ضرورت تشخیص زودهنگام کم‌کاری تیروئید در بارداری

پزشک فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: کم‌کاری تیروئید در دوران بارداری اگر به موقع تشخیص داده نشود و درمان نشود، می‌تواند عوارض جدی برای مادر و جنین به همراه داشته باشد از جمله این عوارض می‌توان به اختلال رشد مغزی جنین، سقط جنین، زایمان زودرس و مشکلات مادری مانند فشار خون بارداری اشاره کرد

ضرورت تشخیص زودهنگام کم‌کاری تیروئید در بارداری

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، دکتر لطف اله ساعد فوق تخصص غدد و متابولیسم، در خصوص کم کاری تیروئید در بارداری، اظهار کرد: کم کاری تیروئید در صورت عدم تشخیص و درمان علی الخصوص در ماه‌های اول بارداری، می‌تواند عوارض مخربی بر جنین و حاملگی داشته باشد، این عوارض شامل عوارض جنینی مانند اختلال رشد و نقائص تکامل عصبی، کاهش بهره هوشی، سقط و عوارض مادری آن نیز شامل زایمان زودرس، فشار خون بارداری، جدا شدن زودرس جفت و خونریزی شدید بعد از زایمان است.
وی افزود: با کنترل مناسب کم‌کاری تیروئید، می‌توان به بارداری سالم و نوزادی سالم دست یافت. به همین دلیل، زنان مبتلا به کم‌کاری تیروئید باید قبل از بارداری و در ابتدای بارداری، آزمایش‌های لازم را انجام دهند تا از سلامت تیروئید خود اطمینان حاصل کنند.


پزشک فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی کردستان، ادامه داد: زنان بدون سابقه کم کاری تیروئید اما دارای عوامل خطر مانند سن بالای 30 سال، بیماران با سابقه دیابت نوع 1 و سایر بیماری های خودایمنی، سابقه خانوادگی مشکلات تیروئیدی، سابقه قبلی جراحی تیروئید، درمان با یدرادیواکتیو، سقط های مکرر، نازایی و سابقه قبلی بیماری های تیروئید توصیه شده که قبل از بارداری یا در اولین ویزیت بارداری از نظر عملکرد تیروئید مورد بررسی قرار بگیرند.


دکتر ساعد، فوق تخصص غدد و متابولیسم، با اشاره به شباهت درمان کم‌کاری تیروئید در دوران بارداری با سایر افراد، تاکید کرد: با وجود شباهت‌ها، در بسیاری از موارد، نیاز زنان باردار به داروی لووتیروکسین افزایش می‌یابد. خوشبختانه، مصرف این دارو در دوران بارداری بی‌خطر است و قطع خودسرانه آن می‌تواند عواقب جدی برای مادر و جنین داشته باشد. بنابراین، بانوان باردار باید تحت نظر پزشک و با توجه به نیازشان، دوز مصرفی لووتیروکسین را تنظیم کنند.


تشخیص کم کاری تیروئید
وی گفت: تشخیص کم کاری تیروئید بر اساس مجموعه علائم، معاینه فیزیکی و انجام آزمایشات عملکرد تیروئید به راحتی امکان پذیر است اما باید در نظر داشت که بیشتر علائم کم کاری تیروئید غیر اختصاصی و ممکن است به دلایل دیگری باشد. لذا تشخیص دقیق بیماری صرفا توسط آزمایش انجام می شود، در موارد خفیف ممکن است جهت اطمینان بیشتر آزمایش بیمار در فاصله 2 تا 3 ماه بعد تکرار شود.


پزشک فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی کردستان، بیان کرد: بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید باید در نظر داشته باشند که به هیچ عنوان قبل از آزمایش داروی خود را قطع کنند زیرا با قطع دارو امکان تفسیر آزمایش و در نتیجه کفایت درمان برای پزشک غیر ممکن می‌شود.


درمان کم کاری تیروئید

دکتر ساعد اضافه کرد: درمان دارویی هیپوتیروئیدی قرص‌های لووتیروکسین هستند، میزان مصرف این قرص‌ها بستگی به شدت بیماری و بر اساس نظر پزشک است. این دارو به نور حساس است و باید در محیط تاریک و دمای بین 15 تا 25 درجه سانتیگراد نگهداری شود. بهتر است نیم تا یک ساعت قبل از صبحانه مصرف شود و در صورت فراموشی در همان روز یا حداکثر در روز بعد دوز فراموش شده جبران شود. بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید نباید بدون نظر پزشک داروی خود را قطع کنند یا از روش های درمانی دیگر به عنوان جایگزین درمان استفاده کنند چون قطع درمان و مصرف نامنظم دارو می تواند عوارض جبران ناپذیری برای بیمار در پی داشته باشد.



تغذیه در کم کاری تیروئید
وی در پایان یادآور شد: بیماری کم کاری تیروئید؛ بیماری شایع و خوشبختانه قابل درمانی است از آنجایکه روش های خاصی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد، توجه به علائم بیماری، شناخت عوامل خطر، تشخیص زود هنگام، مصرف کافی ید، درمان و کنترل مناسب بیماری می توان از بسیاری از عوارض این بیماری پیشگیری کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان