احساس یخ‌زدگی مغز چیست؟/ روش‌های پیشگیری

در روزهای گرم تابستان رد کردن نوشیدنی سرد یا انواع بستنی‌ها بسیار سخت است و بیشتر ما به‌محض خوردن ناگهانی این خوردنی‌های سرد، احساس سرما و یخ‌زدگی شدیدی در مغزمان می‌کنیم. اما علت این یخ‌زدگی چیست و روش‌های پیشگیری از آن چگونه است؟

احساس یخ‌زدگی مغز چیست؟/ روش‌های پیشگیری

نادیا زکالوند: بنابه گفته پزشکان،‌ یخ‌زدگی مغز نوعی واکنش بدن برای بقاست که طی آن پس از مصرف ناگهانی نوشیدنی یا خوراکی بسیار سرد، رگ‌های خونی بدن به‌طور خودکار منقبض می‌شوند و بدین‌ترتیب دمای هسته بدن را بدون تغییر حفظ می‌کنند.

همچنین تحقیقات نشان داده افراد مبتلا به میگرن در برابر یخ‌زدگی مغز و درد ناشی از آن حساس‌تر هستند که چند دلیل دارد:

1. رگ‌های خونی واکنش‌پذیر

شدت واکنش‌پذیری رگ‌های خونی افراد مبتلا به میگرن بسیار بالاست و در برابر تحریک‌کننده‌هایی، مانند سرمای ناگهانی نوشیدنی سرد یا بستنی، واکنش شدیدتری نشان می‌دهند.

احساس یخ‌زدگی مغز چیست؟/ روش‌های پیشگیری

2. عصب سه‌قلوی حساس

عصب سه‌قلوی افراد مبتلا به میگرن در برابر علایم درد و همینطور یخ‌زدگی مغز حساس‌تر است و به همین دلیل آنها درد را بیشتر از دیگران حس می‌کنند.

3. آستانه پایین تحمل درد

افرادی که مبتلا به میگرن هستند، در برابر تحریک‌کننده‌ها آستانه تحمل درد کمی دارند و ممکن است یخ‌زدگی مغز در آنها بیش از دیگران باشد.

احساس متفاوت یخ‌زدگی مغز در افراد

احساس یخ‌زدگی مغز چیست؟/ روش‌های پیشگیری

افرادی که سقف دهان‌شان در برابر تغییرات دمایی مقاوم است یا خوراکی‌ و نوشیدنی‌های سرد را به‌آرامی مصرف می‌کنند و سقف دهان‌شان فرصت بیشتری برای سازگاری با تغییر دما دارد، دچار یخ‌زدگی مغز نمی‌شوند.

خوشبختانه این نوع یخ‌زدگی مغز به مغزتان صدمه‌ای نمی‌زند و فقط واکنش موقتی به محرکی سرد است. اما اگر به یخ‌زدگی مغز دچار شدید و به‌طور غیرمعمولی طولانی شد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

روش‌های پیشگیری از یخ‌زدگی مغز

برای پیشگیری از یخ‌زدگی مغز، بهترین کار تحریک نکردن سقف دهان‌تان با سرمای ناگهانی است و البته اگر سقف دهان‌تان سرد شد، زبان‌تان را به آن فشار دهید تا گرم شود و از یخ‌زدگی مغز بکاهد.

همیشه نوشیدنی‌ و خوراکی‌های سرد را به‌آرامی مصرف کنید تا دچار یخ‌زدگی مغز نشوید.

منبع:

msn

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان