بحران جدی آب/ جمعیت ما با میزان آبی که در کشور داریم متناسب نیست

رئیس کمیسیون دانش بنیان اتاق ایران گفت: ما باید ۱۰ سال ریاضت آبی در کشور داشته باشیم و امنیت آبی ما منوط به تغییر رفتار ما با آب است. گرم شدن ایران باعث تشدید مشکل کمبود آب شده ، ما باید محصولات کم‌آب‌بر صادر و محصولات پرآب‌بر وارد کنیم.

بحران جدی آب/ جمعیت ما با میزان آبی که در کشور داریم متناسب نیست

به گزارش خبرآنلاین، عباس کشاورز، رئیس کمیسیون دانش بنیان اتاق ایران گفت: از دهه 70 تا سال گذشته یک میلیون و 200 هزار هکتار کشاورزی آبی بر کشت محصولات پرآب بر کشور اضافه شده است همچنین اقلیم کشور ما تغییر کرده و سبب افزایش حرارت  ایران شده و میزان افزایش حرارت ما دو برابر میزان جهانی است در این شرایط نزولات جوی هم به دلیل همین حرارت بالا مشکل کمبود آب را حل نمی کند. 

ایلنا به نقل از وی نوشت: در دهه 60، 90 میلیارد لیتر آب در رودهای ما جاری می شده اما الان این رقم به زیر 50 لیتر کاهش یافته است.  همچنین در دهه 50، 47 هزار حلقه چاه در کشور وجود داشت که امروز این تعداد به 900 هزار افزایش پیدا کرده و از هر چاه 200 هزار لیتر در سال آب برداشت می‌شد که امروز این رقم به 50 هزار لیتر کاهش یافته است و این نشانه اضافه برداشت ماست، در این شرایط با مشکل فرونشست نیز رو به رو هستیم و این پایداری سازه ها را با اشکال مواجه کرده است. 

کشاورز تصریح کرد: عرضه و تقاضای آب در کشور ما توازن ندارد و جمعیت ما با میزان آبی که در کشور داریم متناسب نیست. آب در کشور ما دچار تعارض منافع است و این مشکل باید حل شود تا چالش آب در کشور ما حل شود. 

وی اظهار کرد: قانون توزیع عادلانه آب در سال 61 تصویب شد اما هنوز اجرا نشده است. همچنین بهره وری فیزیکی و ریالی آب در کشور ما به ویژه در بخش کشاورزی پایین است. بنابراین ما باید 10  سال ریاضت آبی در کشور داشته باشیم و امنیت آبی ما منوط به تغییر رفتار ما با آب است. 

رئیس کمیسیون دانش بنیان اتاق ایران همچنین گفت: ما در حال حاضر از هر مترمکعب آب یک کیلو و چهارصد گرم کالای کشاورزی تولید می کنیم که این رقم باید به سه کیلو افزایش یابد. دولت باید سیاست آب مجازی را اجرا کند. دولت باید محصول پرآب بر وارد کند و محصول کم آب بر صادر کند.

223228

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان