درمان خانگی پرولاکتین بالا و کاهش پرولاکتین در بدن

درمان خانگی پرولاکتین بالا بسیار ساده می باشد و کافی است تا شما یک سری از موارد مانند نداشتن استرس و داشتن تغذیه سالم را سر لوحه کار خود قرار دهید. برای دریافت اطلاعاتی بیش تر در این زمینه این مطلب را از دست ندهید.

درمان خانگی پرولاکتین بالا و کاهش پرولاکتین در بدن

پرولاکتین هورمونی می باشد که توسط غده هیپوفیز ترشح می شود و به نام هورمون لاکتوژن هم شناخته می شود و باید در نظر داشته باشید که این هورمون به صورت عمده در ترشح شیر بعد از زایمان نقش زیادی دارد و برای سلامت باروری زنان و مردان دارای اهمیت بیش تری خواهد بود از این رو باید بدانید که بالا تر رفتن و یا پایین تر آمدن از حد طبیعی در این هورمون می تواند خطراتی داشته باشد و در ادامه قرار است شما را با روش های درمان خانگی پرولاکتین بالا آشنا کنیم و اطلاعاتی مهم در این زمینه به شما بدهیم.

   نحوه اندازه گیری پرولاکتین

آشنایی با روش های درمان خانگی پرولاکتین بالا

پرولاکتین یکی از هورمون هایی می باشد که عملکرد شناخته شده ای ندارد و میزان رضایت جنسی زنان و مردان را نیز اندازه گیری خواهد کرد. همچنین از این هورمون در بدن برای تشخیص دادن بسیاری از بیماری های هورمونی از این مورد استفاده خواهد شد. معمولا این هورمون ها در زمان شیردهی و یا باروری در خانم ها بالا تر می رود و در بقیه موارد سطح این هورمون ها باید پایین باشد و در حد نانوگرم می باشد. اگر در خانم هایی که در شرایط باروری و یا شیردهی نیستند این هورمون بالا تر برود به معنای توده ای خوش خیم می باشد که باعث ترشح بیش از حد این هورمون می شود و این توده در هیپوفیز قرار دارد. نشانه های بالا بودن پرولاکتین در زنان عبارت اند از :

  • سردرد های بی دلیل داشتن در طی روز
  • اختلالات شدید بینایی
  • بیرون آمدن شیر از پستان های مادران باردار و یا شیرده
  • آکنه های شدید
  • درد و ناراحتی در حین نزدیکی
  • رشد غیر طبیعی مو های صورت و بدن

نشانه های بالا بودن هورمون پرولاکتین در مردان عبارت است از :

  • مشکلات باروری
  • سردرد های شدید
  •  مشکلات شدید بینایی
  • کاهش میل جنسی
  • اختلالات نعوظ
  • ریزش های غیر طبیعی مو های صورت و بدن

پرولاکتین زیاد در خون

اندازه گیری پرولاکتین

آزمایش هایی که برای اندازه گیری پرولاکتین بالا انجام می شود بسیار ساده می باشد و با گرفتن کمی خون می توان این مورد را اندازه گرفت. این آزمایش را معمولا صبح ها و دو ساعت بعد از بیدار شدن باید اندازه گرفت و یادتان باشد که این آزمایش دارای شرایط خاصی می باشد و اگر میزان این مورد در خون 30 الی 300 نانوگرم در میلی لیتر باشد این مورد طبیعی خواهد بود و بیش تر از این میزان غیر طبیعی خواهد بود. در واقع اگر این آزمایش در ساعت بعد از بیداری نباشد و یا مدت کوتاهی بعد از بیداری باشد نمی توان نتیجه ای درست و خوب دریافت کرد و برای انجام دادن این آزمایش باید با متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

علت های بالا رفتن پرولاکتین در خون

علت پرولاکتین بالا در خون بسیار زیاد می باشد و یک سری از عواملی نیز هستند که نیاز است تا اطلاعاتی در این مورد داشته باشید که کدام مشکلات در بدن می تواند باعث بالا رفتن این هورمون در بدن خواهد شد و این علل ها عبارت اند از :

  • بی اشتهایی عصبی
  • بروز لولاکتینوما
  • کم کاری تیروئید
  • پر کاری تیروئید
  • تنبلی تخمدان
  • بیماری های خاص کلیوی
  • کبد چرب
  • بی اشتهایی عصبی

برای تشخیص علت دقیق این مورد نیاز است تا آزمایش های دقیق تری را انجام دهید و این مورد را باید زیر نظر متخصص انجام دهید و در غیر این صورت ممکن است نتوانید این مورد را سریع تر درمان کرده و مشکلات بی شماری گریبانگیر شما خواهد شد.

درمان پرولاکتین بالا

روش های کاهش پرولاکتین در بدن

درمان خانگی پرولاکتین بالا بسیار کمک کننده خواهد بود و باید این مورد را در نظر داشته باشید که دارو درمانی تنها زیر نظر متخصص خواهد بود و شما نباید برای درمان به صورت خودسرانه از دارو های درمان پرولاکتین بالا استفاده کرد.  برای این که بتوانید این هورمون را کنترل کنید نیاز است تا چند نکته در این زمینه را رعایت کنید و این موارد عبارت است از :

  • کاهش استرس خود در طی روز
  • انتخاب غذای متعادل و سالم برای داشتن زندگی بهتر و کاهش پرولاکتین بالا
  • متوقف کردن فعالیت های بدنی و نپوشیدن لباس های تنگ که باعث فشار به قفسه سینه خواهد شد.
  • نپوشیدن لباس هایی که منجر به فشرده شدن نوک سینه ها می شود.
  • استفاده از غذا های حاوی ویتامین B6 و ویتامین E می باشد. ویتامین B6 باعث می شود تا دوپامین تولید شود و در نهایت باعث می شود تا پرولاکتین ها کنترل شده و بیش از حد تولید نشود و در نهایت ویتامین E نیز می تواند باعث شود تا پرولاکتین در خون کاهش پیدا کند. اگر می خواهید مکمل های غذایی استفاده کنید باید این مورد را با متخصص در میان بگذارید و خود سرانه از این مورد استفاده نکنید.

نیاز است تا بدانید که این مورد در صورت بالا بودن برای زندگی تهدید کننده نخواهد بود و تنها مشکلاتی مانند ناباروری و … را در بر دارد و باید در نظر بگیرید که بعد از کنترل این مورد و برگشتن هورمون ها به سطح عادی این مشکلات نیز از بین می رود.

اهمیت پرولاکتین بالا

درمان پرولاکتین بالا

استفاده از دارو های اعصاب نیز می تواند باعث بروز این مورد شود و آنچه که در این زمینه اهمیت دارد این است که استرس و خوردن غذا و داشتن خواب مناسب را برای درمان این مورد توصیه می کنند و این مورد ها را اگر رعایت کنید در زمان های کوتاهی می توانید نتیجه ای خوب و مناسب دریافت کنید. البته در بسیاری از موارد قطع برخی از دارو ها و تغییر دادن روش زندگی نیز می تواند بسیار خوب و مفید باشد و منجر به تعادل هورمونی شود. اگر این مورد باعث شود تا توده بسیار بزرگ شده باشد و چون این مورد نزدیک به اعصاب بینایی می باشد و می تواند مشکلاتی را در این زمینه ایجاد نماید باید در نظر داشته باشید که جراحی در این زمینه لازم است و این توده باید از این غده درون ریز خارج شود و اگر امکان برداشتن این توده وجود نداشته باشد معمولا با استفاده از رادیوتراپی این توده کاهش پیدا خواهد کرد. در واقع این مورد غیر قابل پیش بینی خواهد بود و بعد از چند سال که ان را کاملا برداشتید امکان رشد مجددش وجود دارد.

پرولاکتین و چاقی

بالا بودن هورمون پرولاکتین باعث می شود تا افراد مبتلا به چاقی شوند و با داشتن رژیم های سفت و سخت نیز باز هم این افراد به روند افزایش وزن خود ادامه می دهند و این مورد به دلیل بالا بودن میزان پرولاکتین در بدن ان ها می باشد. البته داشتن مشکلاتی مانند مشکلات تیروئیدی نیز می تواند باعث ایجاد پرولاکتین بالا در افراد شود از این رو این مورد دارای اهمیت بالایی است و  بهتر است برای پیشگیری از این مورد برای درمان به متخصص مراجعه کرده و اقدامات درمانی را انجام دهید.

پرولاکتین و چاقی

همانطور که می دانید پیشگیری کردن از بیماری ها می تواند هزینه ای کم تر با خود به همراه داشته باشد از این رو نیاز است تا بدانید که با پیشگیری کردن از برخی از شرایط و انجام دادن کار های ساده ای مانند دوری کردن از استرس و ورزش کردن در روز می توان از بیماری های هورمونی نیز پیشگیری کرد. اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه شما می توانید یک سری اطلاعات دیگری در مورد درمان خانگی ضعف بدن و  درمان طبیعی پرکاری تیروئید  نیز مشاهده نمایید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده در این زمینه استفاده کرده تا بتوانید وارد صفحات مربوطه شوید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان