چهرهِ جدید پاستور در دوران مسعود پزشکیان؛ تریبون سخنگویی دولت در دستان یک زن /ظریف رفت اما برگشت /دولتمردان روحانی و خاتمی در کنار رئیس‌جمهور

صندلی های وزارتخانه ها در دولت چهاردهم تعیین تکلیف شده اند و صندلی های معاونت و دیگر مسئولیت ها در دولت پزشکیان یکی بعد از دیگر سکانداران جدید خود را می شناسند.

چهرهِ جدید پاستور در دوران مسعود پزشکیان؛ تریبون سخنگویی دولت در دستان یک زن /ظریف رفت اما برگشت /دولتمردان روحانی و خاتمی در کنار رئیس‌جمهور

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صندلی ها در پاستور یکی بعد از دیگری با چهره های جدید پُر می‌شود، تکلیف برخی معاونان در همان روزهای ابتدایی استقرار رئیس جمهور در صندلی ریاست جمهوری مشخص شد و تکلیف برخی دیگر طی روزهای اخیر روشن شده است.

19 صندلی متعلق به وزرای دولت چهاردهم نیز با رأی نمایندگان مجلس روشن شد تا دولت پزشکیان کم کم در مسیر کامل شدن پیش برود.

اولین حکم مسعود پزشکیان برای محمدرضا عارف به عنوان معاون اول ریاست جمهوری صادر شد و در همان روز، رئیس دولت چهاردهم دومین حکم خود را هم صادر کرد و محسن حاجی میرزایی را به سمت «رئیس دفتر ریاست جمهوری» برگزید.

معاون اول رئیس‌جمهور، دومین مقام عالی‌رتبه در هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران پس از رئیس‌جمهور ایران است. او وظیفه اداره هیئت دولت در هنگام غیاب رئیس‌جمهور و مسئولیت هماهنگی سایر معاونان رئیس‌جمهور را بر عهده دارد. در 13 دولت گذشته چهره های مختلفی بر این کرسی تکیه زده اند و محمدرضا عارف که خود در دولت اصلاحات این جایگاه را تجربه کرده بود برای دومین بار به معاون اولی دولت پزشکیان رسید.

حبیبی؛ رکورددار شد، جهانگیری در جایگاه دوم ایستاد /رفت و برگشت عارف

اولین حکم معاون اولی در دولت پنجم که آیت الله هاشمی رفسنجانی ریاست آن را بر عهده داشت، برای حسن حبیبی زده شد. او با 12 سال معاون اولی رکورددار سکانداری در این مقام است. حبیبی در سال 1368 معاون اول علی اکبر هاشمی رفسنجانی شد و در دولت دوم هاشمی رفسنجانی و دولت اول سیدمحمد خاتمی تا 1380 در سمت خود ابقا شد.

اما با شروع به کار دولت دوم خاتمی (دولت هشتم) حسن حبیبی خداحافظی کرد و محمدرضا عارف به مدت 4 سال (1380 تا 1384) جای او را در دولت گرفت. عارف بعد از 19 سال بار دیگر با همین سمت؛ یعنی معاون اولی دولت چهاردهم به پاستور بازگشت.

در سال 1384 دولت نهم به ریاست محمود احمدی نژاد روی کار آمد و پرویز داوودی را به معاون اولی برگزید. احمدی نژاد در تیرماه 88 و در زمانی که سکاندار دولت دهم شده بود اسفندیار رحیم مشایی را به جایگاه معاون اولی منصوب کرد اما بعد از بالا گرفتن اعتراضات و مخالف رهبری محمدرضا رحیمی جایگزین شد.

حسن روحانی در دوران سکانداری دولت های یازدهم و دوازدهم، تنها با یک معاون اول یعنی اسحاق جهانگیری کار کرد تا جهانگیری بعد از مرحوم حبیبی بیشترین سابقه حضور در این جایگاه را داشته باشد.

سیزدهمین دولت به ریاست ابراهیم رئیسی در سال 1400 تشکیل شد و  محمد مخبر در قامت معاون اولی شروع به کار کرد. این دوره یکی از دوره های پرچالش برای منصب معاون اولی بوده است، چراکه در سومین سال این دولت، رئیسی در پی سانحه سقوط بالگرد به شهادت رسید و مخبر به عنوان سرپرست ریاست جمهوری به مدت دو ماه و اندی اداره دولت را عهده دار شد.

ریاست افراد مورد اعتماد بر دفتر روسای جمهور

اما «رئیس دفتر رئیس‌جمهور» نیز یکی از زیرمجموعه‌های نهاد ریاست‌جمهوری است که وظیفه هماهنگی و برنامه ریزی برنامه‌های رئیس‌جمهور و ارتباط وی با بخش های مختلف دولت را برعهده دارد. روسای جمهور معمولا مورد اعتمادترین افراد نزدیک به خود را برای این سمت در نظر می گیرند.

آنچنان که ابوالحسن بنی صدر در سال 1357 رضا تقوی، دوست نزدیک خود را به عنوان رئیس دفتر خود منصوب کرد تا به عنوان اولین رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تاریخ ایران شناخته شود.

با روی کار آمدن دولت محمدعلی رجائی، وی محمدحسین رفیعی را که از قضا او هم دوست و یار نزدیکش بود، به سمت رئیس دفتر خود برگزید.

پسر رفسنجانی رئیس دفتر پدر شد/برادر خاتمی هم ...

سیدمحمدمیرمحمدی سومین رئیس دفتر ریاست جمهوری ایران بود که در دولت های سوم و چهارم آیت الله خامنه ای این سمت را بر عهده داشت. او با روی‌کارآمدن دولت اول هاشمی‌رفسنجانی کرسی‌اش را از دست نداد و تا پایان عمر دولت پنجم رئیس‌ دفتر باقی ماند.

هاشمی رفسنجانی در دولت دوم خود حسین مرعشی را به عنوان رئیس دفتر خود منصوب کرد. مرعشی 2 سال این سمت را بر عهده داشت و در میانه راه که به مجلس پنجم راه یافت، جایش را به محسن هاشمی پسر ارشد رئیس جمهور داد.

با روی‌کارآمدن دولت اصلاحات، محمدعلی ابطحی ریاست دفتر رئیس‌جمهوری را از محسن هاشمی تحویل گرفت و کلیددار این سمت حساس شد. او تا پایان عمر دولت هفتم این ریاست را برعهده داشت، اما در

دولت هشتم به معاونت پارلمانی و حقوقی رئیس‌جمهور منصوب شد و صندلی ریاست دفتری را به علی خاتمی، برادر ارشد رئیس‌جمهور، سپرد.

انتصاب 4 رئیس دفتر در دو دولت محمود احمدی نژاد

انتخابات ریاست جمهوری نهم پای تیم محمود احمدی‌نژاد را به پاستور باز کرد. در این میان، غلامحسین الهام به عنوان یکی از چهره‌های نزدیک و معتمد وی به ریاست دفتر وی رسید. او ١٨ ماه این سمت را برعهده

داشت تا اینکه به دنبال فوت جمال کریمی‌راد، وزیر دادگستری وقت، به عنوان وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور از نمایندگان مجلس رأی اعتماد گرفت. بعد از رفتن الهام به وزارت دادگستری، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی بر

صندلی ریاست دفتری نشست.

دفتر ریاست جمهوری دومین دولت احمدی نژاد هم به مانند دولت اولش 2 رئیس را تجربه کرد. رحیم مشائی یار جدانشدنی احمدی نژاد و پدر عروس او، که معاون اولی اش در دولت نهم جنجال های زیادی را به پا

کرده بود، در این دولت ریاست دفتر ریاست جمهوری را به دست گرفت.

 در سال پایانی دولت احمدی نژاد، حسن موسوی از نزدیکان و منصوبان مشایی در دولت‌های نهم و دهم، به جای مشائی بر ریاست دفتر نشست.

نهاوندیان و واعظی روسای دفتر روحانی/ رئیس دفتر سه ساله دولت سیزدهم 

محمد نهاوندیان در دولت یازدهم( دولت اول ) حسن روحانی، رئیس دفتر او شد و در دولت دوم او (دولت دوازدهم) محمود واعظی عهده دار این سمت شد.

غلامحسین اسماعیلی نیز رئیس دفتر ابراهیم رئیسی در دولت سیزدهم بوده است.

* در جدول زیر معاونان اول و رئیس دفترهای ریاست جمهوری به تفکیک دولت ها آمده است؛

دولت

معاون اول رئیس جمهور

رئیس دفتر ریاست جمهوری

اول

---

رضا تقوی

دوم

----

محمدحسین رفیعی

سوم

---

سیدمحمد میرمحمدی

چهارم

---

سیدمحمد میرمحمدی

پنجم

حسن حبیبی

سیدمحمد میرمحمدی

ششم

حسن حبیبی

سیدحسین مرعشی

محسن هاشمی رفسنجانی

هفتم

حسن حبیبی

سیدمحمدعلی ابطحی

هشتم

محمدرضا عارف

سیدعلی خاتمی

نهم

پرویز داوودی

غلامحسین الهام

 اسفندیار رحیم مشایی

عبدالرضا شیخ الاسلامی

دهم

محمدرضا رحیمی

اسفتدیار رحیم مشائی

سیدحسن موسوی

یازدهم

اسحاق جهانگیری

محمد نهاوندیان

دوازدهم

اسحاق جهانگیری

محمود واعظی

سیزدهم

محمد مخبر

غلامحسین اسماعیلی

چهاردهم

محمدرضا عارف

محسن حاجی میرزایی

انتخاب اولین سخنگوی زن در تاریخ جمهوری اسلامی ایران

اما چهارشنبه 7 مردادماه، تکلیف کرسی سخنگویی دولت چهاردهم نیز مشخص شد و در جلسه هیات دولت، فاطمه مهاجرانی به عنوان اولین سخنگوی زن در تاریخ جمهوری اسلامی ایران تعیین گردید. 

سخنگو سِمتی است که با استقرار دولت‌ها با پیشنهاد رئیس جمهوری و با موافقت هیات دولت انتخاب می‌شود. این منصب به عنوان اصلی‌ترین مرجع اطلاع‌رسانی عملکرد دولت‌ها، وظیفه پاسخگویی به افکار عمومی را نیز برعهده دارد.

از زمان استقرار دولت موقت مهدی بازرگان تا شکل گیری منصب ریاست جمهوری در کشور، دو نفر به نام های عباس امیرانتظام و صادق طباطبایی به ترتیب به عنوان سخنگویان دولت انتخاب شدند.

از بهزاد نبوی تا توکلی، مهاجرانی و ....پشت تریبون سخنگویی دولت

با روی کار آمدن ابوالحسن بنی صدر به عنوان اولین رئیس جمهور در ایران، وی حسن حبیبی را به سخنگویی دولت انتخاب کرد. با احتساب دو سخنگوی در دولت بازرگان، او را می توان سومین سخنگو در جمهوری سالامی ایران برشمرد.

حسن حبیبی در دولت های پنجم تا هفتم در قامت معاون اولی روسای جمهور هم ظاهر شد.

محمدعلی رجایی، بهزاد نبوی را از 1359 به عنوان سخنگوی دولت خود برگزید. بهزاد نبوی که از انقلابیون قدیمی بود و پیش از انقلاب سابقه طولانی مبارزه علیه رژیم پهلوی را داشت در جمهوری اسلامی دوران پرفراز و نشیبی را تجربه کرد. او همزمان با سخنگویی دولت، سمت وزیر مشاور در امور اجرایی نخست‌وزیر را هم بر عهده داشت .

احمد توکلی هم سخنگوی دولت سوم که آیت الله خامنه ای رئیس جمهوری بود، را در اختیار داشت. دولت های چهارم، پنجم و ششم که آیت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی رفسنجانی کلیددار ریاست جمهوری بوده اند، سخنگوی دولتی برای خود نداشته اند.

با روی کار آمدن دولت اصلاحات، سیدمحمد خاتمی، سیدعطاء الله مهاجرانی را به عنوان سخنگوی دولت منصوب کرد. او همزمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را هم بر عهده داشت. مهاجرانی سه سال عهده‌دار این دو مسئولیت به صورت همزمان بود و سرانجام در آذر 1379 بعد از یک استیضاح ناموفق، از دولت هفتم کناره‌گیری کرد. 

در دولت هشتم  و دولت دوم خاتمی، عبدالله رمضان‌زاده که دبیر هیئت دولت بود، به عنوان سخنگوی دولت انتخاب شد.

ابوالمشاغل دولت احمدی نژاد در قامت سخنگوی دولت

با روی کار آمدن دولت نهم به ریاست جمهوری احمدی نژاد، در سال 1384،  غلامحسین الهام به عنوان سخنگوی دولت انتخاب شد. او که به ابوالمشاغل دولت احمدی‌نژاد معروف بود، همزمان رئیس دفتر رئیس‌جمهور بود و پس از آن به وزارت دادگستری رسید. الهام آن روزها همزمان عضو شورای نگهبان نیز بود اما در نهایت با قانونی که مجلس وقت تصویب کرد، الهام در روزهای پایانی عمر دولت نهم بین دو گزینه حضور در شورای نگهبان و دولت، گزینه اول را انتخاب کند و با دولت خداحافظی کند.

دولت دهم به ریاست جمهوری احمدی‌نژاد در سخنگویی هم مثل بسیاری موارد دیگر عجایب فراوان داشت. در دولت دوم احمدی نژاد در سال 1388، سید شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد، به عنوان سخنگوی اقتصادی و محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور به عنوان سخنگوی سیاسی دولت منصوب شدند. حسینی تا پایان دولت دهم یعنی 1392 سخنگوی اقتصادی دولت بود. اما رحیمی در   اواسط 1391 جای خود را به غلامحسین الهام داد تا او که دوران حضورش در شورای نگهبان به پایان رسیده بود  برای بار دوم و به عنوان سخنگوی دولت و البته سخنگوی سیاسی معرفی شد و تا پایان دولت عهده‌دار این سمت بود. 

نوبخت رکورددار سخنگوهای دولت شد

پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 و با تشکیل دولت یازدهم، محمدباقر نوبخت که سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را بر عهده داشت، به عنوان سخنگوی دولت معرفی شد. نوبخت به مدت 4 سال و 11 ماه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم عهده‌دار این سمت بود که در میان همه سخنگوی های در نوع خود یک رکورد به حساب می‌آمد. اما سرانجام برای تمرکز بیشتر بر سازمان برنامه در مرداد 1397 از سخنگویی دولت کنار رفت و علی ربیعی جای او را در این سمت گرفت.

سیزدهمین دولت ایران به ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی در سال 1400 روی کار آمد. او علی بهادری جهرمی را به عنوان سخنگوی دولت برگزید که تا آخر سه سال عمر این دولت در سمت خود باقی ماند.

* در جدول سخنگوهای دولت به تفکیک هر دوره را مشاهده می کنید؛

دولت

اسامی سخنگوهای دولت

اول

حسن حبیبی

دوم

بهزاد نبوی

سوم

احمد توکلی

چهارم

-----

پنجم

----

ششم

----

هفتم

سیدعطاءالله مهاجرانی

هشتم

عبدالله رمضان زاده

نهم

غلامحسین الهام

سیدشمس الدین حسینی

دهم

محمدرضا رحیمی

غلامحسین الهام

یازدهم

محمدباقر نوبخت

دواردهم

علی ربیعی

سیزدهم

علی بهادری جهرمی

چهاردهم

فاطمه مهاجرانی

ظریف اولین معاون راهبردی شد

علاوه بر محمدرضا عارف به عنوان معاون اول و محسن حاجی میرزایی در سمت رئیس دفتر ریاست جمهوری، پزشکیان احکام 11 گانه دیگری را برای دیگر معاونان خود تا به امروز صادر کرده است.

در 11 مردادماه مسعود پزشکیان، محمدجواد ظریف را به عنوان معاون راهبردی رئیس جمهور و رئیس مرکز بررسی های استراتژیک منصوب کرد. وزیر خارجه دولت روحانی با 64 سال سن، مقاطع دانشگاهی خود را در روابط بین الملل از دانشگاههای سانفرانسیسکو و دنور گرفته است. او البته چند روز بعد از این انتصاب استعفا داد، اما با رایزنی های صورت گرفته، بار دگیر به دولت چهاردهم بازگشت.

پزشکیان همچنین محمدجعفر قائم پناه 70 ساله که چشم پزشک است را هم به عنوان معاون امور اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری خود انتخاب کرد.

3 روز بعد رئیس جمهوری در احکامی سه گانه، علی طیب نیا که پس از پیروزی پزشکیان در انتخابات، گمانه زنی هایی درباره حضور وی به عنوان معاون اول یا وزیر اقتصاد یا معاون اقتصادی، مطرح بوده، مشاور عالی رئیس جمهور شد. او با 64 سال سن، دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران دارد و سکاندار وزارت اقتصاد دولت روحانی بود.

سیدحمید پورمحمدی که در سازمان برنامه و بودجه در دولت های یازدهم و دوازدهم حسن روحانی، نقش پررنگی داشت، در دولت چهاردهم با حکم پزشکیان به ریاست این سازمان رسید. او 57 سال سن دارد.

ابقاء یک معاون دولت سیزدهم در سمت خود

 شهرام دبیری دیگر چهره ای بود که حکم برایش صادر شد. دبیری که به جز فعالیت در شورای شهر و استان آذربایجان شرقی، نکته دیگری در کارنامه اش دیده نمی شود، در قامت معاون پارلمانی دولت چهاردهم ظاهر شد. او تخصص پرتوهای هسته ای را در کشورهای ژاپن و شوروی سابق گذرانده است.

پزشکیان در 20 مردادماه، احکام 4 معاون دیگر خود را صادر کرد. محمد اسلامی که معاون رئیس دولت سیزدهم و رئیس سازمان انرژی اتمی بود، در سمتش ابقاء شد. او 68 سال سن دارد و مدارک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاههای دیترویت میشیگان و اوهایوی آمریکا دریافت کرده است.

سعید اوحدی که در دولت روحانی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بود، در دولت چهاردهم نیز بار دیگر به سمت ریاست این بنیاد رسید. وی دانش آموخته دانشگاه های تهران، صنعتی شریف و کالیفرنیای آمریکا است.

حسین افشین، که بیشتر در حوزه دانشگاهی فعالیت کرده است، بر مسند معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در کابینه چهاردهم تکیه زد.

همچنین اولین زن در دولت چهاردهم که حکم گرفت، زهرا بهروز آذر بود که معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده شد.

دو «انصاری» در قامت معاونان پزشکیان

اخیرا رئیس جمهور دو حکم جدید دیگر صادر کرد. در این احکام مجید انصاری  به عنوان معاون حقوقی رئیس جمهور منصوب شد. وی مدتی معاون پارلمانی در دولت های خاتمی و روحانی نیز بوده است و در دولت روحانی نیز این مسئولیت معاونت حقوقی را عهده دار بود.

شینا انصاری، چهارمین زن در کابینه دولت چهاردهم است که پزشکیان او را به عنوان رئیس سازمان حافظت محیط زیست منصوب کرد. او 51 سال دارد و دکترای خود را در حوزه مدیریت محیط زیست از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران دریافت کرده است. علاوه بر او فرزانه صادق مالواجرد وزیر راه و شهرسازی، زهرا بهروز آذر، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت، 3 زن دیگر منصوب شده در دولت چهاردهم هستند.

از سوی دیگر، الیاس حضرتی نیز رئیس شورای اطلاع رسانی دولت شد. او روزنامه نگار اصلاح طلبی است که 63 سال سن دارد و صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه اعتماد است.

*در جدول زیر معاونان پزشکیان و سوابق تحصیلی و اجرایی آنها را مشاهده می کنید؛

معاونان مسعود پزشکیان

ردیف

اسم / سمت

سن

محل تولد

تحصیلات

سوابق اجرائی

1

محمدرضا عارف/ معاون اول

70

یزد

*دکترای برق- مخابرات از دانشگاه استنفورد آمریکا

* رئیس دانشگاه تهران(1373-1376)

*وزیر پست، تلگراف و تلفن (1376-1379)

*رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی (1379- 1380)

*معاون اول سیدمحمد خاتمی( 1380 – 1384)

*عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام

*نماینده مجلس

* عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی

* استاد دانشگاه صنعتی شریف

2

محسن حاجی میرزایی/ رئیس دفتر رئیس جمهور 

65

قم

*فوق لیسانس مدیریت از دانشگاه تهران

*فوق لیسانس جامعه شناسی

*مشاور نهاد و مدیرکل دفتر امور مدیران ارشد دفتر رئیس جمهور( 1379-1384)

*رئیس سازمان بهره وری ایران( 1384-1389)

*وزیر آموزش و پرورش( 1394-1398)

*دبیر هیات دولت( 1392-1398)

* عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی

3

محمدجعفر قائم پناه / معاون اجرائی رئیس جمهور

70

کرمانشاه

* فلوشیپ قرنیه و خارج چشمی

* دکترای حرفه‌ای پزشکی

* عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران

*معاونت توسعه و مدیریت منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

*رئیس اولین دوره شورای شهر کرمانشاه

* معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه،

*عضویت در انجمن اسلامی و مسئول اعزام دانشجویی به جبهه‌های جنگ تحمیلی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز

4

محمد جواد ظریف معاون راهبردی رئیس جمهور

64

تهران

*کارشناسی و کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو

*کارشناسی ارشد مطالعات بین‌المللی از دانشگاه دنور

*دکتری مطالعات بین‌المللی(روابط و حقوق بین‌الملل)

*  مشاور سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سان فرانسیسکو (1357-1359)

* مشاور سیاسی، رایزن و کاردار نمایندگی ایران در سازمان ملل( 1359-1361)

* سفیر و معاون نماینده دائم نمایندگی در سازمان ملل(1368-1371)

* معاونت حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه(1371-1381)

* سفیر ایران در سازمان ملل متحد (1381-1386)

* دستیار ارشد وزیر امور خارجه(1389)

*وزیر امور خارجه(1392-1400)

5

سید حمید پورمحمدی گل‌سفیدی/ رئیس سازمان برنامه و بودجه

57

چهارمحال و بختیاری

* دکتری علوم اقتصادی از بلژیک 

* کارشناسی ارشد مدیریت دولتی

* کارشناسی حقوق

*کارشناس حقوقی ـ معاون اداره کل وزارت جهاد سازندگی (سازمان امور عشایر) 2 سال( 1371–1368)

*مدیرعامل شرکت شاهد استان چهارمحال و بختیاری 4 سال (1375–1371)

*معاون برنامه‌ریزی و اداری و مالی استاندار استان چهارمحال و بختیاری 3٫5، (1379–1375)

*مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری شاهد کشور بنیاد شهید انقلاب اسلامی (تهران) 4 سال ( 1383–1379)

*معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارائی (تهران) 5 سال (1388–1383)

*قائم مقام بانک مرکزی(1388–1391)

*معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور(1393–1392)

*معاون امور تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور(1393–1396)

*معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور

6

علی طیب نیا/ مشاور عالی

64

اصفهان

*کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران

* دبیر و مشاور کمیسیون اقتصادی دولت های هاشمی رفسنجانی و  دولت اول سیدمحمد خاتمی

* معاون هماهنگی امور اقتصادی و فنی معاون اول سیدمحمدخاتیم در دولت دوم

* ستاد مدیریت بحران کشور در دولت دوم خاتمی

* معاون امور اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه ریزی(1384)

* نماینده رئیس جمهور در شورای پول و اعتبار(1384-1385)

* وزیر امور اقتصادی(1392-1400)

7

شهرام دبیری/ معاون پارلمانی

64

تبریز

*  دوره تخصصی پزشکی هسته‌ای در دانشگاه تهران

*ادامه تحصیل در پزشکی هسته ای  در ژاپن

* دوره تخصصی محافظت در برابر پرتوهای هسته‌ای در شوروی سابق

ه

* شورای شهر تبریز

رئیس شورای شهر تبریز (1391-1396)

*  رئیس شورای استان آذربایجان شرقی 

* دبیر کل حزب رفاه و سلامت آذربایجان شرقی

* عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی تبریز

* ریاست «شرکت پزشکان ولیعصر تبریز» 

*  ایده پرداز، مؤسس اولیه و سهام‌دار اصلی بیمارستان ولیعصر تبریز

* بنیان‌گذار گروه پزشکی هسته‌ای دانشگاه علوم پزشکی تبریز 

8

محمد اسلامی/ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی

68

اصفهان

*کارشناسی مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه انستیتو تکنولوژی دیترویت میشیگان آمریکا

*کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تولیدو اوهایوی آمریکا

*مدیر پروژه و معاون اجرایی بخش عمران بنیاد مستضعفان

*مجری طرح‌های عمرانی مرزهای شرقی کشور کمیته انقلاب اسلامی

*مسئول امور فنی و مهندسی کمیته انقلاب اسلامی

*معاون فرماندهی کل کمیته انقلاب اسلامی

*معاون مهندسی و طرح‌های توسعه سازمان صنایع دفاع بزرگ

*مدیرعامل شرکت صنایع هواپیماسازی ایران

*قائم‌مقام سازمان صنایع و هوافضا

*رئیس مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی

*معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع

*معاون مهندسی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع و همزمان دبیر ستاد توسعه سواحل مکران

*استاندار مازندران

*وزیر راه و شهرسازی در دولت دوازدهم

*رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت سیزدهم

9

سعید اوحدی/ معاون رئیس جمهور و رئیس بینیاد شهید و ایثارگران

67

بروجرد

* کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه تهران

* کارشناسی مهندسی شیمی عالی از دانشگاه صنعتی شریف

*مهندسی راه و ساختمان در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا

* معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش

*مشاور ویژه معاون اول رئیس جمهور در موضوع عراق و سوریه 

*رئیس بنیاد شهید و امور مستضعفان در دولت دوازدهم

*مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت صنعتی مینو
*مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی
*مدیرعامل مؤسسه ندای سعادت
*ریاست سازمان حج و زیارت کشور در سال 1392
*معاونت سازمان میراث فرهنگی در سال 1396
*رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری در سال 1396
*رئیس ستاد آزادگان استان لرستان
*رئیس ستاد آزادگان استان مرکزی
*نماینده سید آزادگان در امور آزادگان
*عضو هیأت مدیره مؤسسه پیام آزادگان
*عضو هیأت مدیره شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان
*مدیریت نمایشگاه‌های تمدن اسلامی در مالزی
*عضویت در سازمان‌های سیاحتی بنیاد مستضعفان

10

حسین افشین/معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان 

44

----

*دکترای مهندسی مکانیک

*ریاست  پژوهشکده علوم و فناوری های انرژی، آب و محیط زیست 

*عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک

*معاونت زیربنایی و امور تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی

*قائم مقام معاونت دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف

11

زهرا بهروز آذر/ معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده 

43

تهران

 دکترای رشته توسعه کارآفرینی از دانشگاه تهران

*مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در دوره شهرداری پیروز حناچی

*پژوهشگر در حوزه کارآفرینی اجتماعی

*رئیس مرکز آمار و رصد شهری تهران

12

مجید انصاری/ معاون حقوقی رئیس جمهوری

70

زرند

*تحصیلات حوزوی

* کارشناسی ارشد در رشته حقوق خصوصی

*نماینده زرند در مجلس در ادوار اول، سوم، پنجم و ششم

*معاون پارلمانی سیدمحمد خاتمی

*رئیس سازمان زندان ها از سال 1365 تا 1366

*رئیس فراکسیون خط امام

*نماینده تهران در مجلس سوم خبرگان

*عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

*معاون حقوقی در دولت حسن روحانی 

13

شینا انصاری/  رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

51

تهران

*کارشناسی کشاورزی گیاه پزشکی از دانشگاه بوعلی سینا همدان

* کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران

*دکترای مدیریت محیط زیست از دانشگاه تهران

* کارشناس محیط زیست در سازمان حفاظت محیط زیست

*سرپرست اداره تازه تاسیس محیط زیست شهرستان ری

*سرپرست اداره محیط زیست تهران

*معاون اداره کل محیط زیست استان تهران

*معاون فنی اداره کل محیط زیست استان البرز

* مدیرکل دفتر پایش فراگیر آلودگی سازمان حفاظت محیط زیست

*مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران

14

الیاس حضرتی/ رئیس شورای اطلاع رسانی دولت

63

هشترود

*کارشناسی ارشد مدیریت دولتی

*فرمانده سپاه پاسداران گیلان در سال های 1357-1367 

*نماینده رشت در مجلس در ادوار سوم، چهارم و پنجم

*نماینده تهران در مجلس در ادوار ششم و دهم

*قائم مقام حزب اعتماد ملی

*روزنامه نگار و صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه اعتماد

27218

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان