ایام پیاده روی اربعین حسینی، در سلسله مطالبی، خاطرات علما و بزرگان از راهپیمایی اربعین و زیارت حرم امام حسین (ع) منتشر می‌شود.

این مطلب از کتاب طریق العلما برگرفته شده است:

آیت الله حاج شیخ محمد حسین سیبویه حائری متولد 1306 متوفی 1390 در بیت علم و زهد و تقوی در شهر مقدس کربلا دیده به جهان گشود.

پدرش آیت الله حاج شیخ محمد علی سیبویه از مراجع تقلید حوزه علمیه کربلا و از شخصیت‌های برجسته شهر بود. ایشان پس از گذراندن دوره، ابتدایی مقدمات دروس حوزوی را در کربلای معلی در محضر اساتیدی چون حضرات آیات حاج آقا شیخ علی ساوجی، طبسی حائری، شیخ جعفر رشتی، شیخ محمد خطیب، آقا شیخ محمد رضا، اصفهانی، شیخ یوسف خراسانی و مرحوم والدشان می‌گذراند و سپس عازم شهر نجف اشرف می‌شود.

سطوح عالیه حوزه را در محضر بزرگانی همچون حضرات آیات حاج شیخ مجتبی لنکرانی (کفایه)، سید احمد اشکوری، شیخ صدرای بادکوبه ای و حاج سید محمد باقر محلاتی فرا گرفته و در دروس خارج فقه و اصول آیات سید ابوالقاسم خویی، امام خمینی، سید حسن بجنوردی میرزا باقر زنجانی و حاج میرزا حسن یزدی شرکت می‌کنند که ثمره آن نگارش تقریرات دروس خارج آن اساتید است که برخی از آنها به چاپ رسیده است. آیت الله سیبویه در 15 سالگی تبلیغ را شروع می‌کند و با اجازه پدرش شب‌های جمعه در چهار فرسخی کربلا به زبان عربی مبلغ دین می‌شود. بعد از مدتی نجفی‌ها او را برای برگزاری مراسم تبلیغ در مسجد شیخ طوسی دعوت می‌کنند که با استقبال زیاد رو به رو می‌شود.

فرزند ایشان می‌گوید: «عراق مهد مقتل خوانی بود و حاج شیخ تلاش می‌کرد، هر سال در مراسم مقتل خوانی مرحوم عبدالرزاق مقرم در روز عاشورا حاضر شود. در سال 1350 با فوت مرحوم مقرم که مقتل خوان معروف کربلا بود علما و بزرگان شهر به دنبال فرد مناسبی بودند که بتواند این وظیفه را به خوبی به انجام دهد. تنها کسی که می‌تواند چهار ساعت روی منبر بنشیند و با زبان عربی فصیح مقتل را بدون کم و کاست بخواند مرحوم سیبویه بود. آن زمان به درخواست، علما حاج شیخ جامه مقتل خوانی بر تن می‌کند تا یکی از بهترین مقتل خوانهای عراق و بعدها ایران شود. مقتل مقرم که میان بزرگان دینی مشهور است نسخه‌ای است که توسط سیبویه با زبان عربی فصیح خوانده می‌شود.»

ماجرای وصیت بهترین مقتل خوان عراق و ایران

آیت الله سیبویه در سال 1358 هجری قمری بوسیله عمال حکومتی عراق دستگیر و از شهر نجف اشرف اخراج می‌شود و به همراه گروهی از علما عازم ایران شده و در شهر مقدس مشهد اقامت می‌گزیند. مدرسه امام حسین (ع) را در کوچه میرعلم خان محله چهارباغ تأسیس و شاگرد تربیت می‌کند.

عشق بی اندازه حاج شیخ به شهید کربلا، شوری بود که در سرش افتاده بود و به همین راحتی نمی‌رفت. سالی سه بار پیاده از نجف به کربلا می‌رفت. حاج شیخ به فرزندانش نصیحت کرده بود که پس از مرگ یک نوار ضبط شده از صدای مقتل خوانی را روی سینه اش در قبر بگذارند تا شفیع او در روز قیامت شود.

هنگامی که آیت الله سیبویه پس از چهار سال بیماری و دوری از مقتل خوانی دفن شد، فرزندان به وصیت پدر عمل کردند شیخ روزی گفته بود گاهی در تنهایی برای خود روضه می‌خوانم در این 80 سال که منبر رفته و روضه خوانده ام روضه اسیری حضرت زینب بیشتر او را می‌سوزاند.»

او دوازدهم آبان ماه سال 1394 شمسی در سن 88 سالگی با دنیای فانی وداع گفت. پیکر آیت الله سیبویه با حضور باشکوه علما، مسئولین و عموم مردم مشهد مقدس از محل حسینیه نجفی‌های به سمت حرم مطهر تشییع و پس از اقامه نماز در آرامستان خواجه ربیع مشهد به خاک سپرده شد.

/ منبع: خبرگزاری حوزه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان