جنگنده‌ فرانسوی که امارات به بهانه پاول دورف قید آن را زد!/ عکس

به‌تازگی در پی دستگیری پاول دورف توسط دولت فرانسه، امارات قرارداد خرید ۸۰ جنگنده رافال و چندین قرارداد دیگر با این کشور را تعلیق کرد. امارات به دلیل دستگیری دورف قید چه جنگنده‌ای را زده است؟

جنگنده‌ فرانسوی که امارات به بهانه پاول دورف قید آن را زد!/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دستگیری پاول دورف، مالک تلگرام، همچنان در صدر اخبار جهان قرار داشته و توجهات بسیاری از مردم را به سمت خود جلب کرده است. در این بین، روابط سیاسی برخی از کشورها مانند امارات، با فرانسه دستخوش تغییراتی شده است. یکی از مهم‌ترین اتفاقات رخ داده در روابط امارات و فرانسه، تعلیق قرارداد خرید 80 جنگنده رافال توسط طرف اماراتی است.

شیخ محمد بن راشد، حاکم دبی و نخست‌وزیر امارات اعلام کرد که دورف شهروند امارات است و دستگیری وی ممکن است علاوه بر قرارداد خرید جنگنده‌ها، دیگر قراردادهای تجاری از جمله حضور شرکت توتال در پروژه‌های این کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد.  

جنگنده‌ فرانسوی که امارات به بهانه پاول دورف قید آن را زد!/ عکس

در 3 دسامبر 2021، امارات متحده عربی و فرانسه یک قرارداد تسلیحاتی 19 میلیارد دلاری را هم‌زمان با ورود امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به ابوظبی به‌عنوان بخشی از سفر دو روزه به خلیج‌فارس امضا کردند که طی آن، وی از قطر و عربستان سعودی نیز دیدن کرد.

بر اساس این قرارداد، امارات متحده عربی 80 هواپیمای جنگنده رافال را از فرانسه به‌اضافه 12 هلیکوپتر نظامی کاراکال خریداری کرد که بزرگ‌ترین فروش جت‌های رافال در خارج از کشور محسوب می‌شود. جت‌های جنگنده رافال مدل F4 که در حال حاضر در دست توسعه است، قرار است تا سال 2027 تحویل داده شود.

اماراتی‌ها قید چه جنگنده‌ای را زدند؟

رافال (Rafale) یک جنگنده دوباله دلتا است که در طیف گسترده‌ای از عملیات‌ها فعالیت می‌کند.  رافال در زبان فرانسوی «وزش ناگهانی و وحشیانه باد» معنی می‌شود؛ واژه‌ای که به خوبی از عهده توصیف این جنگنده نسل چهار و نیم چالاک برمی‌آید.

این پرنده در دهه 1980 طراحی شد و قرار بود تمام نقش‌های یک پرنده رزمی را انجام دهد؛ از عملیات برتری هوایی گرفته تا بمباران اهداف زمینی و شناسایی. رافال در دفاع هوایی، حملات عمقی، شناسایی و حملات ضد کشتی برتری دارد. این جنگنده در دو نوع تک صندلی و دو صندلی و برای عملیات‌های زمینی و دریایی طراحی شده است. این جنگنده بسیار سریع و چابک بوده و قادر به حمل مقدار قابل توجهی تسلیحات است. این هواپیما،  جنگنده همه فن حریف فرانسه به حساب می‌آید.

جنگنده‌ فرانسوی که امارات به بهانه پاول دورف قید آن را زد!/ عکس

اگرچه رافال یک هواپیمای رادارگریز به معنای واقعی نیست، اما در طراحی خاص آن سطح مقطع راداری (آرسی‌اس) و رد فرو سرخ تا حد بسیاری کاهش یافته است. به این ترتیب می‌توان صفت نیمه‌پنهان‌کار را برای این جنگنده نسل چهار و نیم در نظر گرفت.

علاوه‌بر رادار آرایه اسکن الکترونیکی فعال «RBE2» با برد تشخیص 200 کیلومتر، رافال برای ایفای نقش جنگنده برتری هوایی به چندین سیستم سنسور پسیو مجهز شده است.

دو موتور توربوفن اسنکما ام‌88 نیروی پیشران رافال را تامین می‌کند و این پرنده با طول حدود 15 متر و پهنای بال 10 متری را با بیشینه وزن برخاست 24 هزار و 500 کیلوگرم به آسمان می‌برد.

جنگنده‌ فرانسوی که امارات به بهانه پاول دورف قید آن را زد!/ عکس

رافال در ارتفاع بالا می‌تواند به حداکثر سرعت 1.8 ماخ برسد و از توانایی کامل پرواز سوپرکروز برخوردار است. به پرواز هواپیما با سرعت مافوق‌صوت بدون استفاده از پس‌سوز موتور و با حمل مقدار مؤثری سلاح، بار یا سرنشین، سوپرکروز گفته می‌شود.

موشک هوا به هوای ماژیک آر 550، موشک کروز هواپایه استورم شدو (سایه توفان) و موشک کروز اتمی ASMP-A برخی مهمات قابل استفاده در جنگنده رافال است.

عربستان سعودی نیز از جمله کشورهایی است که علاقه زیادی به خرید این جنگنده دارد که می‌توانید اطلاعات بیشتر را در مقاله عربستان و خرید این دو جنگنده برتر اروپا مطالعه کنید.

شکست اف 22 رپتور در شبیه‌سازی نبرد با رافال

جنگنده‌ چابکی که اف 22 آمریکایی را به زیر کشید! تقابل این دو جنگنده در سال 2009 و طی یک مانور با حضور نیروهای هوایی انگلیس، آمریکا، فرانسه و امارات در آسمان امارات متحده عربی صورت گرفت.

جنگنده‌ فرانسوی که امارات به بهانه پاول دورف قید آن را زد!/ عکس

در این مانور، سناریوهای متفاوتی اجرا شد و البته اف 22 در بسیاری از نبردهای شبیه‌سازی شده رقبا را از میدان به در کرد. نتیجه نبردهای هوایی نیز کاملا به نفع اف 22 بود و توانست در عملیات شبیه‌سازی شده 6 رافال را هدف قرار دهد و در پنج داگ‌فایت نیز نتیجه برابر شد، اما در یک نبرد از عهده رافال برنیامد و در داگ فایت مغلوب این پرنده چالاک فرانسوی شد.

شکست اف 22 در داگ‌فایت چنان برای آمریکایی‌ها باورنکردنی بود که از فرانسه درخواست کردند تا فیلم کابین خلبان رافال هنگام داگ‌فایت را منتشر کند. در فیلم منتشر شده به وضوح مشخص بود که خلبان در موقعیتی بود که می‌توانست جنگنده آمریکایی را ساقط کند و در نبرد واقعی، شانسی برای جان به در بردن اف 22 وجود نداشت.  

227322

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان