اولویت‌های مهم پیش روی دولت از نگاه رهبری؛ از تعامل با دشمن تا رفع تورم و گرانی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دیدار رئیس‌جمهور و اعضای دولت چهاردهم با ایشان، نکات مهمی را مطرح کردند.

اولویت‌های مهم پیش روی دولت از نگاه رهبری؛ از تعامل با دشمن تا رفع تورم و گرانی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح سه‌شنبه ششم شهریور 1403  در دیدار اعضای دولت چهاردهم با ایشان در بیان توصیه‌هایی، مهمترین اولویت‌های پیش روی دولت را برشمردند.

به روایت ایسنا، مهم‌ترین اولویت‌های پیش‌روی دولت به شرح زیر است:

* فرصت خدمت به مردم و تلاش برای پیشرفت کشور نعمت بزرگ الهی است. این امانت خدا و مردم را قدرشناسی کنید.

* شناخت داشته و ظرفیت‌ها شرط کارآمدی دولت است.

* همکاران جوان، مومن، انقلابی، متعهد و پرانگیزه را انتخاب کنید تا گره‌ها را باز کنند.

* درباره استفاده از کارشناسان عقیده راسخ دارم؛ چرا که این کار ضمن پیشبرد کشور و رضایت مردم، حکمرانی را خردمندانه و اندیشه‌ورزانه می‌کند و از دایره کار محفلی، رفاقتی و توصیه‌ای نجات می‌دهد.

* در مشورت و خواستن نظر کارشناسی نباید با بخیل، ترسو و حریص مشورت کرد؛ چرا که خلقیات رفتاری آنها در رای کارشناسی و مشورت‌هایشان اثر می‌گذارد و مشکل ایجاد می‌کند.

* به این حرفها که اگر سفر استانی کردید بگویند پوپولیسم و عوام‌گرایی است، توجه نکنید چرا که اطلاع از متن زندگی مردم با کارتابل و گزارش‌های کتبی امکان‌پذیر نیست، حتی اگر گزارش‌های خوبی باشد؛ بنابراین سفر استانی و حضور در بین مردم از جمله روستاها و تصمیم‌گیری بر اساس مشاهدات و شنیده‌ها را دنبال کنید.

* پیوست عدالت نه یک کار اداری و فرم کاغذی و تشریفاتیِ ضمیمه به قوانین بلکه یک امر واقعی و در متن قوانین و برنامه‌هاست.

* نرم افزاری به دست گروهی از جوانان دانشگاهی در خصوص انطباق برنامه‌ها و قوانین با پیوست عدالت تولید شده است، مسئولان از این گروه و استفاده از محصول آنها در صورت مفید بودن اقدام کنند.

* رعایت اولویت‌ها با توجه به منابع و فرصت محدود و کارهای زیاد پیش رو.

* برخی اولویت‌ها مربوط به مسائل فوری است مانند مسئله تورم و گرانی است که باید بصورت مناسبی آنها را حل کرد اما برخی اولویت‌ها ناظر به مسائل زیرساختی است که اگر امروز از آن غفلت شود 10 سال بعد باید به ناچار آن کار را آغاز کرد.

* انرژی هسته‌ای از جمله اولویت‌های زیرساختی و ضروری برای آینده کشور است.

* طرح‌های دولت در زمینه تکمیل مسیرهای شمال- جنوب و شرق- غرب با توجه به ظرفیت‌های ارتباطی مهم کشور یکی دیگر از اولویت‌های غیرقابل صرف‌نظر است.

* مسئله امنیت غذایی، خودکفایی در گندم، روش‌های نوین آبیاری در کشاورزی، توسعه بخش‌های بالادستی نفت و استفاده هر چه ممکن از امکانات برای بکارگیری شیوه‌های جدید استخراج نفت و گاز و همچنین تولید محصولات متنوع و پرشمار در بخش‌های پایین‌دستی از دیگر اولویت‌های مهم پیش روی کشور است.

* امروز فضای مجازی دیگر مجازی نیست بلکه واقعیت رو به توسعه در زندگی مردم است؛ بنابراین، در فضای مجازی باید حکمرانی قانونمند وجود داشته باشد.

* اگر در این زمینه خلأ قانونی دارید، قانون مورد نیاز را ایجاد کنید و بر اساس آن زمام کار را به دست بگیرید، همچنانکه در همه دنیا با جدیت این کار را می‌کنند؛ بگونه‌ای که اکنون می‌بینید که فرانسوی‌ها آن فرد را بخاطر نقض حکمرانی خود بازداشت کرده‌اند.

* اگر فضای مجازی در کشور قانونمند شود، تبدیل به فرصت می‌شود اما بدون حکمرانی قانونمند، به تهدید تبدیل خواهد شد.

* هوش مصنوعی و شتاب عجیب و حیرت‌آور این فناوری در دنیا مساله مهمی است. اکنون دستگاههای نظامی و غیرنظامی ما در حال بهره‌برداری از این فناوری هستند اما این استفاده نباید ما را فریب دهد زیرا صرف بهره‌برداری امتیاز نیست بلکه باید بر لایه‌های عمیق و متنوع این فناوری مسلط شد.

* عقب ماندن از تسلط بر لایه‌های عمیق هوش مصنوعی موجب ایجاد یک محدوده انحصاری دیگر مانند انرژی اتمی به‌دست کشورهای مسلط بر این فناوری است.

* با تقویت و جدی گرفتن مسئله تولید، مشکلات تورم، اشتغال و ارزش پول ملی حل می‌شود.

* لازمه پیشرفت تولید ملی کمک دولت و بهبود مسائلی از جمله محیط کسب و کار است.

* پویایی و انعطاف سیاست‌ها متناسب با نیازهای کشور ضروری است. وزیر بهداشت بطور جدی مسئله جمعیت را پیگیری کند و با اقدامات لازم از جمله نظارت بر شبکه بهداشت جلوی موانع افزایش جمعیت را بگیرد؛ چرا که کشور به جمعیت جوان احتیاج دارد و در صورت دچار شدن به عاقبت تلخ پیری جمعیت، دیگر علاجی وجود ندارد.

* گزینه اول بعضی‌ها در برخورد با موانع، عقب‌نشینی است اما این رویکرد خطا است و باید از مانع عبور کرد و یا آن را دور زد و البته بعد از انجام همه کارها، گاهی یک عقب‌نشینی تاکتیکی هم ممکن است لازم باشد اما نباید به محض برخورد با مانع از حرف و رأی خود عقب‌نشینی کرد.

* منافاتی ندارد که در جایی با دشمن تعامل کنیم بلکه مسئله این است که نباید به او امید بست و اعتماد کرد.

* توجه بیش از پیش به رفتارها در دولتمردان ضروری‌ است.

27211

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان