پیش بینی محمود واعظی از آینده دولت پزشکیان/ دولت چهاردهم مسیر بسیار سخت و پرفراز و نشیبی پیش رو دارد

واعظی گفت: به‌رغم همه بارقه امیدی که پس از پیروزی دکتر پزشکیان در سطح عموم و الیت جامعه ایرانی به وجود آمده، به صورت منطقی و واقع‌گرایانه، دولت چهاردهم مسیر بسیار سخت و پرفراز و نشیبی پیش رو دارد.

پیش بینی محمود واعظی از آینده دولت پزشکیان/ دولت چهاردهم مسیر بسیار سخت و پرفراز و نشیبی پیش رو دارد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمود واعظی، قائم‌مقام و رئیس دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه، در گفت و گویی با روزنامه هم میهن، با اشاره به انتصابات اخیر پزشکیان و کابینه او، به بیان نکاتی درباره رویکرد رئیس جمهوری، آینده دولت و ... پرداخته است. در ادامه مشروح گفت و گوی او را می خوانید؛

* اظهارنظرها حاکی است که رویکرد پزشکیان در انتخاب وزرا و معاونین تفاوت دارد. نظر شما در این زمینه چیست؟

امری طبیعی است. در جریان تعیین و انتخاب معاونین رئیس‌جمهور فیلتر قوه مقننه مطرح است. قطعاً تلاش آقای پزشکیان این بوده که وزرا به گونه‌ای انتخاب شوند که بتوانند از مجلسی که اکثریت آن را اصولگرایان تشکیل داده‌اند رای اعتماد قاطع کسب کنند.

به‌زعم اینجانب ملاحظه صورت‌گرفته صحیح و هوشمندانه بود و گزینه‌های پیشنهادی ایشان به شکلی انتخاب شد که بهانه‌جویی‌های جناحی را کاهش داد و مطابق سیاست وفاقی مدنظر کسب رای اعتماد قاطع وزرای دولت چهاردهم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در همان دور اول میسر گردید و دولت چهاردهم موفق شد تا در تعاملی سازنده با قوه مقننه کار خود را با طیب خاطر و مطابق برنامه‌ریزی ترکیبی صورت‌گرفته شروع کند اما در ارتباط با انتخاب معاونین رئیس‌جمهور، ابتکار عمل با شخص آقای پزشکیان بود و با توجه به شاخص‌های کارشناسی و شناخت شخصی، نهایتاً خودشان تصمیم گرفتند و افراد مطلوب‌نظر را منصوب کردند.

به‌طور کلی کابینه تشکیل‌شده مورد قبول است. هم وزرایی که موفق به کسب رای اعتماد از مجلس شدند و هم معاونینی که از سوی شخص رئیس‌جمهور منصوب گردیدند. از این روی امیدواریم با تلاش‌های آتی مجموعه دولت چهاردهم این مقدار امید نسبی ایجادشده در جامعه، چه از سوی آن دسته مردم که رای دادند و چه از سوی آن عده‌ای که رای ندادند اما امیدوارند که تحولی اساسی در زندگی آنها رخ دهد، تداوم و افزایش پیدا کند و دولت همواره پاسخگو باشد. البته کار در اینجا تمام نشده و انتخاب‌های صورت‌گرفته ابتدای راه و مسیر پرفرازونشیب پیش روی دولت چهاردهم است.

مهم این است که وزرا و معاونین کابینه، در راستای ایجاد تحول، مدیران سطوح میانی و عالی خود در سطح وزارتخانه یا سازمان تحت مدیریت را چگونه چینش کنند. بسیار حائز اهمیت است که معاونین وزرا و ساختار مدیریت میانی دستگاه‌ها یا سازمان‌ها از افراد شایسته و متخصص تشکیل شود و امیدواریم وفق اتخاذ این روند و مشی شایسته‌سالارانه و مستحسن، تحولی شگرف در زندگی مردم ایجاد و نتیجتاً امید اجتماعی به آینده پس از سه سال سخت بازآفرینی و تقویت شود.

* چقدر کلیت کابینه معاونان و وزرا و منصوبین پزشکیان را در راستای تحقق غلبه نگاه کارشناسی بر دولت می‌دانید؟

 آقای پزشکیان نیز، همانند رؤسای‌جمهور گذشته در انتخاب اعضای کابینه محدودیت‎ هایی داشتند. در جریان انتخاب مدیران عالی، گزینش و استعلامات از دستگاه‌های ذیربط امری ضروری و غیرقابل اجتناب است و اینطور نیست که به راحتی و بدون هیچ تشریفات قانونی به هر فردی مسئولیتی خطیر سپرد. فلذا با توجه به محدودیت‌های یادشده اقدامات صورت‌گرفته عقلایی و قابل احترام است.

البته ضروری است تا دو موضوع حائز اهمیت عملیاتی شود؛ یکی وفاداری به سیاست‌های کلان رئیس‌جمهور که در جریان انتخابات به مردم وعده داد و متعاقباً وزرا و معاونین رئیس‌جمهور در همه تصمیمات و سیاستگذاری‌ها موظف به اجرا و تأسی از آنها هستند. دیگری هم اهداف کلان، وظایف قانونی و سیاست‌های تخصصی منحصربه‌فرد هر سازمان و دستگاه اجرایی است و به صورت طبیعی توسط وزرا و معاونین رئیس‌جمهور اجرا می‌شود و انجام کارِ کارشناسی در این عرصه امری ضروری است.

فلذا ایفای نقش اساسی رئیس‌جمهور در این است که سیاست‌های بخشی و مباحث تخصصی ارکان قوه مجریه را با اصول کلی که به مردم اعلام کرده تطبیق دهد و بین اهداف تخصصی ذاتی دستگاه‌ها و سیاست‌های کلی دولت چهاردهم همخوانی ایجاد کند تا دولت سیاست یکدست و واحدی ارائه دهد. اینکه در مجموعه دولت دستگاه و سازمان‌ها به شکل جزیره‌های متعدد اقدام کنند و هر فردی برای وزارتخانه و مجموعه تحت مدیریت خود هر تصمیمی که می‌خواهد بگیرد، مردود و مخرب است. مطابق تجربیات، الزامی است تا تصمیمات مدیریتی بخشی، توسط رئیس‌جمهور و معاون اول و در خرد جمعی ناشی از شوراهای موجود یا شوراهایی که حسب نیاز شکل خواهند گرفت هماهنگ شوند و به شکل منسجم و یکدست عملیاتی شوند تا برایند آن برای مردم و کشور مثبت و سازنده باشد.

* اگر بخواهید نسبت سیاسی برای این کابینه در نظر بگیرید این کابینه را در پهنه سیاسی کشور می‌توان در راستای کدام‌یک از جریان‌های سیاسی کشور دانست؟

به نظر بنده، آن دسته افراد، گروه و جریان‌هایی که در جریان انتخابات 1403 به هر نوعی در راستای پیروزی آقای پزشکیان فعالیت کردند؛ چه اصلاح‌طلبان، چه اعتدالیون و چه اصولگراهای معتدل؛ جملگی به نوعی در دولت حضور دارند. در جواب سوال بخشی که معتقدند، چرا افرادی که در جریان این ظفر ملی فعالیت فزاینده نکردند و بلکه در جبهه مقابل فعالیت داشتند و امروز در این کابینه حضور یافته‌اند، باید گفت که این اقدام ناشی از رعایت برخی ملاحظات بوده و تعداد آنها هم قلیل و اندک است.

* تصورتان از آینده عملکردی این دولت و کابینه چیست و آیا این دولت با این چیدمان می‌تواند در مسیر بهبود شرایطی که در کشور شاهد هستیم حرکت کند؟

به‌رغم همه بارقه امیدی که پس از پیروزی دکتر پزشکیان در سطح عموم و الیت جامعه ایرانی به وجود آمده، به صورت منطقی و واقع‌گرایانه، دولت چهاردهم مسیر بسیار سخت و پرفرازونشیبی پیش رو دارد. از منظر رئالیستی نارسایی‌ها متعدد است و چند مورد از این نارسایی‌های مخرب، اساسی و ملموس‌تر هستند. اگر به آنها به‌طور ویژه توجه شود و گره‌گشایی لازم به سرعت صورت پذیرد امیدواری‌ها وفق تحولاتی که در زندگی مردم به وجود خواهد آمد افزایش خواهد یافت. رفع عزتمندانه و بر پایه احترام متقابل تحریم‌ها و سامان دادن به روابط بانکی با کشورهای همسایه، منطقه و جهان پس از خروج از لیست سیاه FATF آن دسته اقدامات اساسی و تحول‌زایی هستند که با ایجاد شرایط با ثبات اقتصادی و معیشتی موجبات بازآفرینی پایگاه اجتماعی نظام را فراهم می‌آورند.

هرچه موضوعات یادشده زودتر حل و فصل شوند، به مراتب سهل‌تر می‌توان نسبت به آینده کشور اظهارنظر کرد اما اگر حل نشوند، مطابق کارشناسی‌های صورت‌گرفته، شرایط روزبه‌روز سخت‌تر خواهد شد. البته همه اینها به این بستگی دارد که در جهت نیل به سیاست‌ها و اهداف کلان رئیس‌جمهور که در جریان مناظره‌ها و رقابت‌های انتخاباتی به مردم وعده داده شد، وزرای ذیربط دارای اندیشه استراتژیک و برنامه‌های متقن، علمی و کارشناسی باشند و معاونینی بگمارند که با اعتقاد کامل به آن برنامه‌ها، به صورت ملی شبانه‌روز تلاش کیفی بکنند.

در اینکه آقای دکتر پزشکیان جداً به دنبال این است که با مردم صادق باشد و هرآنچه را که گفته و وعده داده را عمل کند تردیدی نیست اما اینکه اعضای دولت او با عملکرد خود چگونه زمینه لازم را ایجاد کنند شرطی اساسی است. صدالبته که حمایت مردم، قوا و مقام معظم رهبری در رسیدن به این توفیق بسیار تعیین‌کننده است که این حمایت‌ها تا به اینجا فاخر و کم‌نظیر بوده است.

پس از انتخابات و پیروزی ملی، وضعیت مردم مقداری نسبت به گذشته فرق کرده و عمیقاً در انتظار هستند که تغییراتی در اعاشه(زندگی کردن) و شرایط اجتماعی به وجود بیاید و امیدوارم شرایط به گونه‌ای باشد که در ماه‌های آینده علامت‌های مثبتی نمایان شود و به امیدواری مردم افزوده شود. با بازآفرینی و افزایش امید اجتماعی راه برای موفقیت دولت هموار می‌شود و نهایتاً منافع و امنیت ملی به شکل مطلوب خود تامین خواهد شد. در عصر زیست ما، نمی‌توان مطالبات و خواسته‌های منطقی مردم را نادیده گرفت.

وقتی می‌گوییم «مردم»، در عرصه اقتصاد خرد و کلان، بخش خصوصی، در فرهنگ و مسائل اجتماعی کلیه گروه‌های غیردولتی که برای یک هدف ارزشمند کار می‌کنند و در سیاست احزاب و... همگی را شامل می‌شود و نمی‌توان اینها را نادیده گرفت. ارج نهادن خواسته‌ها و مطالبات بحق مردم و ایجاد زندگی و رفاه مطلوب اجتماعی باعث می‌شود تا تعامل دوجانبه دولت-ملت شکل بگیرد و در نتیجه این حکمرانی خوب حل و فصل مشکلات و چالش‌های پیچیده متعدد کشور تسهیل شود. تجربیات تاریخی گواه است که بدون حمایت مردم، سازمان‌های مردم‌نهاد، احزاب، گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی هیچ دولت و حکومتی موفق نخواهد بود و «آزموده را آزمودن خطا است». مردم و جامعه در هر جغرافیایی اساس و بنیاد کشورها هستند و توجه حداکثری به آنان از الزامات حکمرانی خوب و پایدار است.

27215

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان