ناصر رفیعی: بعضی منبرها از جمله برخی منبرهای بانوان بسیار ضعیف هستند/ معمم نباید کارش مداحی شود، باید منبر برود و حدیث بخواند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: نخستین رمز موفقیت مسجد، اخلاص است؛انسان مخلص در تشویق و تنبیه نه گم می‌شود و نه عقب می‌کشد و دومین مورد میانه‌روی و اعتدال است.

ناصر رفیعی: بعضی منبرها از جمله برخی منبرهای بانوان بسیار ضعیف هستند/ معمم نباید کارش مداحی شود، باید منبر برود و حدیث بخواند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ناصر رفیعی امروز هفتم شهریورماه در گردهمایی ائمه جماعات مساجد کرمان با بیان اینکه موضوع مسجد بسیار مهم است، به راه‌اندازی جلسه‌ای با عنوان مسجد تراز در قم اشاره کرد و گفت: براساس گزارش سازمان تبلیغات دو سوم مساجد کشور فاقد امام جماعت فعال و تأثیرگذار هستند و این در حالی است که بعضی از مساجد شهر تهران بسته هستند و یا امام جماعت ندارند و این مسئله‌ای است که باید حل شود.

بنابر روایت ایسنا، او با اشاره به اینکه نخستین رمز موفقیت مسجد، اخلاص است؛ گفت: انسان مخلص در تشویق و تنبیه نه گم می‌شود و نه عقب می‌کشد. اگر انسان برای خداوند مسجدداری کرد این مسائل بر روی او تأثیر ندارد و دومین مورد میانه‌روی و اعتدال است و در تمام امور یا از کندروی یا تندروی ضربه خورده‌ایم.

وی بیان کرد: قرآن همواره بر اعتدال تأکید دارد و اعتدال، فرهنگ حاکم بر قرآن است. باید ارکان مسجد کار را به دست بگیرند اما با جوانان هم تعامل کنند و لذا ضرورتی ندارد امام جماعت در همه امور مسجد دخالت کند.

رفیعی عدالت را سومین رمز موفقیت در مسجد دانست و با بیان اینکه امام جماعت باید در گفتار خود عدالت داشته باشد، اظهار کرد: چهارمین راز موفقیت عفو است و هر کسی بدی کرد ببخشید. پنجمین راز وصل شدن به کسی که قطع ارتباط کرده و ششمین رمز، اعطا کردن به کسی است که محروم مانده است.

وی با تأکید بر اینکه ائمه جماعات یک محله باید با هم ارتباط داشته باشند، تصریح کرد: امام جماعت باید مردمی باشد. گوش شنوا به ویژه برای جوانان داشته و نسبت به صحبت‌هایی که می‌شنود به آنهایی که می‌تواند عمل کند و آنهایی که را نمی‌تواند، توضیح دهد.

رفیعی با بیان اینکه براساس گفته پیامبر اسلام حرف، نگاه و سکوت ما باید معنادار باشد، افزود: وقت سکوت باید فکر کرد، وقتی نگاه باید عبرت بگیریم و وقتی حرف می‌زنیم به یاد خداوند باشیم.

وی با توصیه به ارکان مسجد و ائمه جماعات برای اهتمام به امر مطالعه به‌ویژه کتاب‌های کوتاه تفسیری، میزان الحکمه، سفینةالبحار و...، اظهار کرد: امام جماعت بایستی حتماً بین دو نماز پنج دقیقه یک مسئله شرعی، یک حدیث و یک نکته تاریخی بیان کند.

این استاد حوزه با بیان اینکه بعضی منبرها بسیار ضعیف است که در بین منبرهای بانوان هم دیده می‌شود، بر خواندن مقتل‌های خوب تأکید کرد و گفت: تفاسیر بسیار خوبی وجود دارد که باید برای جاذبه از آنها استفاده کرد زیرا مردم دنبال مطالب هستند.

وی ادامه داد: ائمه جماعات باید به روز بوده و با هوش مصنوعی، مدیریت فضای مجازی، سایت‌های مختلف پرسش و پاسخ، مسائل متعدد اجتماعی، تاریخی و دینی آشنا باشند و کار کنند. اگر کار شود مردم هم استفاده می‌کنند.

رفیعی در پایان با تأکید بر اینکه روحانیون متوجه باشند که مداح نشوند، گفت: کار روحانیون طلبگی است و نباید جایی باشد که به عنوان مداح به مراسمی دعوت شوند. این یک ضرر است زیرا موجب می‌شود عده‌ای به جای درس خواندن مداح شوند. حتماً دقت داشته باشید معمم نباید کارش مداحی شود بلکه باید منبر برود و حدیث بخواند.

29219

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان