رویترز : حماس خواهان تضمین کتبی آمریکاست / مقام حماس : امریکا از تعهد عقب نشینی اسرائیل، طفره می رود

حماس واکنش خود به طرح امریکا برای آتش بس را "دارای ویژگی مثبت" توصیف کرد .

رویترز نوشت دو منبع امنیتی مصری گفتند: حماس خواهان تضمین کتبی از آمریکا درباره آتش بس در غزه است. 

به گزارش عصرایران، رویترز نوشت دو منبع امنیتی مصر گفتند جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) برای امضای طرح آتش بس پیشنهادی امریکا، خواهان تضمین کتبی آمریکا برای آتش بس دائمی و خروج نیروهای اسرائیلی از غزه است.

میانجی‌های قطری و مصری بدون ارائه جزئیات اعلام کردند حماس روز سه‌شنبه به طرح پیشنهادی امریکا برای آتش‌بس سه مرحله‌ای جنگ غزه پاسخ داد. این جنگ از 8 ماه قبل میان اسرائیل و حماس در غزه شروع شد و همچنان ادامه دارد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قبل از این طرح پیشنهادی سه مرحله ای را برای آتش بس در غزه اعلام کرد. این طرح شامل آزادی تدریجی اسیران اسرائیلی از غزه، عقب نشینی نیروهای نظامی اسرائیل از غزه در دو مرحله، آزادی اسرای فلسطینی و در مرحله سوم بازسازی غزه و تحویل جنازه اسیران اسرائیلی ها ست. 

امریکا گفته است اسرائیل این پیشنهاد را قبول کرده اما اسرائیل این موضوع را رسما اعلام نکرده است.

آثار حملات ارتش اسرائیل در غزه

جنگ غزه

این دو منبع مصری در کنار یک منبع سوم و مطلع از مذاکرات گفتند حماس نگرانی دارد پیشنهاد فعلی تضمین صریح در مورد انتقال از مرحله اول طرح (شامل آتش‌بس 6 هفته‌ای و آزادی برخی از اسیران اسرائیلی) به مرحله دوم (شامل آتش بس دائمی و عقب نشینی اسرائیل از غزه) ارائه نمی کند.

دو منبع مصری گفتند حماس در صورت کسب ضمانت از امریکا، این طرح را می پذیرد. مصر نیز در رابطه با این درخواست با آمریکا در تماس است.
منبع سوم اظهار داشت: حماس خواهان کسب اطمینان از این موضوع است که انتقال از مرحله اول به مرحله بعدی بر اساس توافق اعلام شده توسط رئیس جمهور بایدن ، به صورت خودکار انجام می شود.

 حماس و مقامات مصری هنوز به درخواست های رویترز برای اظهار نظر درباره این خبر پاسخ نداده اند.

 جو بایدن رئیس جمهور امریکا پیش از این گفته بود اگر مذاکرات برای انتقال از مرحله اول به مرحله دوم بیش از 6 هفته طول بکشد، آتش بس می تواند در طول دوره مذاکره ادامه یابد.

آثار حملات ارتش اسرائیل در غزه

آثار حملات ارتش اسرائیل در غزه

"آنتونی بلینکن" وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت حماس تغییرات متعددی را برای پیشنهاد آتش‌بس امریکا پیشنهاد کرده که برخی از آنها غیرقابل اجرا هستند.
 
اما یک مقام اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود گفت حماس درباره طرح پیشنهاد آتش بس امریکا، "همه معیارهای اصلی و مهم را تغییر داده است". او مدعی شد واکنش حماس به پیشنهاد آتش بس آمریکا ، رد این طرح است.

یک مقام مسوول در یکی از کشورها اما مطلع از جزئیات که خواست نامش فاش نشود، گفت حماس در پاسخ خود خواستار جدول زمانبندی جدیدی برای آتش بس دائمی و خروج نیروهای اسرائیلی از منطقه غزه از جمله رفح پیشنهاد کرده است.

حماس : اسرائیل طفره می رود

اما "اسامه حمدان" یکی از مقامات ارشد حماس، ارائه ایده‌های جدید توسط این جنبش را رد کرد و ایالات متحده را متهم کرد که "همگام با اسرائیل از هرگونه تعهد به پیشنهاد آتش‌بس دائمی، طفره می رود". حماس واکنش خود به طرح امریکا برای آتش بس را "دارای ویژگی مثبت" توصیف کرد و گفت که "راه گسترده ای برای دستیابی به توافق، باز می کند."

مقامات بهداشتی در غزه می گویند بیش از 37 هزار فلسطینی در جنگ اسرائیل علیه غزه کشته شدند. اکثر این افراد غیرنظامی از جمله زنان و کودکان هستند. جنگ از 7 اکتبر / 15 مهر گذشته آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

جنگ اسرائیل در غزه به دنبال حمله غافلگیرکننده حماس به جنوب اسرائیل در 7 اکتبر / 15 مهر گذشته شروع شد. این حمله منجر به کشته شدن 1200 نفر و اسارت بیش از 250 نفر در اسرائیل شد. هم اکنون حدود 100 اسیر اسرائیلی در غزه هستند.

از چند ماه قبل تاکنون امریکا، مصر و قطر تلاش می کنند با میانیجی گری میان اسرائیل و حماس، زمینه آتش بس در غزه و آزادی اسیران اسرائیلی در اختیار گروه های فلسطینی را فراهم کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان