چقدر از پول‌ دارو در ۱۴۰۳ پرداخت شده است؟

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره مشکلات حوزه دارو و گلایه صنعت مبنی بر نبود نقدینگی، به تخصیص‌های ارزی و اعتباری به این سازمان با گذشت حدود شش ماه از سال جاری اشاره و درخواست‌هایی را از بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مطرح کرد.

چقدر از پول‌ دارو در 1403 پرداخت شده است؟

فرشته میرزازاده درباره تخصیص‌های ارزی و اعتباری به این سازمان جهت تامین دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی و همچنین شیرخشک با گذشت حدود شش ماه از سال جاری، گفت: تخصیص‌های ارزی توسط بانک مرکزی صورت می‌گیرد اما مابه‌التفاوت ارز در اجرای طرح دارویار را سازمان برنامه وبودجه تخصیص می‌دهد.

ایسنا در خبری نوشت:وی با بیان اینکه برای سال جاری بر اساس تفاهم نامه امضا شده با بانک مرکزی و سازمان برنامه بودجه، حدود 600 میلیون دلار ارز 4200 تومانی (ارز ترجیحی) داریم و سرجمع حدود 4میلیارد دلار ارز سازمان غذا و دارو است که برای کالاهای سلامت محور شامل دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی و شیرخشک هزینه می‌شود.

70 درصد ارز کالاهای سلامت‌محور در نیمه اول سال تخصیص یابد

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان غذا و دارو با بیان اینکه معمولا درخواست سازمان غذا و دارو این است که 70 درصد ارز مرتبط با کالاهای سلامت محور در نیمه اول سال تخصیص یابد؛ افزود: چراکه خریدها باید انجام شود و فرایندهای اجرایی مربوط به ثبت و سفارش، حواله بانکی و ورود کالا به گمرک و ترخیص آن زمان‌بر است. بنابراین مطلوب آن است که 70 درصد ارز سازمان غذا و دارو در ابتدای سال تخصیص یابد تا با اقدام به موقع جهت خرید و انجام فرایندهای مربوطه، تا پایان سال موجودی اقلام مرتبط در کشور فراهم باشد و مشکلی در امورات جاری درمانی و بهداشتی پیش نیاید.

وضعیت پرداخت ارز یارانه‌ای دارو و پول دارویار

وی در پاسخ  درباره روند تخصیص‌های ارزی در سال جاری، گفت: امسال هم مانند سنوات قبل بانک مرکزی همکاری دارد؛ هرچند در ابتدای سال تاخیری در تخصیص ارز وجود داشت بود اما بعد از اردیبهشت و خرداد به طور منظم تخصیص ارز انجام می‌شود و حدود یک میلیارد و 50 میلیون دلار تا کنون ارز یارانه‌ای به سازمان غذا و دارو تخصیص داده شده است.

دکتر میرزازاده همچنین درباره پرداختی‌های مرتبط با مابه‌التفاوت ارز طرح دارویار نیز به ایسنا گفت: تا پایان تیرماه 15 همت (15هزار میلیارد تومان) نیز در این زمینه تخصیص داده شده اما از آنجا که محل تامین منابع این موضوع، سازمان هدفمندی و منابع مربوط به سازمان هدفمندی است، تامین منابع دارویار با سختی صورت گرفته و مقداری هم زمان بر است؛ به طوری که از همین 15 همت تخصیصی نیز تاکنون 13.5 همت محقق شده و همین موضوع سبب شده مقداری از اسنادی که بیمه‌ها به مراکز درمانی یا داروخانه‌ها بدهکار هستند، هنوز پرداخت نشده است.

«سلامت» نیازمند نگاه ویژه دولت

وی در این زمینه افزود: امیدواریم با مساعدت‌های سازمان برنامه و نگاه ویژه رییس جمهور و وزیر بهداشت به بهداشت و درمان و حل مشکلات مردم در این زمینه، این موضوع هم حل شود؛ به طوری منابع مربوطه سریع‌تر به سازمان هدفمندی تخصیص یابد و سازمان هدفمندی هم بتواند پرداخت‌های دارویار را به موقع انجام دهد؛ چراکه داروخانه‌ها و شرکت‌های دارویی با مشکلات عدیده‌ای در این زمینه روبرو هستند و پرداخت‌های به موقع به این حوزه بسیار راهگشا خواهد بود.

نبود نقدینگی؛ مهم‌ترین چالش شرکت‌های دارویی

دکتر میرزازاده نبود نقدینگی را مهم‌ترین مشکل شرکت‌های دارویی خواند و درباره تخصیص‌های ارزی و تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده جهت تامین نقدینگی حوزه دارو نیز گفت: برای امسال تخصیص ارز یک میلیارد و 400 میلیون دلار انجام شده است، اما تامین آن یک میلیارد و 50 میلیون دلار است؛ یعنی شرکت‌های دارویی و تجهیزاتی نتوانستند نقدینگی حدود 350 میلیون دلار را تامین کنند و متعاقب آن، ارز را بخرند. به این منظور راهکاری که پیشنهاد دادیم آن بود که بانک مرکزی به شرکت‌ها تسهیلات بدهد تا شرکت‌ها بتوانند ثبت سفارش‌ها را انجام داده و کالا را وارد کنند و بعد از فروش کالا بتوانند تسهیلات‌شان را تسویه کنند.

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان غذا و دارو افزود: در این راستا پیشنهادی برای دولت فرستادیم که در ستاد تنظیم بازار حدود 100 همت تسهیلات به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی داده شود. از این مبلغ 50 همت تصویب شد و اکنون در این زمینه با بانک مرکزی در تعامل هستیم. لیست شرکت‌هایی که باید این تسهیلات را دریافت کنند نیز به بانک مرکزی اعلام کرده‌ایم. بانک مرکزی هم سهم هر یک از بانک‌های عامل را مشخص می‌کند و شرکت‌ها معرفی می‌شوند تا بتوانند این تسهیلات را دریافت کنند. فرایند دارد به اجرا می‌رسد و در صورت اجرایی شدن آن قسمتی از نقدینگی شرکت‌ها محقق خواهد شد.

عدم همخوانی منابع دارویار با هزینه‌ها

وی در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا درباره منابع طرح دارویار گفت: درخواست سازمان برای اجرای طرح دارویار در سال جاری 125 همت بود. بنابراین اگر ارز تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز طبق قانون، امسال آزاد شود، در مجموع برای حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی و همچنین شیرخشک، 125 همت، حداقل رقم درخواستی و کارشناسی سازمان غذا و دارو است. اما به علت محدودیت منابع از جمله محدودیت منابع هدفمندی، این مبلغ حداقلی و کارشناسی، در قانون بودجه امسال به 74.9 همت کاهش یافت. در همین راستا راهکاری که دولت وقت جهت جبران بخشی از این کسری آن بود که بخشی از این نیاز مالی را ارز 4200 دهند؛ اما باز هم منابع کم است و کافی نیست؛ به طوری که تاکنون حدود 300 میلیون دلار برای امسال تخصیص داده‌اند. اما به هر حال 125 همت حداقل عددی است که برای این حوزه نیاز است و امیدواریم که در سران قوا این عدد اصلاح شود و بتواند محقق شود.

به گفته معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان غذا و دارو، تا این مقطع زمانی از سال 1403 از بودجه مصوب 74.9 همتی دارویار، 15 همت را پرداخت کرده‌اند که به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز بازار نبوده است. در همین راستا نیز حدودا یک همت در حوزه شیرخشک و حدود 4 همت هم در حوزه دارو اسنادی است که در سازمان هدفمندی مانده است و نیاز به تخصیص دارد که پرداخت شود.

کسری منابع دارویار در سال گذشته

وی در پاسخ  درباره پرداختی‌های طرح دارویار در سال گذشته نیز گفت: سال گذشته نیز در قانون بوجه برای دارویار 69 همت مصوب شد؛ درحالی که نیاز و درخواست کارشناسی و حداقلی سازمان غذا و دارو 105 همت بود. از همین 69 همت مصوب نیز سازمان برنامه تخصیص 40 همت تخصیص داد و نهایتا هم آنچه که محقق شد 33 همت بود. یعنی نزدیک به 8 همت منابع تخصیصی برنامه و بودجه، محقق نشد و پولش در صندوق‌های بیمه جاری نشد. به هر حال چون قانون بودجه سالانه است، سال قبل با کسری بسته شد و این کسری منابع باید به امسال تزریق می‌شد که این امر نیز اتفاق نیفتاد.

دکتر میرزاده درباره چالش‌های تامین دارو، تجهیزات و شیرخشک با توجه به کسری اعتبارات و عدم تحقق کامل و به موقع منابع این حوزه، به ایسنا گفت: هر جا که کمبود باشد به معنای آن است که داروخانه طلب دارد و پول آن داده نمی‌شود. به این ترتیب داروخانه به شرکت پخش و شرکت پخش هم به تامین کننده داخلی یا وارد کننده بدهکار می‌شود. مشخص است که این زنجیره به یکدیگر متصل است و هر جایی که منابع بیمه نرسد، در نهایت واردات و تولید کاهش می‌یابد و این باعث می‌شود که در سطح بازار کمبودهایی ایجاد شود. اما در مجموع با تدابیری که سازمان غذا و دارو با چنگ و دندان دارد انجام می‌دهد، با تعامل با شرکت‌های تولید کننده و وارد کننده و تغییر این که بتوانیم بیشتر به سمت تولید داخل برویم و وابستگی به واردات و خروج ارز را کاهش دهیم، میزان کمبودهای دارویی و تجهیزات پزشکی رو به کاهش است.

درخواست از سازمان برنامه و بانک مرکزی

وی در پاسخ درباره درخواست‌های سازمان غذا و دارو از سازمان برنامه و بانک مرکزی گفت: درخواست‌مان آن است که بانک مرکزی 70 درصد ارز سازمان غذا و دارو را در شش ماهه ابتدای سال تخصیص دهد و ارز تخصیصی نیز ارز مرغوب باشد؛ چراکه قسمتی از واردات مواد اولیه دارویی از هند و با «روپیه» است؛ بنابراین زمانی که بانک مرکزی «روپیه» ندارد یا برای شیرخشک «یورو» ندارد، به مشکل می‌خوریم. بنابراین بسیار مهم است که تخصیص‌های ارزی منظم، بهینه و به موقع باشد. از طرف دیگر تسریع اجرای تسهیلات ریالی و نقدینگی حوزه دارو، تجهیزات و شیرخشک است و لازم است شرکت‌های دارویی و تجهیزاتی بتوانند سریع‌تر از طریق بانک‌های عامل تسهیلات را دریافت کنند.

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان غذا و دارو همچنین  گفت: از سازمان برنامه بودجه هم تقاضا داریم مبلغ 74.9 همت طرح دارویار را با مصوبه سران قوا یا اصلاحیه قانون بودجه، اصلاح کنند و تخصیص منابع آن هم حداقل ماهانه بین 5 تا 7 همت به طور منظم انجام شود. تا به این ترتیب به رفع مشکل نقدینگی این حوزه و پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و شرکت‌های دارویی، مشکلات فرایند تامین دارو، تجهیزات و شیرخشک رفع و تسهیل شود.

233217

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان