خبری بد برای روسیه؛ F-۱۶های اوکراینی به قابلیت‌های جنگ الکترونیک مجهز شدند

اف ۱۶ فایتینگ فالکن یک هواپیمای جنگی ۵۴ ساله است که همچنان برای جنگ‌های مدرن به‌روز می‌شود. به‌تازگی این جنگنده برای اوکراینی‌ها با قابلیت‌های جنگ الکترونیک، تقویت شده است.

خبری بد برای روسیه؛ F-16های اوکراینی به قابلیت‌های جنگ الکترونیک مجهز شدند

امیرمسعود عابدین_ F-16 فایتینگ فالکن پرکاربردترین هواپیمای جنگی بال ثابت امروزی است و اگرچه در اوایل دهه 1970 توسعه یافته و بیش از پنج دهه پیش اولین پرواز خود را انجام داده است، اما به‌طور پیوسته بهبود یافته و به‌روز شده است. برخی از جدیدترین ارتقاها برای فایتینگ فالکون‌های نیروی هوایی اوکراین در نظر گرفته شده‌اند.

این هفته، اسکادران 68 جنگ الکترونیک اعلام کرد که با فعال کردن قابلیت‌های جنگ الکترونیک (EW) در F-16 های اهدایی به اوکراین، با همتایان دانمارکی و نروژی خود همکاری کرده است.

شصت و هشتمین اسکادران جنگ الکترونیک خاطرنشان کرد که این ارتقاها کمک می‌کنند تا فایتینگ فالکن‌های ارائه شده به اوکراین، در برابر تهدیدات روسی در حال تکامل مؤثر باشند.

اکنون که سیستم‌ها ارتقا یافته‌اند، نیروی هوایی اوکراین بازخوردی را در مورد نحوه عملکرد این ارتقاها ارائه خواهد کرد. اعضای ناتو، بلژیک، دانمارک، هلند و نروژ متعهد شده‌اند که حدود 79 فروند F-16 Fighting Falcon را در اختیار کیف قرار دهند.

خبری بد برای روسیه؛ F-16های اوکراینی به قابلیت‌های جنگ الکترونیک مجهز شدند

جنرال داینامیکس اف-16 فایتینگ فالکن، به معنای شاهین مبارز، جت جنگنده تک موتورهٔ مافوق صوت است که توانایی عملیات در تمام شرایط آب و هوایی را دارا است؛ این جنگنده توانمند توسط شرکت جنرال داینامیکس به سفارش دولت ایالات‌متحده آمریکا در دههٔ 1970 طراحی شد. نخستین پرواز این هواپیما در سال 1974 انجام شده و چهار سال بعد تحت عنوان اسکادران 34 وارد فعالیت رسمی در نیروی هوایی ایالات‌متحده آمریکا شد. از سال 1993 در پی فروش بخش هواپیمایی جنرال داینامیکس به شرکت لاکهید این هواپیما در لاکهید مارتین تولید می‌شود.

اف-16 به‌عنوان یک جنگنده سبک، ساده و ارزان برای نیروی هوایی آمریکا طراحی شده که بتوان شمار بسیاری از آن را در اختیار داشته و از این طریق برتری هوایی را به دست آورد. تا امروز بیش از 4500 فروند از این هواپیما تولید شده و واپسین خریدار آن نیز عراق است که 18 فروند اف-16 سفارش داده است. در مجموع 25 کشور از این هواپیما استفاده می‌کنند و مدل‌هایی از آن در ژاپن و ترکیه هم تولید می‌شود.

منبع: nationalinterest

322

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان