بیشترین وام توسط کدام بانک پرداخت شد؟

در حالی که بسیاری از مردم از پرداخت نشدن تسهیلات توسط بانک‌ها شاکی‌اند، تنها یکی از بانک‌ها در سال جاری ۲ میلیون و ۴۰۰هزار فقره وام پرداخت کرده است.

بیشترین وام توسط کدام بانک پرداخت شد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مردم عادی نسبت دریافت وام از بانک‌ها و سختی‌های آن انتقاد دارند. عدم پذیرش ضامن غیردولتی از یک سو و در نظر گرفتن شرایط سخت برای دریافت‌کنندگان عادی سبب شده بخش مهمی از مردم به تسهیلات بانکی دسترسی نداشته باشند.

با این حال بانکداری خرد و به‌ویژه بانکداری قرض‌الحسنه موفق شده در سال‌های گذشته شمولیت مالی را در کشور گسترش داده و زمینه برخورداری اقشار بیشتری از مردم را از وام بانکی دریافت کند.

گزارش خبرنگار خبرآنلاین از وضعیت تسهیلات پرداختی از سوی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نشان از آن دارد که این بانک تنها در حدود 6 ماه گذشته از سال جاری 2 میلیون و 400هزار فقره وام به مردم پرداخت کرده و از نظر تعدادی نخستین بانک کشور به شمار می‌رود. به گواه آمار، این بانک در سال‌های 1401 و 1402 نیز بیشترین وام را در سطح شبکه بانکی کشور پرداخت کرده است.

پرداخت وام به کارکنان بانک‌ها

ماجرای پرداخت تسهیلات بانکی به کارکنان بانک‌ها چند هفته‌ای است که نقل محافل است. اما بخشی از این معضل نیز گویا به بزرگنمایی اعداد باز می‌گردد؛ به‌طوری که یک منبع نزدیک به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرآنلاین تأکید کرد که در رسانه‌ها ارقامی را برای پرداخت تسهیلات مطرح کردند که حدود چهار برابر رقم واقعی است.

به گفته وی این بانک بیشترین تعداد وام خرد پرداختی در شبکه بانکی همراه با کمترین مطالبات معوق را از آن خود کرده است.

وی تأکید کرد: در حالی که به استناد آمار، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در طول سال‌های گذشته عملکردی قابل دفاع از خود ارائه داده، تحرکات برخی افراد و رسانه‌ها در روزهای گذشته، نشان از تلاش برای مخدوش جلوه دادن کارنامه این بانک است.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در طول 3 سال گذشته موفق شده در شاخص‌های مختلف توفیقات قابل توجهی به دست آورد. بیشترین رشد منابع در سطح شبکه بانکی(5 برابر شدن منابع در 3 سال) و بیشترین رشد تعداد مشتریان در بین بانک‌های کشور(رسیدن از 11 به 18 میلیون نفر) از جمله دستاوردهای بانک است.

 بررسی کل وام پرداختی بانک به کارکنان و تعداد پرسنل بانک نشان می‌دهد میزان تسهیلات پرداختی از سوی این بانک به کارکنانش 355 میلیون تومان بوده است.

مردم عادی چقدر وام قرض‌الحسنه گرفتند؟

یکی از مهمترین معضلات شبکه‌ بانکی ایران ناتوانی در تأمین نیازهای خرد مردم است. بسیاری از مشتریان بانک‌ها اذعان می‌کنند دریافت تسهیلات بانکی درشت، ساده‌تر از دریافت تسهیلات بانکی خرد است.

این در حالی است که بررسی‌ها نشان از آن دارد که در طول دو سال و نیم گذشته 9 میلیون فقره وام با کارمزد صفر تا چهار درصد به متقاضیان عادی پرداخت شده است.

این بانک در حال حاضر 18 میلیون مشتری دارد که این شمار مشتریان و میزان تسهیلات پرداختی سبب شده در جایگاه مهمترین پرداخت‌کننده تسهیلات خرد در کشور قرار گیرد.

همچنین پرداخت بیشترین تعداد وام در سطح شبکه بانکی(حدود 9 میلیون فقره وام در دو سال و نیم گذشته)، در عین حال کمترین نسبت معوقات در نظام بانکی (کمتر از نیم درصد و در سطحی بهتر از استانداردهای جهانی) و وارد شدن به لیست 1000 بانک برتر جهان به گواه نشریه بنکر نیز بخشی از عملکرد نخستین و بزرگ‌ترین بانک قرض‌الحسنه کشور در طول دوره یاد شده است.

این در حالی است که طی روزهای گذشته اقدامات سریالی در رسانه‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی علیه این بانک شکل گرفته است.

زیر سؤال بردن عملکرد بانک و بیان تهمت‌های مختلف که کوچک‌ترین نسبتی با کارنامه واقعی این بانک ندارد، شیوه‌ای است که در طول هفته‌های گذشته از سوی برخی اشخاص و رسانه‌ها در پیش گرفته شده است. برجسته کردن وام کارکنان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اعدادی که تقریباً 4برابر وام دریافتی در سال گذشته بود و گره زدن آن به منابع تسهیلات تکلیفی، تنها یک پرده از سناریوی تخریب این بانک بود. در حالی که هر فردی با حداقل آشنایی با شبکه بانکی، به‌خوبی می‌داند ارقام وام‌های پرداختی به کارکنان بانک‌ها نزدیک به یکدیگر است و منابع آن نیز آورده سهامداران است و ارتباطی به سپرده‌های مشتریان و پرداخت وام‌های عادی و تکلیفی بانک‌ها ندارد.

البته قابل پیش‌بینی است که این آخرین پرده از نمایش سناریونویسانی نباشد که برای یکی از بانک‌های موفق کشور، شمشیر را از رو بسته‌اند و به هر بهانه بی‌پشتوانه‌ای متوسل می‌شوند که بانکی با 18 میلیون مشتری را که یکی از بزرگ‌ترین و فراگیرترین بانک‌های ایران به شمار می‌رود، تخریب کنند. طبیعی است آن‌هایی که نمی‌توانند در حوزه آمار و ارقام، خدشه‌ای را به فعالیت‌های بانک وارد کنند، بساط دروغ و تهمت را برای نیل به هدف خود مهیا کرده‌اند.

این منبع نزدیک به بانک به خبرآنلاین گفت: به راستی دست‌های پشت پرده از جان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران چه می‌خواهند و آیا این بانک نیز دولت در سایه‌ای دارد که چشم به صندلی‌های مدیریتی آن دوخته است؟ در این بین لازم است رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی مراقب باشند و فریب اشخاص و رسانه‌های مغرضی را نخورند که برای رسیدن به اهداف جاه‌طلبانه‌شان، حسن شهرت و اعتبار بانک را هدف گرفته‌اند. بی‌شک هدف این افراد هر چه باشد، خیرخواهی برای اصلی‌ترین متولی قرض‌الحسنه در کشور نیست.

این عضو جوان اما بزرگ شبکه بانکی که تا کنون با مدیران مختلف، مسیر خود را پیموده، از این پس نیز در راستای ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه به فعالیتش ادامه می‌دهد، اما مسئله این است اگر بنا بر تغییر مدیران است، عملکرد و کارنامه مدیریتی ملاک عمل باشد، نه اینکه به صرف موارد غیرواقعی مطرح شده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، دستاوردهای 4500 نفر از کارکنان و مدیران این بانک زیر سؤال برده شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان