احداث نیروگاه‌های کوچک‌، مشکل قطعی برق صنایع گلستان و مازندران را حل می‌کند

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان با بیان اینکه احداث نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس مشکل قطعی برق صنایع این استان‌ها را حل می‌کند، گفت: در قرارداد با صنایع و شرکت‌ها عنوان شده که در برق‌رسانی، اولویت با مصرف‌کنندگان خانگی است.

احداث نیروگاه‌های کوچک‌، مشکل قطعی برق صنایع گلستان و مازندران را حل می‌کند

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا کوروش موسوی‌تاکامی روز سه‌شنبه اظهار کرد: صنایع و کارخانجات بزرگ استان‌های گلستان و مازندران با وجود گلایه مکرر از نبود برق، هیچ‌گاه به دنبال حل ریشه‌ای مشکل نرفتند.

وی ادامه داد: کارخانجات و صنایع بزرگ هنگام احداث، بخشی از هزینه تمام شده احداث کارخانه را به راه‌اندازی نیروگاه‌های تولید برق خود اختصاص می‌دهند تا در زمان ناترازی انرژی و کمبود برق دچار چالش نشود؛ مساله‌ای که باید در دستور کار کارخانجات و صنایع بزرگ قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان تاکید کرد: تغییر اقلیم و گنبد حرارتی که روی خاورمیانه ایجاد شده مصرف برق کشور را 10 درصد افزایش داده اما رشد احداث شبکه و نیروگاه‌های ما متناسب با روند تغییر اقلیم و افزایش دما نبوده که باید سه برابر نرخ ثابت نیروگاه‌ها را توسعه دهیم و شبکه احداث کنیم.

موسوی‌تاکامی با اشاره به اینکه در کشورهای اروپایی نیز موقع اوج مصرف برق، کارخانجات بزرگ مولدهای خودتامین را روشن می‌کنند و اینطور نیست که برق صنایع تامین و برق مشترکان خانگی قطع شود، تصریح کرد: طبق پروتکل‌های وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت سبد مصرف انرژی برای صنایع مختلف در شرایط بحرانی و اوج مصرف اعلام شده است.

وی با اشاره به اختلال در روند فعالیت کارخانه سیمان گلستان به علت قطعی برق گفت: کارخانجاتی که مایل به استفاده از برق یارانه‌ای هستند و نمی‌خواهند از مولدهای خودتامین استفاده کنند، می‌توانند در شیفت شب کار کنند تا بدون محدودیت از برق یارانه‌ای بهره‌مند شوند.

به گفته مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان؛ کارخانجات و صنایع بزرگ که نمی‌خواهند برای راه‌اندازی مولد خودتامین سرمایه‌گذاری کنند و مایل به استفاده از برق شبکه سراسری هستند زمانی از این مزیت بهره‌مند می‌شوند که شبکه مشکلی نداشته باشد.

موسوی‌تاکامی اضافه کرد: صنایع بزرگ مازندران و گلستان پتانسیل نصب 400 تا 500 مگاوات نیروگاه را دارند و در همین راستا می‌توانند یک واحد سیکل ترکیبی را به صورت مجزا و یا اشتراکی نصب کنند.

وی بیان کرد: کارخانجاتی که اقدام به احداث نیروگاه کوچک مقیاس کنند امکان بهره‌مندی بدون محدودیت از برق را خواهند داشت، همچنین ما نیز برق مازاد آنها را در قالب خرید تضمینی خریداری خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان خاطرنشان کرد: گرچه در مواقع بحران مجاز به قطع کامل برق صنایع و کارخانجات بزرگ هستیم اما چنین اقدامی را انجام نمی‌دهیم تا کارخانجات و مردم دچار چالش نشوند.

تنها کارخانه سیمان گلستان به منظور کنترل مصرف انرژی طی روزهای گذشته موجب کاهش تولید سیمان و کمبود آن در استان گلستان شد که گلایه مردم و سازندگان مسکن را به همراه داشت.

کارخانه سیمان گالیکش از سال 1390 فعالیت خود را آغاز کرد و بازارهای داخلی و خارجی دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان