مزایای سرم ویتامین سی و نحوه صحیح استفاده از آن

امروزه اکثر تولیدکنندگان ویتامین سی آن را به صورت سرم نیز به بازار ارائه می دهند. در این مطلب قصد داریم شما را با مزایای سرم ویتامین سی آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

مزایای سرم ویتامین سی و نحوه صحیح استفاده از آن

سرم ویتامین سی یکی از محصولات مراقبت پوست بسیار محبوب می باشد که به علت خواص آنتی اکسیدانی قوی خود شناخته شده می باشد. اگر مایلید تا با از مزایای سرم ویتامین سی اطلاع یابید پیشنهاد می کنیم با ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با مزایای سرم ویتامین سی

احتمالا از طریق رژیم غذایی می توان ویتامین سی را دریافت کرد ولی راهی برای تضمین دریافت مستقیم این ویتامین توسط پوست وجود ندارد. از این رو امروزه اکثر تولیدکنندگان ویتامین سی آن را به صورت سرم به بازار ارائه می دهند.

یک روش موثر برای بهره مندی از مزایای ویتامین سی استفاده از سرم آن می باشد. سرم ویتامین سی یکی از محصولات مراقبت از پوست محبوب می باشد که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. این سرم با تحریک کلاژن سازی به بهبود بافت پوست کمک می کند و مانع از ایجاد چین و چروک می شود.

استفاده منظم از سرم ویتامین سی می تواند سبب محافظت پوست در مقابل آسیب های محیطی و آلودگی ها گردد. بخصوص در شهرهای بزرگ که پوست نیازمند مراقبت بیشتری است. در هر روتین پوستی گزینه های متعددی وجود دارد تا سلامتی و شادابی پوست ایجاد شود.

برخی از این گزینه ها به صورت ثابت جزو روتین پوستی استاندارد هستند که یک گزینه همین سرم ویتامین سی می تواند باشد. این سرم مزایای زیادی برای سلامت پوست دارد که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می شود.

سرم ویتامین سی

اگر به روتین پوستی علاقمند هستید احتمالا اسم سرم ویتامین سی به گوش شما آشنا است. ویتامین سی به عنوان یکی از محصولات مهم بازار برای جلوگیری از پیری پوست و صاف و یکدست شدن پوست در نظر گرفته می شود.

در حقیقت ویتامین سی نوعی آنتی اکسیدان است که به شکل خاص در قالب سرم پوستی به تولید می رسد و می توان آن را روی پوست استفاده کرد. این ترکیب روی پوست صورت با رادیکال های آزاد مضر بیرونی و درونی مقابله نموده تا از آسیب های پوستی جلوگیری کند.

ویتامین سی در سرم یا دیگر محصولات مراقبت پوست وجود دارد. فرمولاسیون مختلف این ویتامین می تواند قدرت و اثرات آن را در پوست تغییر بدهد. نکته قابل توجه این است که تمام سرم ها به صورت یکسان تولید نمی شوند.

انواع سرم ویتامین سی از لحاظ غلظت ویتامین سی، مواد تشکیل دهنده سرم و حتی برند و نوع بسته بندی با یکدیگر تفاوت دارند. موثرترین فرم این محصول از نوع اسید ال اسکوربیک می باشد. غلظت ها نیز بین 10-20 درصد متغیر می باشد.

برای اثربخشی بهتر به غلظت بیشتر از 8 درصد نیاز است. با این وجود مصرف محصولات با غلظت بیشتر از 20 درصد نیز ممکن است تحریک پوستی را افزایش دهد. به بسته بندی محصول نیز دقت کنید که حتما سرم در یک شیشه تیره رنگ باشد زیرا نور اثر بخشی آن را می تواند بکاهد.

سرم ویتامین سی به گرما، نور خورشید و نور مصنوعی حساس است. به این ترتیب محصول انتخابی در شیشه تیره یا رنگی محافظت شده باشد. ویتامین سی موضعی برای بیشتر افراد ضرری ندارد ولی تمام محصولات پوستی ممکن است عوارض جانبی هم ایجاد کنند.

برای اطلاع از آلرژی بهتر است قبل از استفاده از هر محصولی ابتدا مقدار کمی از آن را روی ناحیه کوچکی از مچ دست یا ساعد امتحان کنید. اگر بعد از 24 ساعت پوست واکنشی نشان نداد می توانید از آن روی پوست خود استفاده کنید.

ضمنا دقت کنید اگر از محصولی طولانی مدت استفاده شود، پوست به تدریج به آن واکنش نشان می دهد. از این رو بهتر است استفاده از محصول جدید را به مرور و با فاصله چند هفته ای شروع نمایید. اگر بعد از استفاده از سرم ویتامین سی، بثورات پوستی، قرمزی و کهیر را مشاهده کردید، مصرف آن را قطع کنید.

به طور معمول این سرم یک یا دو بار در روز استفاده شود. اول پوست را بشویید و خشک نمایید، بعد سرم ویتامین سی و در ادامه مرطوب کننده استفاده کنید. در صورت خروج از منزل کرم ضد آفتاب نیز بزنید. موقع استفاده از محصولات مراقبت از پوست حتما دست های شما تمیز باشد.

از سرم ویتامین سی می توان به همراه دیگر محصولات مراقبت از پوست استفاده نمود ولی محصولات دارای نیاسینامید ممکن است اثر بخشی آن را کاهش دهند.

روش صحیح استفاده از سرم ویتامین سی

برای افزایش میزان اثر بخشی سرم ویتامین سی اول از همه پوست را با یک شوینده ملایم بشویید. بعد به کمک یک تونر آن را تمیز کنید. سرم ویتامین سی بایستی روی پوست تمیز حتما استفاده شود. در ادامه کمی از سرم را روی پوست بریزید و به آرامی ماساژ داده و پخش کنید.

با این که می توان از سرم ویتامین سی در شب هم استفاده کرد ولی بعضی متخصصان پوست عقیده دارند زمان مناسب استفاده از آن در مراحل روتین پوستی، روز می باشد. توصیه شده سرم را در صبح و همزمان با زدن ضد آفتاب استفاده کنید.

این سرم در عرض 5-10 دقیقه جذب پوست می شود و می توان بعد از آن سایر محصولات مراقبت پوست را استفاده نمود. بعد از زدن سرم روی پوست نیاز نیست آن را بشویید. بعد از استفاده از سرم مذکور باید از یک مرطوب کننده ملایم یا آبرسان روی پوست استفاده کنید تا رطوبت و نرمی پوست ایجاد شود.

از کرم های حاوی رتینول به هیچ وجه استفاده نکنید. حتما بعد از زدن سرم ویتامین سی از یک کرم ضد آفتاب مناسب استفاده شود. این سرم ممکن است سبب افزایش میزان حساسیت پوست به نور شود که احتمال بروز عوارض جانبی را به همراه دارد.

سرم ویتامین سی مناسب چه افرادی است؟

این سرم محصولی عالی برای مراقبت از پوست بوده و هر فردی در صورت عدم حساسیت پوستی می تواند از آن استفاده کند. افراد با پوست تیره یا درگیر لکه های تیره نیز می توانند از این محصول استفاده کنند. ضمنا افرادی که پوست آن ها به آبرسانی نیاز دارد می توانند از انواع سرم ویتامین سی بهره بگیرند.

استفاده از سرم ویتامین سی برای افرادی که سابقه حساسیت به محصولات این چنین دارند توصیه نمی شود. از سویی افراد با پوست حساس بهتر است از غلظت های پایین تر محصول شروع کنند. افراد با پوست صورت قرمز و ملتهب یا دارای جوش فعال بهتر است بعد از بهبود از این سرم استفاده کنند.

همچنین استفاده از سرم ویتامین سی روی پوست خشک و آسیب دیده سبب افزایش حساسیت و خشکی پوست می شود.

استفاده از سرم ویتامین سی چه مزیت هایی دارد؟

در این بخش به مزایای سرم ویتامین سی می پردازیم. استفاده از ویتامین سی برای پوست فواید بسیاری دارد. از جمله مزایای سرم ویتامین سی عبارت است از:

کلاژن سازی را تقویت می کند.

کلاژن نوعی پروتئین طبیعی است که با افزایش سن، تولید آن در بدن کاسته می شود. با کم شدن کلاژن، خطوط ریز و چین و چروک پوستی نمایان می شود. مطالعات نشان می دهد ویتامین سی به تولید کلاژن کمک می کند.

در واقع سنتز کلاژن بدون ویتامین سی ممکن نیست. می توان از طریق رژیم غذایی نیز کلاژن سازی را تقویت نمایید.

سبب روشن و درخشان شدن پوست می شود.

از مزایای جالب سرم ویتامین سی این است که به محو شدن رنگدانه ها از روی پوست کمک کرده و پوست درخشان و روشن تر به نظر می رسد. در مطالعه ای مشخص شد ویتامین سی با مهار تولید ملانین ظاهر پوست را روشن می نماید.

برای اکثر انواع پوست بی ضرر است.

ویتامین سی موضعی دارای ضریب ایمنی بالایی بوده و بیشتر افراد بدون بروز هر واکنشی می توانند از آن برای مدت مناسب استفاده کنند. ویتامین سی برای استفاده با دیگر محصولات مراقبت پوست نیز تقریبا بی خطر است. با این وجود گفته شده در غلظت های بالای 20 درصد سبب تحریک جزئی پوست می شود.

از این رو غلظت آن در محصولات مراقبت از پوست بین 10-20 درصد متغیر می باشد.

سبب کاهش التهاب و قرمزی پوست می شود.

ویتامین سی به خاطر داشتن خواص آنتی اکسیدانی می تواند به عنوان عامل ضد التهاب باشد. این ویتامین پوست را تسکین داده و تورم آن را کاهش می دهد. عملکرد ضد التهابی ویتامین سی به این صورت است که رادیکال های آزاد اکسیداتیو کننده را خنثی کرده و با بهینه سازی عملکرد سیستم ایمنی مانع از بروز التهاب می شود.

از خواص ضد التهابی دیگر ویتامین سی این است که قرمزی پوست را برطرف می کند. با کاهش لکه های تیره و رفع قرمزی پوست در اثر سرم ویتامین سی پوستی شفاف و روشن خواهید داشت.

لکه های تیره پوست را محو می کند.

با توجه به این که ویتامین سی از تولید ملانین ممانعت می کند، می تواند سبب رفع لکه های تیره پوست یا هیپرپیگمانتاسیون شود. هیپرپیگمانتاسیون  هنگامی بروز می کند که تولید ملانین در نواحی خاصی از پوست بیش از حد بالا می رود.

این عارضه در اثر عوامل متعددی مانند حضور طولانی مدت در نور خورشید، افزایش سن و آکنه روی می دهد. ویتامین سی با مهار تولید ملانین لکه های تیره پوست را برطرف می کند.

ممکن است آفتاب سوختگی را تسکین بخشد.

از جمله مزایای دیگر سرم ویتامین سی این است که علیرغم کاهش قرمزی پوست، جایگزین شدن سلول پوستی را سرعت می بخشد. یعنی سلول های جدید سالم را جایگزین سلول های آسیب دیده می نماید. استفاده موضعی از ویتامین سی موجب کاهش آسیب ناشی از تابش نور ماوراءبنفش می شود.

ضمنا این ترکیب می تواند التهاب ناشی از نور ماوراءبنفش را نیز کاهش دهد. لازم به ذکر است ویتامین سی به تنهایی تاثیر کمی در تسکین آفتاب سوختگی خواهد داشت.

سبب آبرسانی پوست می شود.

با توجه به پژوهش ها، ویتامین سی موضعی به صورت اسید اسکوربیک به آسانی به پوست نفوذ می کند. در مطالعه ای نیز مشخص شد منیزیم اسکوربیل فسفات تاثیر آبرسانی دارد. این ماده تبخیر نامحسوس آب از سطح پوست را کاهش داده و موجب حفظ بهتر رطوبت پوست می شود.

تیرگی و سیاهی دور چشم را محو می کند.

از مزایای دیگر سرم ویتامین سی این است که با آبرسانی به پوست سبب محو شدن تیرگی و سیاهی دور چشم می شود. هر چند ویتامین سی قرمزی پوست را می کاهد ولی برخی عقیده دارند می تواند سیاهی زیر چشم را هم کاهش دهد.

برای رهایی از شر سیاهی زیر چشم می توان از کمپرس سرد یا محصولات حاوی رتینول هم بهره برد. پوست زیر چشم خیلی حساس است از این رو بهتر است از محصولاتی که خاص دور چشم تولید شده استفاده کنید.

احتمال بهبود زخم را تقویت می کند.

مصرف موضعی ویتامین سی می تواند روند بهبود زخم را سرعت بخشد. با بهبود زخم، خطر التهاب، عفونت و جای زخم یا اسکار نیز کاهش می یابد. در واقع کاهش ویتامین سی روند التیام زخم را بیشتر می کند. استفاده از مکمل ویتامین سی نیز در بهبود زخم موثر است.

احتمال افتادگی پوست را کاهش می دهد.

کلاژن سازی با استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست ارتباط دارد. وقتی سطح کلاژن کاهش یابد ممکن است پوست شل و افتاده تر شود. استفاده از سرم ویتامین سی با افزایش کلاژن سازی می تواند از افتادگی پوست در اثر افزایش سن، کاهش وزن شدید و استرس اکسیداتیو کمک کند.

از پوست در مقابل نور خورشید محافظت می کند.

در معرض مستقیم نور خورشید بودن یا دیگر آلاینده ها در طولانی مدت می تواند ویتامین سی پوست را کاهش دهد. آسیب دیدگی پوست توسط نور خورشید در اثر رادیکال های آزاد ایجاد می شود. ویتامین سی غنی از آنتی اکسیدان می باشد که رادیکال های آزاد را به مولکول های بی ضرر تبدیل نموده و از سلول های سالم پوست محافظت به عمل می آورد.

سخن پایانی

در این مطلب با مزایای سرم ویتامین سی آشنا شدید. می توان از این سرم برای کنترل آسیب های محیطی و نور خورشید به سلول های پوستی کمک گرفت. این سرم برای درمان خشکی پوست، رفع لکه و تیرگی پوست، کاهش چین و چروک و صاف و درخشان شدن پوست موثر است.

شایان ذکر است ویتامین سی به طور موثری با رادیکال های آزاد مقابله کرده و از آسیب منفی آن ها به پوست جلوگیری می کند. از سویی چون نور ماوراءبنفش میزان ویتامین سی را کاهش می دهد قطعا برای جبران آن به استفاده از سرم ویتامین سی نیاز است.

همچنین می توانید برای اطلاع از بهترین سرم های پوست صورت و سرم های پوستی خارجی روی لینک ها کلیک نمایید

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان