موج سنگین سفرها؛ این استان‌ها به مرز اشباع رسید/ مردم بدون رزرو قطعی مسافرت نروند!

دبیر ستاد سفر از ازدحام مسافر در استان‌های خراسان رضوی، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، کردستان، ‌اردبیل و همدان خبر داد و «بازرگان» را شلوغ‌ترین مرز خروجی کشور اعلام کرد و گفت: ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی و حتی مدارس تجهیزشده در بیش از ۱۰ استان به مرز اشباع رسیده است و مردم بدون رزرو قطعی اقامتگاه به هیچ‌وجه مسافرت نروند.

موج سنگین سفرها؛ این استان‌ها به مرز اشباع رسید/ مردم بدون رزرو قطعی مسافرت نروند!

سید مصطفی فاطمی، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی و دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت سفر در تعطیلات بلند شهریورماه 1403 توضیح داد: سمت و سوی سفرها در هفته‌های پایانی شهریورماه مشابه تعطیلات نوروز است؛ سفرها در حجم بالا درحال انجام است. تا کنون حدود چهار میلیون مسافر وارد استان خراسان رضوی و شهر مشهد شده‌اند و استان‌های گیلان و مازندران نیز با حجم قابل توجهی از مسافران مواجه شده‌اند.

او اضافه کرد: ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی (شامل هتل، هتل آپارتمان، هتل بوتیک، مهمانپذیر و بومگردی) در شهر مشهد تقریبا تا مرز 100 درصد تکمیل شده است، ظرفیت مدارس که برای پذیرش مسافر آماده شده بودند نیز تکمیل شده است و شهرداری مشهد درحال آماده‌سازی محل‌هایی برای کمپینگ مسافران است. با این شرایط به مردم توصیه جدی می‌شود بدون رزرو قطعی محلی برای اقامت به این شهر سفر نکنند.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر همچنین به ورود 30 هزار نفر از اتباع پاکستان برای سفر به مشهد اشاره کرد و افزود: متناسب با پیش‌بینی انجام‌شده برای حضور اتباع خارجی در روز شهادت امام رضا (ع) محل‌هایی برای خدمات‌رسانی به آنها آماده شده است. همچنین از مرزهای ایلام و کردستان تعدادی از اتباع عراقی برای سفر به مشهد و شمال کشور وارد شده‌اند که مشکلی برای اقامت آنها وجود دارد، چون معمولا از قبل اقامتگاه خود را رزرو می‌کنند.

این مقام گردشگری ادامه داد: ‌استان‌های گلستان، خراسان شمالی و سمنان که در مسیر حرکت زائران مشهد هستند نیز موکب‌ها و محل‌هایی را برای اسکان اضطراری و خدمات‌رسانی به زائران امام رضا (ع) آماده کرده‌اند.

فاطمی با اشاره به ازدحام جمعیت مسافران در استان‌های گیلان و مازندران، اظهار کرد: ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی، مدارس و مساجد در این دو استان تقریبا تا 98 درصد تکمیل شده و لازم است پیش از سفر به سمت مازندران و گیلان حتما از رزرو اقامتگاه مطمئن شد و مردم در ادامه تعطیلات به هیچ‌وجه بدون رزرو اقامتگاه به سمت این دو استان راهی نشوند.

نگرانی جدی درباره سواحل شمال

او همچنین به نگرانی‌هایی که در ارتباط با سفر به استان‌های مازندران و گیلان وجود دارد، اشاره کرد و گفت: با توجه به خطر غرق‌شدگی در دریا، نگرانی‌ درباره وضعیت سواحل جدی است و توصیه جدی می‌شود در محل‌هایی که تابلو برای شنا کردن وجود ندارد و یا شنا کردن در آنجا ممنوع و نامناسب است، خودداری شود.

به گفته دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی و اضراری در استان‌ آذربایجان شرقی نیز تا 98 درصد تکمیل شده است و لازم است برای سفر به این استان، از قبل محلی برای اقامت رزرو شده باشد.

در کدام استان‌ها پیش از سفر باید اقامتگاه رزرو کرد؟

او وضعیت سفر و اقامت در دیگر استان‌ها را اینگونه تشریح کرد: اقامتگاه‌های رسمی استان‌های کردستان، اردبیل و همدان تا 98 درصد تکمیل ظرفیت شده‌اند. حدود 95 تا 96 درصد ظرفیت استان‌های قزوین و زنجان تکمیل شده است. ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی استان‌های گلستان و ایلام تا 90 درصد، لرستان و کرمانشاه تا 85 درصد، خراسان‌های شمالی و جنوبی نیز بین 45 تا 50 درصد تکمیل شده است.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی توصیه موکد کرد آنهایی که قصد سفر به این استان‌ها را دارند اگر از قبل اقامتگاه خود را رزرو کرده‌اند راهی این استان‌ها شوند، در غیر اینصورت سفر بدون رزرو اقامتگاه به ویژه در روزهای پیک، بزرگترین اشتباه است. علاوه‌ بر این، لازم است رزرو خود را قطعی کنند و تاییدیه آن را دریافت کنند.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر درباره تکمیل ظرفیت هتل‌ها این توضیح را داد که برخی از هتل‌ها در زمان پیک سفر، گاهی به ظرفیت تخت‌های خود اضافه می‌کنند، مثلا اگر هتلی 200 تخت اقامتی داشته باشد در پیک یک تعداد تخت دیگر اضافه می‌کند و وقتی ما اعلام می‌کنیم 100 درصد ظرفیت هتلی تکمیل شده است، براساس ظرفیت اولیه و ثابت آن هتل است. بنابراین ممکن است برخی هتل‌ها با وجود اعلام اشباع ظرفیت اقامتگاه‌های استان، چند تخت خالی داشته باشند اما ضرورت دارد پیش از حرکت به سمت مقصد اقامتگاه مدنظر رزرو شود تا مشکلی پیش نیاید.

او یادآور شد: در رصد وضعیت اقامتگاه‌های رسمی، خانه مسافرها و خانه‌های اجاره‌ای شمارش نشده‌اند و توصیه می‌شود مسافران هنگام رزرو این اقامتگاه‌ها برای پیش‌گیری از بروز هر نوع مشکلی، تاییدیه و رسید رزرو آن خانه‌ اجاره‌ای را داشته باشند.

حجم زیاد زباله در گیلان و نگرانی‌هایی درباره گازگرفتگی، تخریب طبیعت و آثار تاریخی

فاطمی در ادامه گفت: نگرانی‌هایی درباره حضور پرازدحام مسافران در استان‌های سردسیر از جمله اردبیل و آذربایجان‌های شرقی و غربی وجود دارد، ‌چرا که تهدید استفاده از گاز پیکنیک در چادرهای مسافرتی و خطر گازگرفتی را جدی می‌کند. مسأله‌ای که در نوروز نیز حادثه‌آفرین شده بود.

دبیر ستاد سفر با اشاره به نگرانی‌هایی که درباره تخریب طبیعت آثار تاریخی با توجه به حجم جمعیت مسافران وجود دارد، افزود: حجم زباله در استان‌هایی مانند گیلان، زیاد گزارش شده است و نگرانی‌هایی درباره تخریب احتمالی جنگل‌ها و آتش‌سوزی در طبیعت وجود دارد و امیدواریم مردم در این‌باره مراقبت و حساسیت بیشتری داشته باشند.

او همچنین اظهار کرد: نگرانی‌های جدی درباره تخریب احتمالی آثار تاریخی با توجه به تعداد زیاد مسافران وجود دارد. برای نمونه گزارشی از تجمع مردم روی سقف یکی از مساجد تاریخی دریافت شد که با ورود یگان ویژه میراث فرهنگی و با همکاری مردم موضوع حل شد. مساله آموزش در مواجهه با طبیعت و آثار تاریخی بحث جدی است که باید به آن توجه شود.

فاطمی درباره کمبودهایی که به دلیل حجم زیاد مسافران گزارش شده است، گفت: تا کنون گزارشی از کمبود ارزاق در استان‌ها دریافت نشده است، هرچند در برخی مناطق استان آذربایجان شرقی درباره کمبود نان و همچنین محدودیت سوختگیری تا 40 لیتر گزارش‌هایی به ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر رسید که مساله‌ای حاد نبود و پیگیری و رسیدگی شد.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی سپس، سامانه 09629 را برای دریافت اطلاعات مراکز خدماتی گردشگری و همچنین ثبت شکایت‌ها و مشکلات احتمالی اعلام کرد.

اوضاع سفرهای خارجی

دبیر ستاد سفر در ادامه با اشاره به حجم سفرهای خارجی در آخرین تعطیلات بلند تابستان 1403، درباره فیلم‌هایی که از ازدحام جمعیت مسافران در فرودگاه بین‌المللی تهران منتشر شده است، توضیحات شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در این‌باره را تایید کرد و با توجه به شرایط تشریح شده، همراهی و صبوری مردم را خواستار شد.

فاطمی با نگاهی به وضعیت مرزهای زمینی، «بازرگان» را شلوغ‌ترین مرز زمینی در تعطیلات شهریورماه اعلام کرد و گفت: درباره مرزهای زمینی با مشکل پیله‌وران بومی مواجه شده‌ایم؛ براساس مصوبه دولت مرزنشین‌ها می‌توانند بدون پرداخت عوارض روزانه از مرزهای زمینی تردد داشته باشند، حالا تردد پیله‌وران مرزنشین با مسافران در مرزهای زمینی تداخل پیدا کرده و باعث شلوغی و ازدحام جمعیت در پایانه‌های مرزی شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان