رنجش همسر آیت‌الله طالقانی یک سال پس از درگذشت ایشان: کار به جایی رسیده که آن سید مظلوم و فداکار را فریب‌خورده خوانده‌اند

این دردها دیگر برای من قابل‌تحمل نیست که چهل سال پشت در زندان‌ها به انتظار او نشستم و امروز پس از مرگش با این نسبت‌ها از او یاد شود.

رنجش همسر آیت‌الله طالقانی یک سال پس از درگذشت ایشان: کار به جایی رسیده که آن سید مظلوم و فداکار را فریب‌خورده خوانده‌اند

به گزارش خبرآنلاین به نقل از مرکز اسناد انقلاب اسلامی، بعد از رحلت آیت‌الله طالقانی به‌رغم آن‌که بنیان‌گذار انقلاب اسلامی از او با عنوان «ابوذر زمان» یاد کردند، اما هجمه‌هایی از سوی مخالفان آیت‌الله طالقانی، که یکی از مبارزین بزرگ علیه شاه بود، به راه افتاد.

مخالفان آیت‌الله طالقانی پس از درگذشت او در 19 شهریور 1358، فرصت یافتند تا عقده‌گشایی کنند و همین باعث شد تا فضای مسمومی علیه آیت‌الله به راه بیفتد. شدت این هجمه‌ها آنقدر شدید بود که همسر آیت‌الله طالقانی، رنجیده از این ماجرا، با انتشار متنی خواستار عدم برگزاری مراسم سالگرد درگذشت آیت‌الله شد.

در نامه‌ی همسر آیت‌الله طالقانی، که روزنامه‌ی کیهان در تاریخ 21 تیر 1359 منتشر کرده، آمده است:

«برای همسرم، آیت‌الله طالقانی، بزرگداشت و یادبودی نگیرید. عده‌ای از تهران و شهرستان در تدارک مراسم بزرگداشت همسر مظلومم در سالروز درگذشت او هستند. با جریاناتی که پیش‌آمده، من هیچ‌گونه مراسمی را برای احیای نام او توصیه نمی‌کنم. درست است که امام در شهادت و فقدان همسرم او را با حضرت اباذر مقایسه کرد، ولی امروز کار به جایی رسیده که آن سید مظلوم و فداکار را فریب‌خورده خوانده‌اند. این دردها دیگر برای من قابل‌تحمل نیست که چهل سال پشت در زندان‌ها به انتظار او نشستم و امروز پس از مرگش با این نسبت‌ها از او یاد شود.

همان چهل سالی که دیگران در عافیت و آسودگی و موافقت و همکاری آشکار و نهان و امروز مورد محبت و کارگزاران مسلمین و گناه او حمایت از جوانانی بود که دیگران به فداکاری و خون و شهادت آن جوان‌ها به حیثیت و آبرو رسیدند و او به مشقت و حبس و شکنجه و توهین و دربه‌دری مادام‌الحیات.

من به ملت سپاسگزار ایران و جوانان دل‌سوخته توصیه می‌کنم که از بزرگداشت پدر و طرح مجدد نام او چشم بپوشند که خدا بهترین پاداش‌دهنده‌ی مظلومیت و حقانیت آن مرد مجاهد است و فردا تاریخ بهترین امانت‌دار عظمت و خدمات او.

والسلام

همسر آیت‌الله طالقانی»

عضو هیچ گروهی نیستم

روزنامه کیهان در همان شماره، اطلاعیه‌ی دیگری را از همسر آیت‌الله طالقانی چاپ می‌کند که مربوط به نهم تیر همان سال بوده و این روزنامه با تأخیر آن را منتشر می‌کند. همسر آیت‌الله طالقانی در این اطلاعیه تأکید می‌کند که وابسته به هیچ گروهی نبوده: «در طول زندگی مشترک با همسرم آموخته‌ام که چگونه استقلال خود را حفظ کرده و فریب هیچ دسته و گروهی را نخورم.»

توضیح کیهان

روزنامه‌ی کیهان ذیل همان نامه‌ها، در توضیح این‌که چرا اطلاعیه‌های همسر آیت‌الله طالقانی را با تأخیر چاپ کرده، نوشت:«چندی پیش اطلاعیه‌ای به امضای همسر مجاهد خستگی‌ناپذیر مرحوم آیت‌الله طالقانی به کیهان رسید که نظر به این‌که صحت‌وسقم آن معلوم نبود کیهان از درج آن خودداری کرد.

همچنین فرزندان مرحوم طالقانی همراه با خانم اعظم طالقانی اطلاعیه‌های جداگانه‌ای دادند که تلویحاً متن آن اطلاعیه را تکذیب می‌کرد و خواستار شدند که مراسم یادبود هرچه باشکوه‌تر برگزار شود. در همین رابطه یکی از روزنامه‌های صبح تهران از ما به‌خاطر عدم درج این اطلاعیه ایراد گرفته بود. حال یک اطلاعیه‌ی دیگر از همسر مرحوم طالقانی به دست ما رسیده است که ما با چاپ هر دو اطلاعیه، قضاوت را به عهده خوانندگان می‌گذاریم و از این‌که خانم طالقانی از امام امت، خمینی بت‌شکن حمایت می‌کنند، استقبال می‌کنیم.»

رنجش همسر آیت‌الله طالقانی یک سال پس از درگذشت ایشان: کار به جایی رسیده که آن سید مظلوم و فداکار را فریب‌خورده خوانده‌اند

23259

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان