فاضل میبدی: ایران باید از مشکلات سال ۸۸ و معضلات پس از آن عبور کند/ جوادی حصار: تندروها تفاوت‌ها را برجسته‌تر کردند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند

محمد صادق جوادی حصار در یادداشتی نوشت: هم دولت، هم نظام و هم نزدیکان به هر دو جریان برای همدلی وفاق در پی جبران گذشته بر آمده و مشکلات گذشته را به امید یک آینده روشن فراموش کنند. این مهم با نزدیک‌تر شدن دل‌ها به هم و رفع موانع شکل می‌گیرد.

فاضل میبدی: ایران باید از مشکلات سال 88 و معضلات پس از آن عبور کند/ جوادی حصار: تندروها تفاوت‌ها را برجسته‌تر کردند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد صادق جوادی حصار، فعال سیاسی اصلاح طلب، در یادداشتی با عنوان «لازمه وفاق رفع موانع و آشتی ملی است» در روزنامه اعتماد نوشت: 

«گرچه دوریم به یاد تو قدح می‌گیریم/بعد منزل نبود در سفر روحانی...حافظ»

به نظرم یکی از محکمات انسانی، رفتار همراه با همدلی و وفاق، همچنین تخلق به اخلاق مردانگی و جوانمردی است. آقای کروبی و مهندس موسوی در منظومه رجال سیاسی کشور و شخصیت‌های علمی و فرهنگی و حزبی، یکی از نمونه‌ها و مصادق بارز این تمثیل هستند. به خاطر دارم وقتی محصوران راه مشترکی را آغاز کردند، آقای کروبی به آقای موسوی گفت که مهندس؛ این راه، راه سخت و پرخطری است... در ادامه، امروز هم شنیدیم که آقای کروبی اعلام کرده که اگر قرار است گشایشی در حصر صورت گیرد باید هر 3محصور را شامل شود و نه تنها یکی را.

واقع آن است که در همین مورد خاص هم ایثار و گذشت و اخلاق همراهی و وفاق را در رفتار آقای کروبی می‌توان دید. ایشان بر عهدی که با مهندس موسوی بسته بودند، باقی ماندند و در میانه راه حاضر به پیاده شدن از قطار همراهی نشدند. اساسا وفاقی که امروز دولت و ملت به دنبال تحقق آن هستند، همین‌گونه باید باشد. دست دوستی که بلند شد باید تا زمان حصول نتیجه باقی باشد. این رفتار می‌تواند الگویی باشد برای کسانی که در راه همدلی، همراهی و وفاق مومنانه و همدلانه قصد همراهی دولت را دارند تا این کشتی بلا زده و مصیبت دیده مدیریت کشور در ابعاد مختلف به سمت ساحل بهبود و رشد حرکت کند. کدورتی طی سال‌های اخیر میان مردم و مسوولان ایجاد شده است.

با تذبذب‌هایی که پاره‌ای از تندروها و بدخواهان ایجاد کردند تا میان دوستان و همدلان و دلدادگان به انقلاب اسلامی را به هم زنند. در واقع حاسدان و بدخواهان کاری کردند که بزرگان انقلاب سخن هم را نشنوند و حرف هم را گوش ندهند. در این شرایط راه برای نفاق‌گران و وسوسه‌کنندگان باز شد تا در آتش اختلافات و دوگانگی‌ها و گِره‌ها بدمند. تندروها تفاوت‌ها را برجسته‌تر کردند تا از این آب گل آلود برای خود ماهی‌های بزرگ‌تر سوداگری صید کنند. ان‌شاء‌الله این رفع حصر منشأ تحقق وفاق ملی و رفع خصومت‌ها شود، ضمن اینکه امیدواریم جبران مافات هم شود. کسانی که طی همه این سال‌ها به بهانه دوستی با این شخصیت‌ها مورد جفا و بی‌مهری قرار گرفتند و در پاره‌ای از موارد حقوق آنها نادیده انگاشته شد، دلجویی شوند.

هم دولت، هم نظام و هم نزدیکان به هر دو جریان برای همدلی وفاق در پی جبران گذشته بر آمده و مشکلات گذشته را به امید یک آینده روشن فراموش کنند. این مهم با نزدیک‌تر شدن دل‌ها به هم و رفع موانع شکل می‌گیرد. همین امروز هم که فاصله میان محصوران وجود دارد، همان‌گونه بعد منزل نبود در سفر روحانی...دل‌های این دوستان نیز به هم نزدیک است.معتقدم از ملت ایران برمی‌آید که گذشته‌ها را فراموش کرده و برای فردا، وفاق و آشتی ملی را ایجاد کنند. لازم است بین دولت دکتر پزشکیان و حاکمیت، همچنین مردم و دولت و طرفداران جریانات مختلف با هم، این وفاق و همدلی قدر دانسته شده و ارج نهاده شود تا فصلی نو از راه برسد و هنگامه‌ای مطلوب‌تری حاصل شود.

فضای سیاسی کشور هم مهیای رفع حصر شده است

همچنین، محمد تقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نیز در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: 

رفع حصر یکی از ضرورت‌هایی است که هر انسان دلسوز و عقل سلیمی در کشور از آن دفاع می‌کند. آقایان کروبی و موسوی، چهره‌هایی هستند که هم در سال‌های قبل از انقلاب و هم در سال‌های پس از انقلاب، مورد اعتماد امام (ره) بودند و زحمات زیادی برای جمهوری اسلامی و کشور کشیده‌اند. همه دلسوزان کشور امیدوارند، ماجرای حصر به پایان رسیده و موانع از پیش روی این گرامیان برداشته شود. البته من خبری از جزییات موضوع رفع حصر جز آنچه در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده، ندارم.

اما امیدوارم این مساله سرانجام حل و فصل شود. به هر حال این عزیزان سن و سال بالایی دارند و فشارهای زیادی را متحمل شده‌اند. از نظر عرفی و قانونی و شرعی درست نیست که افرادی بدون دادگاه و طی مراحل قانونی با محدودیت، زندان یا حصری مواجه شوند. امیدوارم مسوولان محترم برای این معادله چاره‌ای بیندیشند تا این گره باز شود. در شرایطی که دولت مسعود پزشکیان بر وفاق ملی و افزایش انسجام اجتماعی پافشاری دارند، خوب است که حصر هم پایان پذیرد تا زمینه برای آشتی ملی میان همه اقشار و طیف‌ها فراهم شود.

البته به نظرم پس از حضور دکتر پزشکان فضای سیاسی کشور هم مهیای رفع حصر شده است. به هر حال نقش جریان تندرو و تنگ‌نظری که همواره قصد آسیب زدن به کشور و خالص‌سازی را داشتند، کمرنگ شده است. اندک جایگاهی که طیف‌های افراطی در مجلس داشتند از دست رفته است. در قوه مجریه هم دیگر جایگاهی ندارند، بنابراین از عالی‌ترین سطوح کشور تا دفتر ریاست‌جمهوری، مجلس، فعالان سیاسی و... به دنبال شکل‌گیری فضای تازه هستند. ایران باید از مشکلات سال 88 و معضلات پس از آن عبور کند.

اینکه چه کسی مقصر بروز بحران‌ها بوده را تاریخ و افکار عمومی قضاوت می‌کند. اما امروز کشور نیاز به سامان یافتن و بهبود دارد. اقتصاد کشور مشکل دارد، آسیب‌های اجتماعی و فقر گسترش یافته، معضل بیکاری جدی است، مردم برای تامین معیشت خود با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو هستند و ... با فرمان تندروها هیچکدام از این مشکلات سامان نمی‌یابند. سیستم متوجه شده که جهت‌گیری‌ها نیازمند تغییر است، به نظرم یکی از مهم‌ترین علامت‌های این تغییرات، پایان دادن به حصر است.

کاری که اصل آن مقبول و معقول نیست و ارکان آن قانونی نیست به سود کشور نیست. قطعا دکتر پزشکیان در این زمینه اقدامات و تلاش‌هایی صورت داده تا مشکلات حصر هم رفع شود. اساسا این به نفع خود نظام است که این پرونده گشوده را با تدبیر ببندد. در کل افکار عمومی منتظر تصمیمات عاقلانه در این زمینه هستند و این اقدام (رفع حصر) پیام عاقلانه مناسبی برای ورود به دوران تازه خواهد بود.

27215

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان